Design af delefilter - samlet impedans?

Hej NG

Jeg har tidligere forsF8%gt mig i dk.teknik.lyd.bilstereo, men uden
held. Jeg har ogsE5% kigger i dk.teknik.lyd, men det er vist ikke sE5%
hardware-nE6%rt som mit spF8%rgsmE5%l. SE5% nu gE5%r jeg lige til kilden :-)=

Jeg har et sE6%t hF8%jttalere, som jeg vil installere i min bil. Det ene
sE6%t er af relativt anselig stF8%rrelse til de dybere frekvenser; de er
pE5% 8 Ohm stykket, 50W.
Jeg har forsF8%gsvis sat dem til bilradioen ( 4 x 40W, 4-8 Ohm stE5%r
der), og de lyder fornuftigt, dog mangler der (som forventet)
diskant.
Jeg har sE5% kF8%bt et sE6%t diskanter i BilTEMA (art. 24-785, 4 Ohm, max.
power 10 W, RMS 5W), som heldigvis lige passer i dF8%rene. Jeg tror ikke
de er beskyttet med hF8%jpasfilter mod dybe frekvenser, men har sendt
mail for at spF8%rge.

MEN, nu bliver jeg sE5% i tvivl om hvordan det skal forbindes sE5% jeg fE5%r=

den rigtige impedans. Jeg har sF8%gt rundt pE5% nettet, men har ikke
fundet svar... Jeg har haft skilt en fordF8%r af for at se hvordan de
originale er forbundet, men de er nittet fast, sE5% det blev jeg ikke
meget klogere af.

Jeg regner ikke med at jeg p.t. har lyst til at erhverve mig en ekstra
forstE6%rker, og lyden skal da ogsE5% bare vE6%re rimelig - men hvordan fE5%
jeg lavet et rimeligt simpelt delefilter, sE5% jeg samlet set fE5%r den
rigtige impedans og fE5%r beskyttet diskanthF8%jttaleren?

PE5% forhE5%nd tak for hjE6%lpen.

Mvh
Jesper
--
http://fdf.dk/hassingmusik /

Re: Design af delefilter - samlet impedans?

8 ohm er usædvaneligt for bilstereohøjttalere.

Med mindre at de naturligt afspærer (eksempelvis en piezo diskant) skal
du sætte noget filtrering ind, en kondansator i serie med enheden er
nok.

Bassen direkte på, diskenten i parallel hen over. Dasen er tilpas
højohmet til ikke at belaste dit udgangstrin speceilt meget. Diskanten
er så lavimpedanset, men bruger ikek megen strøm så det bør ikke give
nogle problemer.

Vil di lave det rigtigt laver du et lavpasfilter til bassen (en spole i
serie) og et højpasfilter til diskanten (en kondensator i serie) og så
vil den impedans radioen ser kun være bassens i basområde og diskanten i
diskantområdet.

Vil du bruge dem ogå ?

Hvilken delefrekvens ønsker du ?

Din delefrekvens (f) er den frekvens hvor kondensatorens imepdans (Xc)
er på samme størrelse som diskantens (4 ohm) indsæt selv i formlen:

Xc= 1/(2pi x f x c)

Re: Design af delefilter - samlet impedans?
Hej Klaus

Takker for dit svar - har svaret ned igennem:

On 19 Apr., 22:08, "Klaus D. Mikkelsen"

Hmm, jah, det er det nok egentlig. Det var egentligt bare nogle jeg
havde liggende, og fF8%rste tanke var da ogsE5% kun at drille kE6%resten :-D=

Men, jo mere jeg tE6%nkte over det, jo mere attraktiv blev idE9%en. De er
muligvis heller ikke beregnet specielt til bilhF8%jttalere, men deres
"tragt" er aluminium eller i alt fald ikke-pap, og jeg har lE6%st mig
til, at det vist skulle vE6%re en fordel da pap-hF8%jttalere er lettere
udsat for fugt i bilen i lF8%bet af vinteren. SE5% det blev dem.

Det er i alt fald ikke piezo-diskanter, sE5% jeg vil nok fF8%lge dit rE5%d
om en kondensator. Hvilken type? SE5% vidt jeg kunne se i de
eksisterende hF8%jttalere lignede det en elektrolyt, men er der ikke
noget + / - / vend-rigtigt noget over dem?

