Defekt solcelle?

Hejsa,

Jeg fundet en ældre solcelle som jeg _tror_ er defekt.

Panelet måler 12 x 4 cm. Det ser ud som om det består
af 34 mindre striber.

Men jeg kan kun trække omkring 0.5 mW ud af det ved
nogen lunde direkte arkitektlampebelysning.

Ubelastet måler jeg cirka 19V ud af panelet.

Effekten topper på de 0.5mW ved 16 volt.
Belatsningnen er da omkring 500k ohm.

Tror I cellen fungerer som den skal, eller den
defekt? Jeg synes ikke ydelsen er særlig imponerende.

/Morten %-)

Re: Defekt solcelle?

Energisparepære eller glødelampe?

Mvh.

Re: Defekt solcelle?

Lysstofrør.

Ny test:

40W parabol glødelampe 45 cm over solpanelet
Cirka 2.2mW ud. (ved 19.5 volt)

/Morten %-)

Re: Defekt solcelle?

I sollys bør du kunne få ca 0,2 W ud af den celle, afhængig af
virkningsgraden.

Jeg har en også den måler 9*6 cm og er angivet til 3 v og 80mA, det passer
meget godt i sollys.

Torben

Re: Defekt solcelle?

Prøv den i sollys inden du kasserer den.

mvh Aage

Re: Defekt solcelle?

Der findes flere typer solceller. Nogle leverer næsten intet v. kunstigt
lys, mens andre kan klare sig nogenlunde og specielt hvis apparatet ikke
skal bruge særlig meget energi (lommeregner er et eksempel).
Mono og multikrystalinske er typer der er så godt som ubrugelige i kunstigt
lys, men når solen rigtig skinner er det dem, der leverer mest energi.

Mvh
Morten

Re: Defekt solcelle?

Hej Morten

Kik eventuelt i http://emsolar.ee.tu-berlin.de/lehre/english/pv1/ , hvor
nogle kloge hoveder på Teknisk Universitet i Berlin har været i gang med at
koge på emnet, måske det kan give input?
Du kunne måske også lave dine egne med brombærsaft:
http://www.matnatverdensklasse.dk/uv-mat/nano/solcelle1.pdf

Ellers skal du nok ikke regne med at kunne opnå mere end max 150 W
/kvadratmeter, -Det er sq dyrt!

Prøv at Google på dansk, der er en masse interessante artikler.

Svend Åge

Site Timeline