Defekt metz classic TV

Hejsa

Jeg har et metz classic 100 tv der periodevis bliver blåligt med næsten
vandrette blå striber. Jeg har fundet ud af at fejlen kan fremprovokeres ved
at juster på et potentiometer (Ug2) på linie trafoen. Hvis potentiometeret
drejes til den ene side bliver der meget gult og til den anden side blåligt
og med tydelige blå striber. Potentiometeret sidder i serie med en andet
potentiometer, der styrer fokus. Fejlen opstår typisk efter 10 minutters
drift, med at billedet bliver blåligt, kort tid derefter ses striberne og
tv'et slukker derefter i nogle sekunder. Det kan så gentage sig flere gange.

Jeg har smidt udsnit af diagrammet samt et billede af skærmen i

Nogen forslag til hvad det kan være for komponenter der driller? Linie
trafoen er i orden.

Venlig hilsen
Andrés Nielsen

Re: Defekt metz classic TV

ved
blåligt
gange.

Hey

Min ide var måske lytter på billedrørs printet...

De blå streger der er næsten vandret er sikkert tilbageløbs streger, de kan
normalt fremprovokeres ved at skrue op for lyset.. i en hvid udgave..
Hvis den Blå farve begynder at skrue op, ville man formentlig se de blå
tilbage løbs streger og måske til sidst belaste psu'en så den lukker ned...

det var mine 2 cents :)

Kasper

Re: Defekt metz classic TV
Hej!

Forslag:

Billedrøret

Tag en skruetrækker og dunk forsigtigt på billedrørshalsen med håndtaget, mens
du kigger på billedet. Kan du se fænomenerne nu? TV'et skal selvfølgelig være
tændt :o)

I så fald ... well ... du kan vel næsten gætte det :-|

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Defekt metz classic TV
mens
være

Enig, overslag mellem katode og glødetråden (der går til stel). Til Andrés
kan jeg sige, at fejlen nok kan fuskes i orden, ved at vikle en 1:1
glødestrømstransformator (ca. 10 viklinger bifillar på en torid-kerne),
således at gløden får galvanisk adskillelse fra resten af apperatet.

Hilsen
Lars

Site Timeline