Design af delefilter - samlet impedans?

Hej NG

Jeg har tidligere fors=F8gt mig i dk.teknik.lyd.bilstereo, men uden held. Jeg har ogs=E5 kigger i dk.teknik.lyd, men det er vist ikke s=E5 hardware-n=E6rt som mit sp=F8rgsm=E5l. S=E5 nu g=E5r jeg lige til kilden :-)=

Jeg har et s=E6t h=F8jttalere, som jeg vil installere i min bil. Det ene s=E6t er af relativt anselig st=F8rrelse til de dybere frekvenser; de er p=E5 8 Ohm stykket, 50W. Jeg har fors=F8gsvis sat dem til bilradioen ( 4 x 40W, 4-8 Ohm st=E5r der), og de lyder fornuftigt, dog mangler der (som forventet) diskant. Jeg har s=E5 k=F8bt et s=E6t diskanter i BilTEMA (art. 24-785, 4 Ohm, max. power 10 W, RMS 5W), som heldigvis lige passer i d=F8rene. Jeg tror ikke de er beskyttet med h=F8jpasfilter mod dybe frekvenser, men har sendt mail for at sp=F8rge.

MEN, nu bliver jeg s=E5 i tvivl om hvordan det skal forbindes s=E5 jeg f=E5r=

den rigtige impedans. Jeg har s=F8gt rundt p=E5 nettet, men har ikke fundet svar... Jeg har haft skilt en ford=F8r af for at se hvordan de originale er forbundet, men de er nittet fast, s=E5 det blev jeg ikke meget klogere af.

Jeg regner ikke med at jeg p.t. har lyst til at erhverve mig en ekstra forst=E6rker, og lyden skal da ogs=E5 bare v=E6re rimelig - men hvordan f=E5= r jeg lavet et rimeligt simpelt delefilter, s=E5 jeg samlet set f=E5r den rigtige impedans og f=E5r beskyttet diskanth=F8jttaleren?

P=E5 forh=E5nd tak for hj=E6lpen.

Mvh Jesper

Jesper H

Jesper H skriver:

8 ohm er usædvaneligt for bilstereohøjttalere.

Med mindre at de naturligt afspærer (eksempelvis en piezo diskant) skal du sætte noget filtrering ind, en kondansator i serie med enheden er nok.

Bassen direkte på, diskenten i parallel hen over. Dasen er tilpas højohmet til ikke at belaste dit udgangstrin speceilt meget. Diskanten er så lavimpedanset, men bruger ikek megen strøm så det bør ikke give nogle problemer.

Vil di lave det rigtigt laver du et lavpasfilter til bassen (en spole i serie) og et højpasfilter til diskanten (en kondensator i serie) og så vil den impedans radioen ser kun være bassens i basområde og diskanten i diskantområdet.

Vil du bruge dem ogå ?

Hvilken delefrekvens ønsker du ?

Din delefrekvens (f) er den frekvens hvor kondensatorens imepdans (Xc) er på samme størrelse som diskantens (4 ohm) indsæt selv i formlen:

Xc= 1/(2pi x f x c)

Jesper H skrev:

Prøv at se på det gamle Storm Powersound nu KT-Radio kan jeg se, Storm har jeg tidligere handlet meget med det er noget solidt kram! . /KE Kofod.

Reply to
KE Kofod / 7100

Hej Klaus

Takker for dit svar - har svaret ned igennem:

Hmm, jah, det er det nok egentlig. Det var egentligt bare nogle jeg havde liggende, og f=F8rste tanke var da ogs=E5 kun at drille k=E6resten :-D=

Men, jo mere jeg t=E6nkte over det, jo mere attraktiv blev id=E9en. De er muligvis heller ikke beregnet specielt til bilh=F8jttalere, men deres "tragt" er aluminium eller i alt fald ikke-pap, og jeg har l=E6st mig til, at det vist skulle v=E6re en fordel da pap-h=F8jttalere er lettere udsat for fugt i bilen i l=F8bet af vinteren. S=E5 det blev dem.

