Defekt NiMH batteri?

Hejsa,

En batteripakke fra Siemens Gigaset A1.
Data: 3.6V, 300mAh, NiMH

Med en lab-psu lader jeg med 55mA, men selv efter en times
tid måler jeg kun 2.84V. Pakken bliver ikke varm.

Er der stået en celle af derinde?

/Morten %-)

Re: Defekt NiMH batteri?

Hvad var spændingen inden du begyndte ?

Måske, prøv med 30mA i 14 timer, er den stadig på 2,84V så prøv 10 volt
begrænset til 2A i 20-30 sekunder.

Bedst er nok at købe et nyt batteri.

Re: Defekt NiMH batteri?

Det ved jeg faktisk ikke. Eller rettere, det er en gammel telefon som
jeg prøver at få liv i. Den startede med at stå i sin lader et stykke
tid inden jeg opgav og tog den ind på værkstedet.
Her målte jeg cirka 2.8 på batteriet inden jeg gik i gang med lab-psu'en.

Hmm, det er den nok ikke rigtig værd.
Den kommer så nok til at ligge i brokkassen indtil jeg en dag falder over
nogle egnede celler.

/Morten %-)

Re: Defekt NiMH batteri?

Det havde jeg ikke lige tålmodighed til at vente på.

Jeg gav batteriet 5V max 2A i 4 sekunder.
Så var spændingen 4.4 V

Herefter fungerede telefonen. Der kom klartone når jeg trykkede på knappen.

Nu lader telefonen så selv på batteriet. I morgen vil det så vise
sig om der kun et 15 sekunders taletid i batteriet...

/Morten %-)

Re: Defekt NiMH batteri?

Det kan være af flere årsager. Telefonens ladekredsløb kan have
defineret batteriet som "dødt" på grund af den lave spænding og nægtet
at lade på det.

Det kan også være en "klappet celle" der er sparket liv i igen.

Jeps :-)