Defekt lcd display i trådløs telefon

Vi har nogle Philips trådløse DECT telefoner som alle mangler en masse
segmenter i lcd displayet. Man kan ikke læse telefonnumrene mere.

Jeg har skilt en af telefonerne ad for at kigge nærmere på displayet.
Med andre apparater med løs displayenhed har jeg før haft held med at
rense displayets "gummikontakter" og lægge det tilbage, men dette på
dette display sidder flexkablet fast direkte imellem de to lag glas. Det
er altså ikke umiddelbart muligt at rense noget.

Hvis jeg trykker på glasset kan jeg få de manglende segmenter til at
lyse op i varierende grad, men ikke så de alle står tydeligt på en gang.

Er der noget jeg kan gøre ud over at skifte displayet (hvilket næppe kan
betale sig) ?

Re: Defekt lcd display i trådløs telefon

EUREKA!

Jeg fandt denne guide:
http://www.instructables.com/id/Repair-a-Malfunctioning-LCD/?ALLSTEPS

Tricket er at opvarme limen som binder fladkablet til printpladen. Jeg
må indrømme at jeg var skeptisk, for ved at trykke på glasset på selve
displayet kunne jeg tænde og slukke de enkelte segmenter, så jeg var
overbevist om at fejlen lå dér. Og altså ikke i kontakten med
printpladen. Jeg havde nemlig også trykket der uden at der skete noget.

Men fidusen er altså at opvarme limen til en passende temperatur (uden
at brænde kablet af), og så trykke det ned mod printpladen. Til dette
brugte jeg varmluftsdysen til min Portasol gasloddekolbe, den var som
skabt til formålet.

Se evt. disse billeder som jeg tog undervejs:

Defekt display:
http://i50.tinypic.com/4usx9v.jpg

Opvarming med varm luft:
http://i48.tinypic.com/23vkvsx.jpg

Gnubbe med blød blyant:
http://i47.tinypic.com/ab1sh0.jpg

Voila!
http://i49.tinypic.com/1dy05i.jpg

Jeg fixede alle tre telefoner. Nr. 2 og 3 tog max 5 minutter :-)

Re: Defekt lcd display i trådløs telefon

Tillykke - Fedt når det virker ;-)

// Per.

Site Timeline