Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT

Hej eksperter
Jeg håber på noget hjælp her eftersom jeg har siddet og prøvet en del gange
uden at løse opgaven :o/

Jeg skal lave et kredsløb, som har 4 bit som input. Det skal så outputte 1,
når inputs er 0011 og 1100. Ved andre inputs (f.eks. 0101, 1111, 1010 osv.)
skal output være 0.

Er der nogen, som kan give et hint?

/Lars

Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT
1,

Hej Lars!

Udtrykket du søger er vel F=(ab*c'*d')+(a'*b'*cd)?
Det kan bygges med AND, OR og NOT og gøre det, du søger.

Mvh.
Anders

---
Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT

Med de rigtige gratis værktøjer er det let at programmere i en PLD fra f.x
http://www.ictpld.com /

Bo //

Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT
Hej Bo,

Ja, Place og lignende er ganske OK værktøjer, men en PLD er vist en anelse
over målet her :)

--
Venlig hilsen,
Søren

-måske, men det giver muligheden for at eksperimentere, og det giver
muligheden for at skrive ligningerne. Det er somme tider svært at svare, når
man ikke kender spørgerens forudsætninger. Jeg prøver at spænde vidt, fra
begyndere til de virkelige hard-cores, og ind imellem må I bære over med min
manglende situationsfornemmelse.

Bo //

Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT
Hej Bo,

Absolut.

Enig.

Det er ikke svært, jeg læser som regel dine indlæg med stor fornøjelse og
lærer af og til noget nyt :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak for svaret, men jeg forstår det desværre ikke :)

Er det muligt du har tid til at uddybe det?

Jeg sidder og laver det grafisk i sådan et program, hvor man kan tænde og
slukke for 4 switche. Programmet hedder MMlogic fra http://www.softronix.com

Det er et introducerende kursus jeg deltager i, som har stillet opgaven.

Hilsen Lars

Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT
gange
1,
osv.)

2 andgates og en exorgate.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg må kun bruge AND, OR og NOT, men kan en XOR ikke laves med en AND og en
NOT ?

Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT

OK

Nej ikke helt.

Du kan se fire løsnings foreslag på min hjemmeside her:
http://peteropfinder.dk/_newsbin/gates.html

--
Hilsen
   Peter N Petersen

De to øverste forslag er lige lovlig simple. De virker i hvert fald
ikke efter hensigten.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT

Du har ret.
Jeg har rettet fejlen.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Q = /A/BCD + AB/C/D

    D  C  B  A
    O  O  O  O
    |  |  |  |          ___
    |  |  |  *---|>o---|   \
    |  |  |  |         |    \
    |  |  *--|---|>o---|     |
    *--|--|--|---------|___/        \    _____
    |  +---------|>o---|     |
    |                  |    /
    +------------|>o---|___/

Hint: Læs afsnittet om Karnaughkort lidt bedre ;)

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT
1,
osv.)

og'et skulle have været et _ELLER_ og de gates, som det skal laves med skal
det kun være muligt at proppe 2 input ind i.

/Lars aka. kvajpande

Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT
Hej Kvajpande ;)

Det tror jeg godt vi alle forstod.

Du er fan.... besværlig ;)

Det Boolske udtryk er stdig det samme uanset hvilke input-bredder du
bruger: Q = /A/BCD + AB/C/D

    D  C  B  A
    O  O  O  O          6 stk. AND
    |  |  |  |          ___
    |  |  |  *---|>o---|   \     ___
    |  |  |  |         |    |---|   \
    |  |  *--|---|>o---|___/    |    |
    *--|--|--|---------|___/               \    _____
    |  *---------|>o---|   \    |    |
    *------------|>o---|___/

--
Venlig hilsen,
Søren

Ok, mange tak. Nu har jeg prøvet mig frem ved at sidde og "tegne" det i et
program (det har taget en evighed endda uden resultat og kræver, synes jeg,
et godt overblik), men jeg går ud fra der findes metoder til at regne det
hurtigere ud på eller?

/Lars formerly known as kvajpande.

Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT
Hej Lars,

Kender du slet ikke til Karnaughkort ?

Med tiden går det selvfølgelig hurtigere. Du skal ikke lade dig forskrække
over at du mister overblikket af og til, det er naturligt når din hjerne
skal indstille sig på en tænkemåde du sikkert ikke er vant til.

Dog er det ikke alle der har (lige meget) flair for logisk tankegang, men
så er der som regel andre områder af elektronikken der virker bedre.
(Dette sidste skrevet med asbestdragt på og tungen lige i munden ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, jeg blev nødt til at hente et program i stedet for at tegne det på
papir. Det gav et lille overblik, men stadigvæk rimeligt uoverskueligt for
en nybegynder som mig.

Ja, talent er ikke dårligt :)

/Lars

Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT

eneste

Karnaugh kort er en gave, hvis man forstår dem. Jeg kunne bruge dem engang,
og jeg vil osse anbefale at bruge dem, idet man får et overblik over
ligningerne. Hvilken uddannelse er du i gang med?

Desværre sker der det, at når man bruger det til hverdag, har man meget mere
effektive designværktøjer, og så glemmer man den teori, der ligger bagved at
optimere logik. I et moderne digitalt designværktøj kan man beskrive
ligninger eller sandhedstabeller mere eller mindre klodset, og værktøjet
uddrager dem mest optimale løsning, som enten bruger færrest gates, eller
giver den korteste forsinkelse gennem kredsløbet.

KarnaughMap programmer findes:
http://www.puz.com/sw/karnaugh /
http://tech-www.informatik.uni-hamburg.de/applets/kvd /

Bo //

Re: Design af kredsløb med kun AND, OR og NOT
Hej Lars,

Nå ja, man skal jo starte et sted og der er da nogle undervisere der
foretrækker at gemme Karnaughkortene til lidt senere (men prøv at spørge
ham om det ikke snart dukker op).
Karnaughkort, Boolske Algebra og sandhedstabeller er grundstenene i
logikdesign.

I tillæg til de programmer Bo har nævnt er der et her som jeg har leget
lidt med på kærestens PC. Det hedder Karnaugh Minimizer og er efter min
mening langt bedre end det fra puz.com (det andet kender jeg ikke), da det
kan tegne et diagram over resultatet og tilmed lave hele (HTML-)rapporter
der indeholder sandhedstabel, K.kort, Boolske udtryk og diagram.

Light-versionen er gratis.

Check den ud på:
<URL:http://karnaugh.shuriksoft.com/

Dog kan du ikke begrænse den til 2-input-gates og mens det kan være en god
støtte i begyndelsen med sådan et program, kan det også blive en krykke
der forhindrer dig i at få det ind på rygmarven, så glem ikke de manuelle
øvelser (brug det evt. til check af dine egne udregninger).

Talent afgør blot hvor meget du får ud af at øve dig. Uden øvelse går det
til spilde. Du ved, 10% inspiration og 90% perspiration ;)

--
Venlig hilsen,
Søren