Dehydrator

Hej gruppe!

Jeg vil mægtig gerne have en Excalibur 2500!
Den forhandles ikke herhjemme, men på nettet har jeg fundet den - i UK til
over 2000 kroner *UARK*
I USA sælges den til 99$ på nettet - HURRA - problemet er bare at
forsendelse beløber sig til uhyrlige summer, det billigste er 78$.
Og selv om det stadig er billigere end i UK, så var der måske en af jer der
havde et tip eller en idé til hvordan jeg løser det billigere?

På forhånd tak

Mette

Re: Dehydrator

Hej Mette,

Jeg er sikker på at du har ramt en forkert newsgruppe.

Bo //

Re: Dehydrator

Det beklager jeg, jeg kunne ikke lige gætte hvilken gruppe det hørte i, når
der ikke er en "køkkenudstyrsgruppe"

Mette

Re: Dehydrator
Hej Mette

når

Spørg i dk.kultur.mad+drikke

Mvh Max

Re: Dehydrator

PE5% et punkt har du nu ramt helt rigtigt: Du kan nemlig slet ikke bruge
USA-modellen her i landet.

Grunden er at de i USA kF8%rer med 110 volt mens vi her i Europa kF8%rer
med 230 volt, dvs. over den dobbelt sE5% hF8%j spE6%nding. Hvis du derfor
prF8%ver at tilslutte en USA-model her i landet, vil den sandsynligvis
brE6%nde af (3D% gE5% i stykker uden mulighed for reparation) indenfor et
par minutter. Og det var jo ikke meningen.

Ebbe

Re: Dehydrator

Bruger din almindelige ovn ?

Re: Dehydrator

Øh? Mon ikke det er liiige dyrt nok at have ovnen til at stå tændt natten
over?
Mener du det?

Mette

Re: Dehydrator

Det er nok det samme. At uddrive x mm2 vand kræver xx kW, uanset,
hvilken ovn du bruger. En decideret dehydrator kan måske gøre det en
smule billigere end en ovn, men det er minimalt, specielt set i
forhold til prisen på en dehydrator....

Ja, jeg er helt seriøs.

Re: Dehydrator
I den grad, de skriver at den optimale temperatur er 140°F svarende til
60°C, så hvis din ovn kan køre derned bruger den ikke ret meget strøm -
temostaten sørger jo for at varmelegemet kun kører ganske lidt. Så det
er slet ikke de 2000W (eller hvad det nu er i _din_ ovn) der står på
mærkepladen du skal regne med.
En "Dehydrator" vil kun spare strøm hvis den er bedre isoleret end din
ovn - og det tror jeg ikke den er, ovnen er jo beregnet til at køre ved
meget højere temperatur. Eenergien der skal bruges til selve processen
er fysisk bestemt som Klaus så rigtigt skriver.
Det svarer lidt til at nogle reklamere med en energibesparende
kaffemaskine der kun bruger 400W !, men glemmer så at den kører
tilsvarende længere tid ..

Det ligner endnu et emne til "den elektriske kirkegård"

/carsten

Re: Dehydrator

Lige en tilføjelse:
Den eneste forskel er muligvis at der nok skal en del ventilation til,
men det kan vel også arrangeres hvis det er en varmluftsovn - og så med
delvis åben låge

/carsten

Re: Dehydrator

Så er der så også lige det faktum at der i ovnen er en pære der lyser
konstant, som man sikkert ikke lige kan slukke. Effektforbruget til den pære
bliver pludseligt ret betydeligt..

signing off.. Martin Sørensen

Re: Dehydrator
Sådan som jeg læser beskrivelsen suger den luft ind, varmer det op til
60°C og blæser det ud igen på forsiden - så reelt er det en 400W
varmeblæser, så mon ikke en 15W pærens energiforbrug drukner i det spil,
men det sænker da fjernvarmeregningen ;-)

/carsten

Re: Dehydrator

Tænk lige på, at pærens effektforbug (afhængig af udformningen af
lampefatningen) indgår i varmen som ovnen genererer, så den spilder
faktisk ikke energi.

NS

Re: Dehydrator

Ja, selvfølgeligt! Alt andet ville være dumt design. Det eneste energi der
går tabt er energien i det lys der slipper ud gennem glasset i lågen, og det
er ret minimalt. :-)

signing off.. Martin Sørensen

Re: Dehydrator

Du gav mig en idé Klaus!

Hvis jeg kan finde en bordovn med varmluft vil den sikkert ikke være dyrere
end en dehydrator.
Jeg har fundet en fra idéline, men desværre er mindste temperatur 100
grader - og det skal jo være 50 grader.

Jeg leder videre :-)

Mette

Re: Dehydrator
så er det jo bare at sætte ovnen på max, og sætte en ekstern termostat på
forsyningsledningen
--
  Calle.

Re: Dehydrator

Husk også told og 25% moms når du sammenligner priser i USA (de begge dele
beregnes også på forsendelsen).

Re: Dehydrator

Der er netop kommet nye regler så moms bliver ikke længere beregnet for
forsendelsen, kun for værdien af pakken.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Dehydrator

Ok, men varens toldværdi indeholder stadig alle de omkostninger, der løber
på varen indtil den når den Danske grænse, så der skal også betales told af
forsendelse, emballage og evt. forsikringer.

Re: Dehydrator

Som andre skriver er det forkert gruppe - nok bedre med noget dk.fritid.

Men hvis det ikke lige skal være den model, så er der også en fra Svejtsiske
Stöckli. Den er ikke så kompakt, men det er nok også tit godt med lidt mere
højde mellem de enkelte lag. Dansk Hjemmerproduktion forhandler den:
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/default.asp?setlng=1&catID58% og så starter
prisen ved 850 Kr inkl. moms.

OBH Nordica har også haft en model 6772 der minder en del om Stöckli'en.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline