Definition

Hvad er lige definitionen på induktans og kapacitans?
Er kapacitans en ophobning af elektroner på en leder i forhold til en anden?
Og hvad er induktans, hvad siger de størrelser noget om?

Larsen

Re: Definition (kondensator, spole, inductance, kapacitans)

Groft set - Ja.

Induktans er groft set det at ladning i bevE6%gelse har en elektrisk20%
bevE6%gelsesenergi (kinetisk energi).

Hej Larsen

PrF8%v at se pE5% disse adresser:

http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_kondensator

http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_spole

-

Om induktans (eng. inductance: mE5%les i Henry,H) og kapacitans (eng.20%
capacitance: mE5%les i Farad) pE5% engelsk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Inductor

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor
http://en.wikipedia.org/wiki/Farad

SI-prE6%fiks:
http://da.wikipedia.org/wiki/SI-pr%E6fiks

-

Tony R. Kuphaldt: Lessons In Electric Circuits. A free series of20%
textbooks on the subjects of electricity and electronics.
Volume II - AC:
http://www.ibiblio.org/obp/electricCircuits/AC/index.html

http://www.howstuffworks.com/capacitor.htm

http://www.plus2physics.com/capacitors/study_material.asp
http://www.plus2physics.com/capacitors/online_tests.asp

Vejviser:
http://directory.google.com/Top/Science/Technology/Electronics/Tutorials /=

--

Enhedskonvertering og prefix:

A Dictionary of Units of Measurement:
Re: Definition

Meget kort:
Kapacitans (Xc) er et udtryk for vekselsstrømsmodstanden i en kondensator og
måles i ohm. ( Højere frekvens -> mindre Xc)

Induktans (Xl) er et udtryk for veksstrømsmodstanden i en spole og måles i
ohm. (Højere frekvens -> større Xl)

mvh
Bjarne

Re: Definition

Hej Larsen

Pu-ha jeg tror du skal vente nogle lange tørre teroretisk svar fra
gruppen :-)

Ikke helt, men du har fat i noget af det.
Kapaciteten (C) måles i Farad, og er et udtryk for spændingen (V) over
en kondensator ved en given ladning (Q).
C = Q/V

I principet er en kondencator to plader, som ligger tæt op ad hinanden
(i forhold til deres areal). En ophobning af elektroner på den ene
plade i forhold til den anden plade vil skabe et elektrisk felt (E),
der med afstanden(d) mellem de to plader afgør den resulterende
spænding (V) der kan måles over den.
V = E*d

Fjerner du de to plader fra hinanden, vil kapaciteten falde, men
spændingen vil derimod stige, da ladningen er konstant.

Det er det, der sker når du hiver en skjorte ud af tørretumbleren, den
er "statisk opladet" fra turen i tumbleren, og når du hiver den ud
øger du afstanden mellem de to "plader" ....... ladningen forbliver
den samme, men spændingen øges så meget at man kan mærke den......
nullermændene kan også finde på at hoppe fra gulvet op på skjorten, og
gøre opmærksom på det er tid til rengøring :-)

Skjorte-kapaciteten aflader hurtigt, så dette forekommer oftest lige
idet man flår den ud af tumbleren.

En spoles induktans(L) er defineret ved den strøm(i) der løber i en
spole med vindingsantallet (N), og danner et magnetisk flow(Phi)
gennem vindingerne.
L = (N * Phi) / i

d.v.s jo større induktans, jo mindre strøm skal der til for at skabe
et given magnetisk flow / flux.

Det er den magnetiske flux man bruger i elektromagneter til at
fastholde f.eks biler på en skrotplads....... jo større spolen er, jo
mindre strøm skal der til at lave et magnetfelt, der skal holde bilen.

Der er andre måder at bestemme kapacitet og induktans på, så jeg har
overhovedet ikke nogen fornemmelse om dette har besvaret dit
spørgsmål..... men nu poster jeg det altså alligevel med håb om at jeg
ramte hvad du søgte :-)

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Re: Definition
anden?

Mange tak, det var lige sådan noget jeg var ude efter. Også tak for de mange
nyttige links.

Kapacitet
Mmmmm..hvis C = Q/V så er Q = C/V. Hvis kapaciteten så falder så må
spændingen da også falde for at ladningen bliver konstant???

Man kan vel ikke "mærke" en spænding? Er det ikke en strøm der vil løbe
gennem dig og til jord man mærker?

Induktans
Ahh ok, jeg er med. Er der nogen forklaring på hvorfor lige en snoet leder
er bedre til at skabe et magnetisk felt end en enkelt leder?
Er det kun noget med længden af lederen at gøre?
Hvordan kan der så være induktans mellem to ledere???

