Defekt lcdskærme

hej jeg har en defekt lcd skærme i en bil ca. 5 tommer. der er koldkatoderør
bag skærmen der er død hvor kan man købe dem ???

Mv. NC mail snipped-for-privacy@tingsager.dk

Re: Defekt lcdskærme

Du er helt sikker på det er lysstofrøret? Koldkatoder bliver svagere med
tiden, men ligefrem står af er meget sjældent.
Ved ikke om du kan købe dem løse, det er vist sjældent. Men er du heldig
passer en af de størrelser man kan få til PC case modding. Men om
farvebalancen er god, det er jo lige spørgsmålet ;)

Hvad langt mere almindeligt er, at inverterend der forsyner røret med
højspændingd står af. Hvad er specifik er i vejen med den kan jeg ikke sige
på stående fod, det er meget varierende, men prøv i første omgang at tjekke
drivertransistorerne og trafoen og se efter om der sidder nogle
elektrolytter der kunne trænge til udskiftning.

I nogle fladskærme vi har på arbejdet er mønstret at når baggrundslyset går,
så er det en SMD sikring til baggrundslyset, der er gået. Skærmene gider de
ikke gøre noget ved, så dem løber jeg med (herligt :) og der bliver købt
nogle nye.
Hvorfor sikringen går ved jeg ikke, for umiddelbart er der ikke noget som
helst i vejen. Min teori er at en SMD sikring er så lille, at dens termiske
enerti er meget lille og den derfor varmes forholdvis mærkbart lige i det
startstrømmen går (startstrømme er som regel en pæn del højere end
driftstrømmen). Med tiden bliver den så termisk træt. Da jeg ikke kan finde
ud af hvilken værdi den skal have, sætter jeg bare en enkelt core fra en
ledning i som sikring. Skærmene har virker fint lige siden. Det betyder dog
også, at den dag de virkeligt fejler noget, så er risikoen for at der
brænder mere af end blot lige den del, der fejler, rimeligt stor og dermed
bliver "practically beyond repair". Men omvendt, så har man jo haft glæde af
dem sålænge fremfor de havnede direkte til elektronikgenbrug :)
Men det er kun lige en bestemt model der lader til at have det sådan. I en
anden jeg fik var det elektrolytter af meget lav kvalitet, der var
problemet. Heldigvis havde det indbyggede beskyttelseskredsløb slået fra, så
intet andet var stået af. De blev skiftet med nogle hæderlige Elna og den
skærm funker også stadig glimrende.

Mvh
Morten

Re: Defekt lcdskærme

Jeg har også set to gange at den kondensator der sidder mellem kollektorene
på de to små powertransistorer, var stået af. Det var en 150nF poly-noget,
den var flækket og røgen var sluppet ud. Tror den var underdimensioneret i
spænding, satte en i på nogle flere volt, og fysisk større, det ser ud til
at køre.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Defekt lcdskærme
Hej den  har fået ny højspænding.der er tale om en Radioen fra
Mercedes/blaupunkt
Der sidder i en Mercedes S500 fra  1999
Ps Mercedes  vil kun ombytte Radioen til en ny på ca. 10.000kr

Re: Defekt lcdskærme

Kan du ikke "stjæle" et rør fra et Kina-LCD fra THansen ell. lign?

Re: Defekt lcdskærme
der var da et forsøg vær