Defekt inverter i IBM T21 bærbar - ukendt komponent

Hej!

Se lige flg. billede:

http://www.mumbojumbo.dk/Images/inv_board_1.jpg

Det er inverterboardet fra en IBM T21 og jeg tror det er defekt, der kommer
ihvertfald aldrig liv i katoderørene.

Den store 'sølvfætter' med påtegnelsen NL09 måler 0.4ohm - er det normalt?

Det ligner jo en kondensator, men måske tager jeg fejl ;o)

Jeg har ikke kunnet måle mig frem til noget defekt udover (måske) denne.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Defekt inverter i IBM T21 bærbar - ukendt komponent

Kunne det ikke være en spole ?

den ser for stpr ud til en sikring...

Kasper

Re: Defekt inverter i IBM T21 bærbar - uken dt komponent
Hej!

Tjo, men den ser ret "folie-viklet" ud... ;o) Kan godt være du har ret...

Der sidder så vidt jeg kan se slet ikke nogen sikring på boardet. Gemmer der sig
evt. en på bundkortet? Udover hovedsikringen, for maskinen virker perfekt udover
manglende backlight.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Defekt inverter i IBM T21 bærbar - ukendt komponent

sig
udover

Hvad er det der sidder øverst "S1A" det ligner da ikke en
kondensator  ?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Defekt inverter i IBM T21 bærbar - uken dt komponent
Hej!

Det er så vidt jeg kan måle en zenerdiode. Der er 0.11V den ene retning og ca.
3V den anden vej ifølge min diodetester.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Defekt inverter i IBM T21 bærbar - ukendt komponent

Ja det skal da nok passe

der er en tråd her ,hvor man hælder til konektor og kabel
måske du har set den
http://www.computeruser.com/resources/advisor/forums/viewtopic.php?t90%5

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Defekt inverter i IBM T21 bærbar - uken dt komponent
Hej!

Ok, men jeg tror nu ikke fejlen er kablet. Det virker ok og den har ikke været
periodisk defekt. Men alt kan jo ske (iflg. Murphy ;o)).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Defekt inverter i IBM T21 bærbar - ukendt komponent
der sig
udover

Hvad med den smd modstand der er mærket X ved stikket.

--
Hilsen
   Peter N Petersen
Re: Defekt inverter i IBM T21 bærbar - uken dt komponent
Hej!

Måler ok (~0 ohm).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Defekt inverter i IBM T21 bærbar - ukendt komponent
On Sun, 15 Jan 2006 13:36:03 +0100, Kim Voss Schrader

Det kommer nok an på ved hvilken frekvens du måler.
Men det er en kondensator, pulsfast.

Næ.

Spot on.

Re: Defekt inverter i IBM T21 bærbar - uken dt komponent
Hej!

0 Hz lige pt. :o) Det var bare en ohmsk måling med mit multimeter.

(Mit multimeter mener iøvrigt, at den har en induktion på ca. 39µH, men det kan
selvfølgelig skyldes andre (uvæsentlige) årsager...)

Cool! Så er den jo nok defekt. Hvilken kapacitet tror du den skal have?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Defekt inverter i IBM T21 bærbar - uken dt komponent
Hej!

Æv, den fejlede ikke noget (printet snød mig bare) - det er en 100nF kondensator.

Den sidder bare henover nogle viklinger på trafoen og derfor blev jeg narret.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline