Desig af musikanlæg til hele huset?

Hej,

Jeg vil gerne med én central stereo forstærker forsyne 4 rum med
stereolyd (kun som baggrunds musik), men der skal være lydregulering i
hvert rum.

Hvordan skal jeg gøre det?

Hvis jeg sætter 4 højttaler på én udgang kommer jeg under 2ohm.
Hvordan skal et potentiometer forbindes i hvert rum, og hvor stort skal
det være?

Alle svar er velkomne, Tak,
Walther

Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

4 billige forstærkere 1 til hvert rum og linjesignaler ud til hver
forstærker !

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

Det vil selvfølgelig også virke...

Men 4 billige forstærkere er stadig dyrere end én billig, og bruger
mere strøm.

Men bortset fra det, kan man så splitte et liniesignal med et y-kabel
(4 benet y i dette tilfælde),?

Tak for det hurtige svar,
walther

Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

Ja, men du bygger et ordenligt system. Ikke sådan noget med
potentiometre og impedans udregninger.

Jep, ingen problemer.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

hvofor ikke købe 4 sæt pc højtaler
de fås for ingen penge (næsten) og hvis kvaliteten ikke lige frem skal være
"ultra"
ja så er det et godt bud og så som klaus skriver et line signal ud til hver
så er potmeter problemet også løst (potmetere er ret dyre når de skal kunne
tåle noget effekt)

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

Ok, jeg vil gerne have et centraliseret system, så alt der bruger støm,
genererer varme og trækker spaghetti, er samlet ét sted. (rack skab)
F.eks. følgende forstærker og højttalere:

http://www1.conrad.de/scripts/wgate/zcop_b2c/~flN0YXRlPTEwMjM3MzU2NTE =?~
template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shopB2%C&p_init_ipc=X&~cookies
=1

http://www1.conrad.de/scripts/wgate/zcop_b2c/~flN0YXRlPTEwMjM3MzU2NTE =?~
template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shopB2%C&p_init_ipc=X&~cookies
=1

Så hvis man tager en forstærker og sætter 4 højttalere på 8ohm til,
hvordan skal et potentiometer så dimensioneres for ~20W. (findes der
evt. en aktiv løsning som ikke sluger strømmen?)

Tak igen,
walther

Re: Design af musikanlæg til hele huset? (nye links)
beklager, hvis nogen er interesseret:

www.conrad.de

tast følgende varenumre ved 'Artikelbezeichnung  ----- suchen'

301197- 34

301203-34

Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

prøv at se på disse link
http://www.knollsystems.com/whitepap.htm

http://amps.zugster.net/articles/attenuation /

med hensyn til potmeter så

LAUTSPRECHER-LEISTUNGSREGLER
søg nu på dette vare nummer 342700 -13 på conrad siden tryk på "anlitung" så
er der en pdf fil

nu skulle det begynde at dæmre for dig :)

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

Super!

Tak for alle svarene...

walther

Re: Desig af musikanlæg til hele huset?
Hej
Den rigtige løsning er en router
fx denne her:http://128.134.140.230/en/product/px-0228.html
Den er billig og er på lager fra start januar 2004 (efter lageroptælling)
Den fås hos
www.metorionmusic.dk

Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

Har den separate forstærkere ?

Koster den under 2kkr ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

du godeste, det er jo spidsen af en jetjager ;)

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Desig af musikanlæg til hele huset?
Ja ja, alt er relativt, set i forhold af hvad der ellers er på marked af
routere, er prisen yderst komkurrence dygtig.
Den kommer nok til at koste omkring 6000,-
Til Klaus, det er uden forstærkere, samme firma kan også levere bl.a. 4
kanals forstærkere mm.

mvh
Claus

Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

Hold da op, det kan jeg kommer _meget_ langt for i brugte forstærkere !

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

Så må du da meget udskylde jeg kan med et krrekt foreslag.
Jeg kan da også finde en håndfuld gamle forstærkere, og nogle
skotøjsæsker med gl. tv højttalere i hvis det er det der ønskes.

Jeg prøvede såmænd bare at åbne øjnene for dem som ikke kender til
routere. Jeg beklager det skal ikke ske igen !!!!

Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

Ud fra Walters:
"Men 4 billige forstærkere er stadig dyrere end én billig, og bruger
mere strøm."

Antger jeg at han ikke har så mange penge at rutte med.

Ork jo - løsningen er rigtig, blot ikke til den der ikke har så mange
penge.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

Det har du ret i, man nu kender jeg ike mandens budget.
Jeg lever af at lave prof lydanlæg, så derfor ser jeg nok mere på om det
er betjeningsvenlig end på prisen.
Har manden "kugler" nok vil jeg da med glæde designe et Crestron
"rumstyrings anlæg" til ham :-)
Claus

Re: Desig af musikanlæg til hele huset?

Jeg ville nok vælge at lave det med en forstærker til hver højtaler i setdet
for at bruge en stor.
Da du skriver at det bare er til baggrunds "støj" kan du sikkert klare dig
med 10W pr kanal, du kan så vælge den billige løsning med et potentometer
som volume kontrol eller du kan vælge en lidt dyere løsning med
fjernbetjening til hvert rum.

--
Hilsen
   Peter N Petersen