Den bedste oscillator til lyd?

Hej dav
Jeg prøver at finde ud af hvilken form for oscilator der vil være den
bedste til brug når jeg skal lave et elektronisk musik apperatur(noget i
stil med et keyboard).

Jeg har kigget lidt rundt og men ka ikke rigtigt finde en go blanding af
lav distortion og lav pris. Jeg skal bruge et par stykker i projektet,
så de skal helst ikke koste en mindre Audi.

Jeg har fundet en ganske go artikel af National der beskriver flere
forskellige, og her anbefaler de en wien bridge til audio, men så vidt
jeg husker er det lidt noget lort at arbejde med? og jeg er lidt i tvivl
om hvor meget distortion øret ka opfange.

På forhånd tak

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling

Glem forvrængning i den sammenhæng, Du vil hurtigt finde ud af de rene toner
ikke rigtigt lyder af noget. En "instrument tone" består af grundtonen + et
antal harmoniske overtoner, (forvrængning).

Søg evt. på Google efter Yamaha DX7 FM Synthesizer. Den er ret godt
beskrevet.

mvh
Orla

Re: Den bedste oscillator til lyd?

Wienbro oscillatoren anvendes ofte i tonegeneratorer. De har lav
forvrængning. De er prisbillige. Der kan blot ikke sveepes med dem, da
oscillatoren først skal stabiliseres ved hvert frekvensskift.
Tonegeneratorer findes som byggesæt, og de findes også kommercielt
fremstillet, f.eks. TRIO AG203.

Måske det var bedre, om du kikkede lidt i, hvad der sidder i el-orgler. Det
kan da også være, du skulle finde en gammel moog synthesizer.

Er det ikke muligt at frembringe de ønskede faciliteter på et PC-lydkort
mere beregnet til formålet end det normalt indbyggede?
Karsten H. Jensen

Re: Den bedste oscillator til lyd?

JEg vil se om jeg ka lave en wienbro selv, men der er jo ikke meget spas
i at stnuppe designs fra andre, og hvad mener du med det med lydkortet ? :/

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
Re: Den bedste oscillator til lyd?

, og hvad mener du med det med lydkortet ? :/

Du ville lave "musik" eller andre, mærkelige lyde med udgangspunkt i en
simpel form for tonegenerator. Så er det jeg siger, at et passende program
(lige det glemte jeg at skrive) kan opfylde dine ønskemål gennem et passende
lydkort i en PC'er.
Karsten H. Jensen

Re: Den bedste oscillator til lyd?

Et keyboard der spiller med rene sinus'er må da blive lidt kedeligt i
længden...  ;-)  Det er jo netop overtonerne der 'lyder fedt' i de
forskellige instrumenter. Faktisk lyder det ikke helt fjollet at spille
polyfonisk med ganske almindelige firkanttoner fra flipflopper.

En Wienbro kan give rigtig fine sinus'er, jeg har en lille en her:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/rcosc.bmp
(Håndtegnet i Paint  ;-P )
Det lidt fede ved den er at der ikke er nogen pære eller PTC eller andre
'skumle' komponenter i, den er lige til at smide sammen af de stumper der
alligevel ligger og roder på bordet.  :-)  Den 'wobler' noget når man ændrer
frekvens på potmeteret, det kan evt. dæmpes med et RC led over den højre
47uF. De to 680pF'er skal gøres en del større for at få den ned i det
hørbare område.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Den bedste oscillator til lyd?

1: Dner ikek hvordan jeg ka få lavet nogle overtoner der lyder
ordentlige, men det er næste projekt
2: Det er ikke et keyboard, og det er meningen det skal igennem en
sampler.. tror jeg.

Jeg kigger på det, mange tak.... ps, flot tegning ;)

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
Re: Den bedste oscillator til lyd?

HP havde endda udgave der gik til til 1 hz !!! Den brugte vist nok 3 * 1000
pf kondensator.

Mvh.
Ove

Re: Den bedste oscillator til lyd?

Kors mand, der skal sgu nogle høje indgangsimpedanser til, så! Gad vide om
man kunne sweepe sådan en, ved at bruge kapacitetsdioder?

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Site Timeline