Defekt forstærker

Jeg har en gammel Sony forstærker stående som forvrænger den ene kanal
extremt. Sætter jeg et 0dB signal til og skruer op så jeg får 8Vpp på en
8ohm belastnig er signalet ok, men derefter bøjer den højdre del af den
negative sige af mit sinussignal extremt. Den cutter den ikke som fikan, men
bøjer den indad på siden.....

Hvad kan det skyldes?

Peter

Re: Defekt forstærker

Defekt(e) transistorer i udgangstrinet...

Du har heldigvis en referencekanal, der virker, så det er bare at måle
derudaf..

Mvh
Morten

Re: Defekt forstærker

Er du sikker? hvorfor? jeg kan hurtigt måle dem igennem for at se om de
virker. Jeg syntes nu ofte de plejer at være flækket totalt eller bliver
extremt varme. Men er der nogle tommelfingerregler for de alm. fejl der
opstår i effekttrin på LF transistor forstærkere?

Peter

Re: Defekt forstærker

Sikker og sikker - det er som du skriver - gammel elektronik - dårlige
lodninger kan sikkert også lave denne fejl.
Fejlfinding med næsen og spot de komponenter, der har lukket røgen ud virker
kun i de færreste tilfælde...
Ligeså tit afbryder/kortslutter komponenterne bare uden synlige tegn

 - men hvis du har checket diodestrækninger at transistorerne, og fundet
disse OK, vil det da være en idé at checke, at forsyningsspændinger er til
stede - det har du sikkert allerede checket.

Igen - kontroller spændinger i forhold til den anden kanal - og HUSK at lave
være med at bruge dine bedste højtalere som test-højtaler... det ville være
bittert at "ofre" en højtaler på grund af selvsving eller DC....

/Morten

Re: Defekt forstærker

Jeg har næsten ikke kigget på den endnu, men det er ikke noget problem at gå
igennem og fejlfinde den. Det jeg mere var ude efter var noget i retning af:
når udgangssignalet ser sådan ud, skyldes fejlen måske det og det.

Peter

Site Timeline