Det er gratis å ønske

Det er gratis å ønske, og etter som prisene stiger, blir det bare mer og
mer gratis ;-)

Jeg studerer databladet:

http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf

Og tenker:

Vil det være mulig å lime kretsen på toppen av en TINY15 DIL, (eller
liknende) og så lodde ledninger direkte fra kretsen og ned på TINY?

HM

Re: Det er gratis å ønske
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf

Re: Det er gratis å ønske
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf

Ja.
Hvad skulle problemet være? En SHT1x har jo seriel interface, så den skal
bare forbindes til 2 I/O-porte (1 til Clock og 1 til Data).

Re: Det er gratis å ønske
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf

Man kan også forbinde den direkte til en parallelport. Jeg har lavet et VB6
program der kan aflæse disse følere på både seriel og parallelporte. Op til
6 stk per parallelport. :-) Strømforbruget er lavt nok til at man bare kan
bruge en port som forsyning.

Interfacet er næsten identisk med I2C.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Det er gratis å ønske
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf

Ja, NÆSTEN... Jeg forsøgte mig med en I2C driver på en LinuX maxkine,
men det åkte paj.

Bo //

Re: Det er gratis å ønske
Ulrik Smed skreiv:
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf

Med andre ord, det er tommeltottfaktoren som avgjør.

Dette var interessant, men har du forslag til en billigleverandør sv
selve kretsene?

HM

Re: Det er gratis å ønske

Nej, desværre. Min erfaring er også at de koster en del over 100kr.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Det er gratis å ønske

Ja, det er den størrelsesorden jeg giver, når jeg køber "mange"

Bo //

Re: Det er gratis å ønske

"mange" må alligevel være relativt få.
Den samme komponent bruges i de dataloggere jeg sælger, både i Lascars
EL-USB-RT og EL-USB-2 (http://www.shop.microtec.dk/contents/en-us/d25.html )
og Picotechs HumidiProbe
(http://www.shop.microtec.dk/contents/en-us/d9.html ).
Når man tænker på at *mine* udsalgspriser starter ved ca. 350 Kr. for et
færdigt produkt, må det være muligt at købe SHT1x langt billigere end "en
del over 100kr."

Re: Det er gratis å ønske

Ja, jeg sætter "mange"i "", fordi 100 er mange for mig. Men hvis man
prodcerer 100.000 dataloggere kan man naturligvis forhandle prisen. Og
køber man "rigtigt mange" kan man sikkert få den ned i 20-25kr.

Bo //

Re: Det er gratis å ønske
Ulrik Smed skreiv:

Der synes være en viss forskjell på Kr. 100 og Kr. 220 fra RS. Jeg
legger også merke til at SHT15 0g SHT75 har samme prisen. Det indikerer
det ikke er selve komponenten som avgjør prisen.

HM

Re: Det er gratis å ønske
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf

HUSK een ting: pin 1 sidder IKKE i det ene hjørne. Læs lige bladet igen.
Det kostede mig et printudlæg (23x17 cm i 8 lag)

Harald: vil du kunne få fred i sjælen hvis jeg sender dig een ?

Bo //

Re: Det er gratis å ønske
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf

Jeg er glad for at vi ikke er de eneste som har begået den fejl. Det var
dog ikke et 8-lags print, men møg irriterende alligevel. Den dag
stoppede jeg med at stole blindt på de medfølgende komponentbiblioteker
til mit print-program.

Mvh Jonas

Re: Det er gratis å ønske
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf

Jeg har ALDRIG stolet på biblioteker til CAD programmer. Men jeg har
ofte gjort den antagelse, at ben EET på en komponent befandt sig i eet
af hjørnerne. OK, lige bortset fra PLCC'erne (ca midt på langsiden)

MEN at man sætter et ben i denene ende og kalder den N.C. og benet ved
siden af er pin 1. Den er for langt ude. Ud over at jeg tog fejl, havde
jeg en ekstern konsulent til at lave review på projektet. Og de overså
osse "fejlen".

Bo //

Re: Det er gratis å ønske
Bo Bjerre skreiv:
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf

JA.
Send den til :

Magnor Mossige
Tanlegevegen 7
4365 NÆRBØ
Norge

HM

Re: Det er gratis å ønske
Følgende er skrevet af Harald Mossige:
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf
Jeg bar ikke forstand på µ-processorer og dagens avancerede
digitalteknik, men jeg ved noget om fugtmålinger og hvis du sætter din
fugtsensor direkte oven på noget som varmer, så får du store målefejl.

