Den mindste 5v strømforsyning?

Jeg har gennem et stykke tid hygget mig med nogle Arduino-projekter, og
nu har jeg fået blod på tanden til at lave noget direkte med
microcontrollerne, især Attiny85 som er så dejlig lille at den kan
bruges i ganske små "dimser".

Men dingenoten skal jo have noget strøm, og jeg vil gerne kunne koble
den til 230V nettet via en passende indbygget strømforsyning som derfor
gerne skulle være lille for at matche de andre stumper.

Hvilke muligheder er der for at forsyne den med 5V så det fylder så lidt
som muligt?

Det drejer sig i øvrigt om et avanceret tænd-slukur.

Re: Den mindste 5v strømforsyning?
Martin Larsen har bragt dette til verden:
Jeg ville forsyne den fra en vægvorte i stedet for en indbygget
forsyning.

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

Jeg skulle lige tygge på ordet vægvorte før jeg fattede at det var en
fordanskning af wallwart :)

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

Også nyt for mig. Jeg kendte WallCube

Bo //

Re: Den mindste 5v strømforsyning?
idt

det blir ikke meget mindre end det her:
http://www.digikey.dk/product-detail/en/VSK-S1-5U/102-2595-ND/3465373

-Lasse

Re: Den mindste 5v strømforsyning?
snipped-for-privacy@fonz.dk frembragte:

Imponerende. Jeg trækker mit vægvorteforslag tilbage :-)

33.70 x 22.20 x 18.00 mm
5V 0.2A

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

I sandhed imponerende. Det kan ikke gøres meget simplere. - Men så er
der lige det der med at få fat i den hvis der kræves momsnummer af en
hjemmebygger.

Jeg vil følge Leif Nelands forslag om en "vægvorte" men udbygge det til
en moderne mobiltetefon-lader med Micro-USB-stik, og så er der jo bare
bare problemet med at få fat i en Micro-USB bøsning til "dingenoten"
(f.eks. fra en kasseret smartphone.) - eller pille laderen ud ud af
indkapslingen og bygge sammen med "dingenoten".
Ny eller brugt lader - der er masser af muligheder.

/Lars

Re: Den mindste 5v strømforsyning?
Hej Lars

Kik efter USB ladere.

Max

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

Nu har jeg heldigvis et momsnummer, så det er ikke noget problem.

Re: Den mindste 5v strømforsyning?
Lars Peter Larsen har bragt dette til os:

Det er ikke noget problem, hvis et cvr-nummer er nok.
Man går bare på cvr.dk og opretter en frivillig forening, så får man et
cvrnummer i løbet af få minutter.

Jeg har "Den frivillige forening af storebæltspendlere på Stavkærvej",
for at få et cvrnr, så storebaelt kunne oprette en automatisk trækning
af regningen for pendler-brobizzen. Der er for lang "forsinkelse" på
almindelig betalingsservice, men den erhvervsmæssige udgave kan trække
indenfor et par dage.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

Jeg ville nu også normalt vælge en extern forsyning, men når det er
til
et tændsluk ur skal der sandsynligvis 220V ind i boxen alligevel

-Lasse

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

Jeps, netop! Det er til et tændslukur som kender til solop- og nedgang mm.

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

Ja ja... Det er bare fordi I ikke har læst side 4 i databladet. Der skal
jo lidt komponenter udenom...

Jeg er heller ikke imponeret over virkningsgraden

Bo //

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

Fantastisk! Og så er den ovenikøbet til at betale.

Takker og bukker :)

Re: Den mindste 5v strømforsynin g?

Hi Martin Larsen

Der er en hel masse smC3%A5 (en smule dyrere) strC3%B8mforsyninger her=
:
http://tinyurl.com/brwygas

Venlig hilsen
Asger-P

http://Asger-P.dk/trapper
http://Asger-P.dk/software

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

Nu hvor jeg ved hvad jeg skal søge efter, har jeg også fundet denne fyr
på ebay: http://tinyurl.com/cnyct6a

Den koster ca. 30 kr inkl. forsendelse.

Den har tilsvarende små dimensioner men er dog ikke indkapslet.

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

Ja, billig og lille. Jeg kan ikke se noget om levetidsdata, men det kan
ikke være verdens bedste lytter, der er brugt.

Intet netfilter?

Hvad med CE mærkning?

Jeg kan heller ikke på billederne få øje på hvor stor krybeafstanden
mellem indgang og udgang er??

Bo //

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

hvordan er reglerne mht. ce-mærkning på hjemmebyg?

//finn

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

Så længe det er til eget brug skal det ikke CE mærkes. Det fritager dig
dog ikke fra f.eks. ikke at måtte forstyrre andre jvf. EMC direktivet.

I øvrigt er det ikke strømforsyningsproducentens opgave at CE mærke
noget som helst - det er apparatbyggerens ansvar. Dvs. den virksomhed
eller person der bygger strømforsyningen ind i deres ting og laver det
endelige slutprodukt. Apparatmageren, eller integratoren, vil dog typisk
stille krav til de strømforsyninger han vil indbygge i sit produkt, der
matcher CE mærkningens krav, er en anden snak. På nogle PSU leverandøres
datablade står også udpenslet at selv om PSU producenten har valgt at
sætte et CE, så er det stadig op til integrator at CE mærke hele
produktet, og at PSU producentens CE mærkning udelukkende gælder for
strømforsyningen i stand alone form. PSU producenten vil ikke have skyld
for at den elektronik der sidder efter PSU'en måske støjer mere ud på
forsyningen end PSU'ens filtrering kan håndtere.

Der er dog nogle smuthuller og undtagelser når strømforsyningen ikke er
en fast del af produktet, men bliver leveret med ledning og stik. Så er
den ikke en fast og "nødvendig" del af det endelige produkt og kan/skal
derfor CE mærkes for sig selv. Det er bl.a. derfor, næsten alt i dag
leveres med eksterne strømforsyninger. Desuden er det også lettere for
producenten at levere forskellige stik til stikkontakter til forskellige
lande.

- Lars

Re: Den mindste 5v strømforsyning?

Det gælder også med hensyn til sikkerhedsafstande og brandsikkerhed. I
tilfælde af ulykker er det DIG selv, der skal forhandle med
forsikringsselskabet,