Defekt inverter i IBM T21 bærbar - ukendt komponent

Hej!

Se lige flg. billede:

Det er inverterboardet fra en IBM T21 og jeg tror det er defekt, der kommer ihvertfald aldrig liv i katoderørene.

Den store 'sølvfætter' med påtegnelsen NL09 måler 0.4ohm - er det normalt?

Det ligner jo en kondensator, men måske tager jeg fejl ;o)

Jeg har ikke kunnet måle mig frem til noget defekt udover (måske) denne.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kunne det ikke være en spole ?

den ser for stpr ud til en sikring...

Kasper

Reply to
Repzak

Hej!

Repzak wrote: >

Tjo, men den ser ret "folie-viklet" ud... ;o) Kan godt være du har ret...

Der sidder så vidt jeg kan se slet ikke nogen sikring på boardet. Gemmer der sig evt. en på bundkortet? Udover hovedsikringen, for maskinen virker perfekt udover manglende backlight.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse

sig

udover

Hvad er det der sidder øverst "S1A" det ligner da ikke en kondensator ?

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

Hej!

Michael Meidahl Jensen wrote: ...

Det er så vidt jeg kan måle en zenerdiode. Der er 0.11V den ene retning og ca.

3V den anden vej ifølge min diodetester.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to
Kim Voss Schrader

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse

Ja det skal da nok passe

der er en tråd her ,hvor man hælder til konektor og kabel måske du har set den

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Kim Voss Schrader" skrev i news:43ca4354$0$15789$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk

der sig

udover

Hvad med den smd modstand der er mærket X ved stikket.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Hej!

15kw wrote: ...

Måler ok (~0 ohm).

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Ok, men jeg tror nu ikke fejlen er kablet. Det virker ok og den har ikke været periodisk defekt. Men alt kan jo ske (iflg. Murphy ;o)).

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Det kommer nok an på ved hvilken frekvens du måler. Men det er en kondensator, pulsfast.

Næ.

Spot on.

Reply to
Christian P.

0 Hz lige pt. :o) Det var bare en ohmsk måling med mit multimeter.

(Mit multimeter mener iøvrigt, at den har en induktion på ca. 39µH, men det kan selvfølgelig skyldes andre (uvæsentlige) årsager...)

Cool! Så er den jo nok defekt. Hvilken kapacitet tror du den skal have?

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej!

Æv, den fejlede ikke noget (printet snød mig bare) - det er en 100nF kondensator.

Den sidder bare henover nogle viklinger på trafoen og derfor blev jeg narret.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to