Ok - jeg frygtede nok lidt, at nE5%r jeg satte de to hF8%jttalere i
parallel ville impedansen blive for lav (2,67 Ohm?) og sE5% brE6%nde
radioen(s forstE6%rker) af. Men de er selvfF8%lgelig i hvert deres
frekvensomrE5%de. Det var nok den del af teorien, jeg ikke rigtigt kunne
finde noget om pE5% nettet.
Mht. lavpasfilter til bassen, sE5% havde jeg overvejet at undvE6%re det da
bashF8%jttaleren jo alligevel ikke kan fF8%lge med til de hF8%je frekvenser.=

Men, sE5% bliver der jo nok et overlap mellem den og det frekvensomrE5%de
diskanthF8%jttaleren skal dE6%kke.

Bilradioen har fire kanaler til venstre for, hF8%jre for, venstre bag og
hF8%jre bag. Der er i forvejen hF8%jttalere (mellemtone/bas + diskant) til
de to forreste kanaler indbygget i bilen. Men der er ingen hF8%jttalere
bagerst i bilen, sE5% bagsE6%depassagerer hF8%rer nE6%sten kun "stF8%j" fra =
for-
hF8%jttalerne (samtidig med at bassen ikke er sE5% veldefineret). SE5% jeg
vil installere de nye diskanthF8%jttalere i bagdF8%rene og bashF8%jttalerne
i bagagerummet og koble dem til venstre/hF8%jre bag. Men da de sE5% er pE5%
egne kanaler, skal de ikke med som en del af et stF8%rre delefilter.

Jesper

Re: Design af delefilter - samlet impedans?

Okay, jeg har nu haft mange papmembraner i bilstereohøjttalere - ingen
af dem er gået til

Det er fordi det er bipolare kondensatorer - altså uden + og -.

Så længe at lyde ikke forvrænger brænder du ikke noget af.

Hvis dine nuværende enheder har svært ved at følge med i bassen, kan det
faktisk være en fordel at sætte et højpasfilter på dem, så radioen ikke
pumper en masse strøm i dem i etfrekvensområde de ikke fungerer
ordentligt ved.

Man vælger selv sin delefrekvens......

Re: Design af delefilter - samlet impedans?
Hej igen

On 20 Apr., 06:54, "Klaus D. Mikkelsen"

Tjah, jeg har nu ogsE5% set det fF8%r, uden problemer... og jeg tror da
ogsE5% diskanterne er pap...

Aha, det finder jeg sE5%.

Godt at vide.

SE5% nu mangler jeg bare at finde ud af hvad der er plus og minus pE5%
diskanterne :-) det stE5%r ikke pE5% pakken, og er heller ikke markeret pE5%

ledningerne, hmm... Plasticen pE5% ledningerne er gennemsigtig, og den
ene ledning er sF8%lvfarvet, den anden kobberfarvet. Er der en standard
for det? Er det altid den markerede (her sF8%lvfarvede) der er minus?

Mvh
Jesper
--
http://fdf.dk/hassingmusik /

Re: Design af delefilter - samlet impedans?

nææh det er det nu ikke

jep men nu er Xht jo ikke ohmsk men induktiv sååååå du aner jo ikke hved
hvilken frekvens den er 4 ohm. Men pyt det er nok kun aufiophile der kan
høre det lol.

mvh Erik
(der gør mest i hf)

Re: Design af delefilter - samlet impedans?
Prøv at se på det gamle Storm Powersound nu KT-Radio kan jeg se, Storm
har jeg tidligere handlet meget med det er noget solidt kram! .
/KE Kofod.

Re: Design af delefilter - samlet impedans?

Hvad kan de bidrage med i denne sammenhæng?

Jesper Poulsen

Re: Design af delefilter - samlet impedans?

Hej KE

Jeg tror mE5%ske det er en smule overkill i forhold til hvad jeg leder
efter i fF8%rste omgang, nu hvor jeg er helt novice i bilstereo. Starter
i det smE5%, sE5% kan jeg mE5%ske skifte ud senere nE5%r jeg finder ud af hv=
ad
jeg synes der mangler.

Mvh
Jesper