Mvh.
Larsen

Re: Definition

Nej, du har lavet en lille brøler, Q = C * V....... :-)

Nej, det er rigtigt at du ikke direkte kan mærke en spænding..... men
det der kan mærkes er det elektriske felt, der "hiver" lidt i hårene
på din arm.
Har du prøvet at gnide en ballon gennem håret og se at det løfter sig
sammen med ballonen ? Her slår du elektroner af ballonens overflade,
og du vil opbygge et felt som på et tidspunkt er kraftigt nok til at
mekanisk løfte håret. Det vil den blive ved med indtil den har tabt
sin ladning og feltet bliver for svagt.

Ladningen er ikke ret stor, men din nylon skjorte er en afsindig god
isolator...... du vil givetvis kunne høre en knittren fra små-gnister
der springer hist og her, men jeg tror ikke der er nok til at du kan
mærke dem.

Den er jeg ikke helt med på ..... en lige snoet leder ? hvis du mener
en stang, som er snoet om sin egen akse vil den ikke give et større
magnetfelt.

Magnetfeltet løber rundt om lederen. Grib med højre hånd om din leder,
tommelfingeren i strømmens retning og resten af fingrene vil pege i
magnet feltets retning.

Hmm.... jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du spørger om

Det kan der heller ikke, men der kan være en kapacitet mellem to
ledere..... de to ledere udgør en kondensator, jo tættere de ligger på
hinanden jo større er kapaciteten.

En kondensators modstand falder med frekvensen, og det samme gør sig
gældende med de to ledere. Kommer frekvensen højt nok op vil de på et
tidspunkt begynde at påvirke hinanden.
Det er et problem i fladkabler til f.eks computer harddiske, hvor
frekvenserne på de enkelte ledere er meget høje og de ligger meget
tæt.
I de helt hurtige systemer har man været nødt til at anvende et kabel
hvor hver anden leder er lagt til stel for at stoppe denne
"overhøring" mellem lederne.

Håber jeg kaster bare en lille smule lys over sagerne.

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Re: Definition

C=Q/V <=> Q=C*V

Hvis ladningen er uændret, vil faldende kapacitans medføre stigende
spænding.

-

Energien "gemt" i en kondensator er:

E=1/2*C*V^2 (formlen kan findes i den engelske wikipedia adresse)

Hvis Q=k=C*V og pladerne fjernes fra hinanden så Q=k=(C/2)*(2V) så vil
energien stige:

=1/2*(C/2)*(2V)^2
=1/2*(C/2)*4*V^2
=2*1/2*C*V^2

Energien er blevet fordoblet! Men det skyldes at man faktisk har
tilføjet arbejde ved at trække de 2 plader fra hinanden.

De 2 plader tiltrækker hinanden - de har jo forskellig polaritet.

Det kan faktisk anvendes som en kondensator-"transformator"/generator.
Lav et hjul med 4 "90 grader" kondensatorer og lad et isolerende og
stærkt dielektrisk materiale udformet som 2 "90 grader"
cirkeludsnitsplader som roterer gennem kondensatorerne.

+lav --->|--+--->|--- +høj

            ---
            ---

nul  -------+-------- nul

Hver af de fire kondensatorer kobles som i tegn-ingen.

Det er vel også en elektro-motor?

Det kan man ikke direkte, men godt indirekte ved at hudens små hår
bliver bøjet/rettet ud.

Nogle dyr kan navigere efter svage spændinger - se på:
http://da.wikipedia.org/wiki/Sans_ (organisme)

Det har jeg ikke lige svaret på. Hvem har det eller kan udlede det?

Ikke alene - kig på denne formel som er resultatet af modellering:
http://home1.inet.tele.dk/ehh/elektronik/formel/luftspole/spole.htm

Læg mærke til at induktansen stiger med n^2 for fastholdt spolelængde og
diameter.

Ifølge teorien og modelleringen, vil en spole med en strøm have et
statisk magnetfelt om sig - et statisk magnetfelt vil ikke kunne danne
en strøm i en anden nærværende leder.

Et dynamisk/vekslende (elektro)magnet kan danne en strøm i en anden
nærværende leder. Det er dette fænomen der forklarer hvorfor elektriske
dynamoer og elektromotorer virker.

Kig på Faraday's lov:
http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday%27s_law

-

Følgende gælder især for store afstande i forhold til bølgelængden:

Er du mere nysgerrig så kig på en af adresserne her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Radioantenne

Denne:

http://hawkins.pair.com/eRadiation.html
Citat: "...
# A changing magnetic field will create an electric field in space
# A changing electric field will create a magnetic field in space
..."

Hovedadresse:

How Antennas Work:
http://www2.arrl.org/tis/info/antheory.html