Defekt elektrolytkondensator ?

Hej...
Har et defekt print til noget motorstyring.
Omkring den ene ende af en elektrolytkondensator er der brændt/brunt på
printet. Kan jeg med et almindeligt multimeter konstatere om kondensatoren
er defekt - jeg kan rimeligt nemt lodde den ene ende fri og dermed kunne
måle på den ???
Kondensatoren er på 1000uF / 40 V.

Mvh Jørgen

Re: Defekt elektrolytkondensator ?

Hvad gør det (hvad fejler det)?

Varme, eller lækage fra elektrolyt ?

Ja og nej. Du kan se om den er kortsluttet.

Du skifter den bare, hvis den har siddet varmt i mere end 3 år.

Re: Defekt elektrolytkondensator ?
Hej Klaus... tak for respons !!!

Ingenting - men da jeg skiftede det ud virkede systemet igen...
Kræver lidt forklaring: Printet styrer 6 små motorer som skifter 3
cifferbånd i linjeskiltet på en bus. 2 motorer på hvert bånd - op/ned.
Printet får 3 cifre i input samt noget fotocelle-noget fra båndet og sender
derefter beskeden videre til motorerne. Jeg tog så printet fra en anden bus
efter jeg havde konstateret at output fra cifferenheden endte ved
styringsprintet...

Ligner lidt små brune perler (lækage ?), men der er ikke direkte hul på
lytten så vidt jeg kan se !!!

Er det sandsynligt at en defekt lyt kun vil opføre sig som kortsluttet ???

Jaeee, det var vist også den konklusion jeg selv var ved af drage...
Problemet er, at det er et ombytterprint, så jeg ville være sikker på, at
det var lytten den var gal med, inden jeg sendte den afsted.
Forstået på den måde, at hvorfor skulle vi betale 1600 for en ombytter, hvis
problemet var visibelt i form af en defekt lyt til 5 kr... ???

Mvh Jørgen

Re: Defekt elektrolytkondensator ?

Så det virkede bare ikke ?

Sprang det sikringer ?

Billede tak

Nej, men i din applikation er det ikek sikkert at det er lytten, med
mindre at den er kortsluttet.

Tjah, de skal jo lave penge et sted, næste gang du kommer med et totalt
havareret print er det billigt at få det ombytet til 1600.....

Re: Defekt elektrolytkondensator ?
Med et af de gode gammeldags multimetre, er det nemt at kontrollere en
elektrolytkond.
Jeg har et  ældre Davometer, som fortrinsvis anvendes til dette formål.
Du sætter det på ohm området, i mit tilfælde højeste område, som er l0 K.
Pas på polariteten, her er den sorte negative altså plus.
Når du så tilslutter til elektrolytten, vil du se et udslag som siger 0 ohm
eller deromkring,
Umiddelbart, hvis lytten er ok, vil udslaget begynde at falde, og efter
nogen tids forløb, vise uendelig,
eller en meget stor modstand, jo større jo bedre.
Jo større kapacitet, jo længere tid tager det inden meteret viser den
endelige værdi.
Det betinger jo selvfølgelig at du lodder den ene ende af lytten fri, som du
skriver.

Mvh Erik