?? defekt kondensator

min sony cpd 200 monitor sprang sikringen med et knald
nå jeg sætter en ny i springer den efter få sek, det giver en klaprende
lyd og et blink så er den sprunget, der sidder en stor sort kondensator
på 400v 390uf den ser lidt opbulet på toppen +der løber noget brunt ud
når jeg fjerner den springer sikringen ikke +det knitrer i billedrøret
som når man tænder den , kan det være kondensatoren der er defekt ? hvad
er den typiske fejl når sikringen springer.
hvordan måler man en kondensator ?
mvh will

Re: ?? defekt kondensator
Hej!

Hvis det brune snask kommer fra denne kondensator så er den ihvertfald defekt.
Isæt en tilsvarende - Både kapacitet og spænding skal minimum være det påtrykte.

Prøv så efterfølgende et startforsøg med en ny sikring (på samme størrelse som
den originale!).

Flere forskellige metoder.

1) Kapacitetstest.
2) ESR test
3) Fysisk inspektion

1 klares med et passende multimeter. Testen fortæller kapaciteten, men selvom
den stemmer med påtrykt værdi kan en lyt godt være defekt alligevel. Hvis
kondensatorer (altså ikke lytter) ser fysisk ok ud og måler korrekt er de
normalt iorden.

2 er til lytter og den måler den ækvivalente seriemodstand. God test til at
afgøre om lytter er defekte.

3 er visuel. Bulede/lækkede/revnede/eksploderede lytter er i regel defekte :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!

Re: ?? defekt kondensator

Ja

Kondensator er ikke helt typisk, men kan gå i stykker af en defekt
diodebro (enretter), eller højspændingstransistor og transformator, samt
afkoblingskondensatorer omkrig højspændingskredsløbet.

Det har Kim svaret på.

Er den godt død, vil du kunne måle en lav ohmsk værdi hen over
terminalerne.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: ?? defekt kondensator

En kondensator kan også fint afbryde. men det er nok ikke sket i dit
tilfælde hvor den nupper sikringen.
en fjerde måde at kontrolere en lyt på er at høre om den rasler så er den
indtøret. der behøver ikke at være nogle fysiske tegn på dette. de plejer
dog at bule lidt i toppen.

Re: ?? defekt kondensator
Hej!

Det er 100% sikkert ikke sket for Klaus...

Hint: Hvad med at quote korrekt og ergo svare den rigtige person?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!

Re: ?? defekt kondensator
jeg har skiftet kondensator men uden det hjalp, men der er en ledning på
ca 6cm på bagsiden af printet  fra omtalte kondensator  over til nogle
små kondensatorer når jeg lodder den fra så virker skærmen ??

will

Re: ?? defekt kondensator
Hej!

Tja, nu er jeg jo ikke synsk, men du må jo igang med multimeteret. Er der lav
modstand henover hovedlytten med denne ledning monteret? I så fald undersøg
hvorfor...