Delay fra CMOS til transistor

Hej NG.

Det er muligt et banalt sp=F8rgsm=E5l men jeg kan ikke lige hitte ud af det.

Jeg har et output fra en sp=E6ndingskomparator (LM339) som skal drive basis p=E5 en NPN transistor (BC547). S=E5 vidt s=E5 godt. Det virker fint =

- men jeg ville gerne kunne forsinke at transistoren t=E6nder.

Jeg har pr=F8vet at inds=E6tte et simpelt RC-led imellem min udgang og transistor basis, men det dutter ikke rigtigt...

Hvordan g=F8r man det her? H=E5ber I kan hj=E6lpe mig.

Mange Venlige Hilsner

Reply to
RonGr

RonGr skriver:

Man mokker en rigtig timer på.

"RonGr" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@b14g2000yqd.googlegroups.com... Hej NG.

Det er muligt et banalt spørgsmål men jeg kan ikke lige hitte ud af det.

Jeg har et output fra en spændingskomparator (LM339) som skal drive basis på en NPN transistor (BC547). Så vidt så godt. Det virker fint - men jeg ville gerne kunne forsinke at transistoren tænder.

Jeg har prøvet at indsætte et simpelt RC-led imellem min udgang og transistor basis, men det dutter ikke rigtigt...

Hvordan gør man det her?

En simpel og ikke særlig stabil løsning da temperaturen vil påvirke både zenerdiode og B-E strækningen i transistoren kunne være at bruge en zenerdiode efter dit RC led, så spændingen på basis først når ledespændingen når zenerdioden begynder at lede. Husk en modstand (1-4,7k) over basis/emitter, så transistoren ikke påvirkes af lækstrømmen i zenerdioden inden den når zenerspændingen.

mvh JBH

Reply to
JBH

Husk lige at LM339 er en open collector

Mvh Jens

[...]

Hvordan gør man det her? Håber I kan hjælpe mig.

Mange Venlige Hilsner

Reply to
JeGy

Tak for svaret Klaus.

Jeg tror din l=F8sning nok er den mest hensigtsm=E6ssige. Men kunne du/ eller andre hj=E6lpe mig til hvordan jeg f=E5r mokket en timer555 op til at have f=F8lgende egenskab:

Linket her beskriver timing diagrammet:

Jeg forestiller mig at holde reset lav s=E5 timer555 er reset og derved bruger mindst muligt standby str=F8m (hvad er udgangen p=E5 en timer555 egentlig n=E5r reset s=E6ttes lav - er den ogs=E5 lav?)

N=E5r reset-pinden s=E6ttes h=F8j er timer555 udgangen lav indtil en tid p= =E5

1-60 sekunder er forl=F8bet (indstilles med potentiometer) hvorefter udgangen g=E5r h=F8j og forbliver h=F8j indtil reset igen tr=E6kkes lav og udgange af timer555 igen g=E5r lav.

Vigtigt er det at timeren "nulstilles" hvis reset bliver trukket lav midt i en "t=E6lle" periode.

Er det muligt at f=E5 en s=E5dan opf=F8rsel ud af en timer555?

Mange Hilsner Ron

Reply to
RonGr

RonGr skriver:

Læs:

 Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den: