Defekt krystaldisplay

Hej!

Jeg har en Sony autoradio hvor displayet desværre er defekt. Man kan kun
svagt se tallene når man ser på displayet i en helt bestemt vinkel - ikke
særlig brugbart i en bil;-) Displayet er nærmest sort at se på - som om det
er "brændt".
Kan man på nogen måde redde sådan et display??

På forhånd tak!
Mvh.
Morten

Re: Defekt krystaldisplay

Er det ikke "bare" lyset inde bagved der er dødt ?

Re: Defekt krystaldisplay

kunne det meget vel være har jeg prøvet på en ældre sony, det er bare en
glødepære ;o)

Mvh
Morten

Re: Defekt krystaldisplay

Det lys du manglede - var det baggrundsbelysningen eller det sorte (?)
"lys", som fremhæver teksten?

Mvh.
Morten

Re: Defekt krystaldisplay

Det var en af dem med sort baggrund, hvor teksten skulle være orange tror
jeg.. det er sq nogle år siden :o)
Der sad en lille gløde pære, nej 2 tror jeg det var, bag displayet.. ;o)

Mvh
Morten

Re: Defekt krystaldisplay

Nej, de to grønne LED's lyser godt nok. Det er som om der mangler "kontrast"
i displayet - tallene bliver ikke sorte.

Mvh.
Morten

Re: Defekt krystaldisplay

Okay, oftest er der baggrundslyset der går ud. Kontrast er oftest en
minusspændign til driveren, eller en dårlig forbindelse.

Hvordan/hvornår er det opsåtet ?
Er det pludesligt opstået ?

Re: Defekt krystaldisplay

Det er opstået over en længere periode. Det er som om displayet virker som
det skal, blot kommer der ikke "farve/kontrast" på oplysningerne i
displayet.

Mvh.
Morten

Re: Defekt krystaldisplay

Sort display, med lysende bogsaver/tal, eller lys baggrund med sorte
tal ?

Re: Defekt krystaldisplay

Baggrunden på displayet er grønt og de lysende bogstaver/tal er sorte.

Mvh.
Morten

Re: Defekt krystaldisplay

Okay og der er ikke displayvinkelstyring som i min Blaupunkt ?

Det lugte lidt af en manglende kontrastspænding - læs tråden om GPS og
svagt LCD display. Det lugter lidt af det samme.....

Re: Defekt krystaldisplay
Nej, det er desværre ikke årsagen.

Jeg prøver at finde ud af noget med de to lytter til kontrastspændingen.

Mvh.
Morten

Re: Defekt krystaldisplay

Se om du kan fide en negativ spænding på displaydriverne.....

Re: Defekt krystaldisplay
Hej Morten,

Er der ikke anvendt sådan noget flexibelt plast mellem controller-board og
sleve LCD-panelet, sådan noget med nogle pådampede sølv baner??

Hvis jo, så prøv at påføre alle forbindelserne mellem folie og
controllerboard/LCD-display et moderat tryk med passende værktøj, f.eks.
plastgrebet på en skruetrækker.

/Claus

Re: Defekt krystaldisplay
Hej Claus

Jo, det kunne godt se sådan ud.
Desværre er "hele herligheden" indkapslet, så jeg kan ikke komme til at
trykke på folien:-(

Mvh.
Morten

Re: Defekt krystaldisplay
Hejsa,

'Alt' kan skilles ad.
Kunne det tænkes at LCD'en fastholdes af et metalstykke, som blot skal
demonteres fra controllerboardet ??

/Claus

Re: Defekt krystaldisplay

Sådan som jeg ser det, er den eneste mulighed for at adskille det, at man
lodder samtlige ben af printet.
Det drejer sig om 30-40 stk, hvilket jeg ikke har allermest lyst til:-S

Men okay, hvis det kan afhjælpe problemet er det jo forsøget værd.

Mvh.
Morten

Site Timeline