Det er i alt fald ikke piezo-diskanter, s=E5 jeg vil nok f=F8lge dit r=E5d om en kondensator. Hvilken type? S=E5 vidt jeg kunne se i de eksisterende h=F8jttalere lignede det en elektrolyt, men er der ikke noget + / - / vend-rigtigt noget over dem?

ive

Ok - jeg frygtede nok lidt, at n=E5r jeg satte de to h=F8jttalere i parallel ville impedansen blive for lav (2,67 Ohm?) og s=E5 br=E6nde radioen(s forst=E6rker) af. Men de er selvf=F8lgelig i hvert deres frekvensomr=E5de. Det var nok den del af teorien, jeg ikke rigtigt kunne finde noget om p=E5 nettet. Mht. lavpasfilter til bassen, s=E5 havde jeg overvejet at undv=E6re det da bash=F8jttaleren jo alligevel ikke kan f=F8lge med til de h=F8je frekvenser.=

Men, s=E5 bliver der jo nok et overlap mellem den og det frekvensomr=E5de diskanth=F8jttaleren skal d=E6kke.

Bilradioen har fire kanaler til venstre for, h=F8jre for, venstre bag og h=F8jre bag. Der er i forvejen h=F8jttalere (mellemtone/bas + diskant) til de to forreste kanaler indbygget i bilen. Men der er ingen h=F8jttalere bagerst i bilen, s=E5 bags=E6depassagerer h=F8rer n=E6sten kun "st=F8j" fra = for- h=F8jttalerne (samtidig med at bassen ikke er s=E5 veldefineret). S=E5 jeg vil installere de nye diskanth=F8jttalere i bagd=F8rene og bash=F8jttalerne i bagagerummet og koble dem til venstre/h=F8jre bag. Men da de s=E5 er p=E5 egne kanaler, skal de ikke med som en del af et st=F8rre delefilter.

Mvh Jesper

Reply to
Jesper H

Jesper H skriver:

Okay, jeg har nu haft mange papmembraner i bilstereohøjttalere - ingen af dem er gået til

Det er fordi det er bipolare kondensatorer - altså uden + og -.

Så længe at lyde ikke forvrænger brænder du ikke noget af.

Hvis dine nuværende enheder har svært ved at følge med i bassen, kan det faktisk være en fordel at sætte et højpasfilter på dem, så radioen ikke pumper en masse strøm i dem i etfrekvensområde de ikke fungerer ordentligt ved.

Man vælger selv sin delefrekvens...... Klaus

Hvad kan de bidrage med i denne sammenhæng?

--
Mvh
Jesper Poulsen

Klaus D. Mikkelsen skrev:

nææh det er det nu ikke

jep men nu er Xht jo ikke ohmsk men induktiv sååååå du aner jo ikke hved hvilken frekvens den er 4 ohm. Men pyt det er nok kun aufiophile der kan høre det lol.

mvh Erik (der gør mest i hf)

Reply to
ER

Tjah, jeg har nu ogs=E5 set det f=F8r, uden problemer... og jeg tror da ogs=E5 diskanterne er pap...

Aha, det finder jeg s=E5.

Godt at vide.

S=E5 nu mangler jeg bare at finde ud af hvad der er plus og minus p=E5 diskanterne :-) det st=E5r ikke p=E5 pakken, og er heller ikke markeret p=E5=

ledningerne, hmm... Plasticen p=E5 ledningerne er gennemsigtig, og den ene ledning er s=F8lvfarvet, den anden kobberfarvet. Er der en standard for det? Er det altid den markerede (her s=F8lvfarvede) der er minus?

Mvh Jesper

Jesper H

:-)

x.

=E5r

f=E5r

Hej KE

Jeg tror m=E5ske det er en smule overkill i forhold til hvad jeg leder efter i f=F8rste omgang, nu hvor jeg er helt novice i bilstereo. Starter i det sm=E5, s=E5 kan jeg m=E5ske skifte ud senere n=E5r jeg finder ud af hv= ad jeg synes der mangler.

Mvh Jesper

Jesper H