Relativ fugt (%RH) er en direkte funktion af temperaturen og
dugpunktet.
Den absolutte fugt angives som eks. dugpunkt/frostpunkt) (td), ppm,
g/kg etc. og er ikke temperaturafhængig, men nogle af de afledte
parametre kan være trykafhængige.
Alle beregninger omkring fugt går via damptryksformler, idet vanddampen
i luften er en gasart, helt på lige fod med luftens øvrige indhold
indhold af ilt, kvælstof mm.

Formlerne for fugt er relativ komplekse, men som håndregel siger man at
den relative fugt ændrer sig med ca. 6 % af den målte værdi pr. °C.
Den relative fugt falder med stigende temperatur, så hvis du f.eks
måler 50 %RH @ 25 °C, vil du måle ca. 47 %RH @ 26 °C medens dugpunktet
stadig vil være ca. 13,9 °C forudsat at det er den samme luft der måles
i.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: Det er gratis å ønske
Ole Pagh skreiv:
http://www.sensirion.com/en/pdf/product_information/Datasheet-humidity-sensor-SHT1x.pdf

Jeg skjønner.
Derfor må første oppgaven min være å bereine effektforvruk og
oppvarming, ta hensyn til treghet og slike ting. Med andre ord, jeg må
konsentrere meg om mekanikk og fysikk.

I min allmenne skolegang lærte jeg bare at fuktigheten er relativ i
forhold til temperaturen.

Hm. Trykk, mBar. Trykksensor.

Det er problemet med nedising av varmeveksleren i et varmepumpeanlegg vi
skal forsøke å ta hånd om.

Jeg har bygget en trykkdifferansesensor for å måle trykkfallet over
radiatoren; større trykkfall når radiatiren ises ned.

Bør jeg vurdere å ta med "barometerstanden" også i bereiningene?

Jeg må innrømme at jeg har faret hurtig frem her. Jeg har bare tenkt
"luftfuktighet" som om det var en annen form for "termistor". Jeg
skjønner at problemstillingen blir mer utfordrende ved temperaturer nær
0 grader en luftfuktigheten i dyrerom.

Du tvinger meg lil mer lesing, og det har jeg ikke vondt av :-)

Og det betyr i praksis at jeg alltid må måle både fuktighet og
temperatur, for så å bereine aktuell fuktighet?

Jeg takker. Jeg har noe å lære først.

HM

Re: Det er gratis å ønske
Hej Harald.

Jeg skrev måske for omstændigt om det før.

Din fugtmåler måler direkte luftfugtighed i %RH. Du skal ikke omregne
noget via damptryk etc. Outputtet er i %RH og der er normalt korrigeret
for temperaturen via følerens egen elektronik.

- Det du skal sørge for er at sensoren sidder i _den temperatur_ som
det rum du måler i, har.

Altså med andre ord at den påvirkes minimalt af varmeafgivelse fra din
elektronik.

Og så ved jeg fra lang tids professionel erfaring med akkrediteret
kalibrering af bl.a. fugtmålere at man skal tage fabrikanternes
oplysning om nøjagtighed med et gran salt. Papir og brochurer er noget
taknemligt noget. Der er kun en lille håndfuld fabrikanter, der
fremstiller fugtmålere der kan måle med få %RH nøjagtighed og selv
disse skal med jævne mellemrum justeres for at holde deres spec.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: Det er gratis å ønske

Disse følere har også temp-sensor indbygget. Det giver mulighed for at
korrigere ret præcist. De har iøvrigt også et varmelegeme indbygget som man
kan tænde med en kommando. Så kan man til en vis grad kontrollere om
sensoren virker, ved at checke at temperaturen stiger og fugtigheden falder,
mens varmelegemet er tændt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Det er gratis å ønske
Ulrik Smed formulerede lørdag:

De fugtfølere der har varmelegeme indbygget har det som regel for at
kunne regenerere fugtsensoren ved en høj temperatur, idet kapacitive
fugtsensorer har det meget svært i miljøer hvor der forekommer dampe
fra organiske opløsningsmidler og lign.
Ved at opvarme sensorlegemet, fordrives de organiske molekyler fra
polymeren i føleren og føleren kan vende tilbage til normal visning
igen efter opvarmningsperioden.

Vaisala har lavet et genialt system hvor Pt100 sensoren, der normalt
måler temperaturen, er limet direkte på fugtsensoren og Pt100 føleren
virker så i regenereringsfasen som varmelegeme.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Site Timeline