defekt crosstræner - hjælp at hente?

En snart par år gammel crosstræner fra Aldi er nu holdt op med at virke.
Selve computeren ser ud til at fungere uden problemer. Det der er problemet
er registrering af bevægelse, der ikke virker (der vises hverken
omdrejninger/hastighed/watt på displayet). Adskilt kan jeg se at der nede
ved rotoren sidder en form for sensor, som jeg antager registrer
omdrejningerne. Om det er den eller en evt modpart der er defekt ved jeg
ikke. Jeg hørte godt nok en lille knække lyd da den holdt op med virke, men
kan ikke finde nogen ødelagte smådele. Kan man evt. erhverve føler/modpart
og hvordan finder man ud af hvilke specifikationer sådan en dims skal have.

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?
On 19 Feb., 12:45, "please-answer-here"

Er det sE5%dan at du har et navn?

Det gF8%r det hele lidt mere personligt, nE5%r/hvis man skal hjE6%lpe.....

GE5%r der 2 ledere ned til sensoren?

SE5% er det sikkert et reedrF8%r pakket ind i plastic. Den reagerer pE5% en
magnet der kommer forbi - prE6%cist som pE5% cykelcomputere.

Klaus

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

Undskyld, det smuttede lige.

Det kunne godt lyde sådan. Nu er jeg i mellemtiden blevet usikker på om det
blot er denne del, der er smuttet, eller det er mere vitale dele af
elektronikken. Det jeg kan konstatere er at jeg kan give input på
"styrepulten", men at der øjensynligt ikke sendes data retur, heller ikke
eksempelvis pulsmålinger. Om dette kan hænge sammen med omdrejningsproblemet
aner jeg ikke.

Så et alternativt spørgsmål. Hvis det nu viser sig at en del af
elektronikken er strøget, er der så nogen mulighed for at en almindelig
dødelig uden elektronikforsand, kan skrue et eller andet sammen der på
rimelig lovlevel basis kunne lave lave spændingsregulering eller lignende
til elektromagneten?, jeg antager styrer belastningen af svinghjulet. Dette
er næsten det eneste, det ikke er muligt at klare sig uden. Om det var i
form af noget variabel skrue op skrue ned, eller noget forhåndsvalgt med
eksempelvis 3 forskellige indstillinger ville være af mindre betydning.

Men for at returneree til reedrøret. Er det så noget der har nogenlunde
standard specifikationer, så jeg til en start kunne forsøge at udskifte
denne del (jeg antager i min naivitet, at det ikke er en del der koster
formuen).

På forhånd tak

Henning

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

Har du kunnet måle puls uden at der var omdrejninger på hjulet?

Sådan en croostrainer, er den til 230 volt, eller batterier ?

Er den til batterier er der ingen elektromagnet til at regulere styrken

Ja, næsten enhvert reedrør kan bruges.

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

Uha - det er jo det der altid er problemet med baglæns fejlfinding. Jeg kan
ikke rigtig huske det, men muligvis var der en del funktioner der først
virkede når den var kommet i "omdrejninger", men som sagt jeg har aldrig
specielt registreret hvad og hvornår hvilke hændelser indtraf

Den er til 220V. Der sidder så en ekstern tranformator til traineren.

Jeg har vedhæftet et link til nogle billeder. Det ene viser hvad mener må
være en eller anden form for elektromagnetisk bremse, men jeg kan sagtens
tage fejl.

Det lyder som om at det var første skridt i fejlbehandlings situationen.

Jeg takker mange gange for hjælpen hidtil.

her er linket til billederne:

http://picasaweb.google.dk/kontokort.usenet/Croostrainer?feat=directlink

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

Min far har en motionscykel, her virker display osv først, når den er
kommet i gang.

Billede 1 ligner godtnok en magnet og et reedrør

Hvad sker der, hvis du kortslutter indgangen, hvor sensoren sidder på,
sådan mange gang hurtigt efter hinanden?

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

Som sagt tidligere er der lys i "pulten", når den bliver tændt. Ligeledes er
det også muligt at vælge program etc.

Da jeg ikke lige har et lager af relevante konnektorer liggende,  kræver det
vel at jeg "kapper" ledningen på et passende sted. Så må jeg prøve om jeg
kan finde ud af at korstslutte ledningen hurtigt efter hinanden. Men igen
tak for input

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

En skruetrækker ind mellem stikbenene på printet og vip den lidt frem og
tilbage så den skiftevis kortslutter og slipper.....

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

Tak for tippet. Er prøvet og den reagerer på det og registrerer både tid og
hastighed og den går ud af "star pedalling" mode.

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

Godt, så virker elektronikken.....

Prøv at før en magnet forbi sensoren, sker det samme?

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?
Hejsa,

På det første billede synes jeg der mangler en magnet i plastikholderen i
hjulet.

Kan du få liv i 'styrepulten' hvis du gentagende påvirker den på billedet
viste sensor med en magnet??

I stille omgivelser kan man høre reedkontakten klikke når en magnet føres
forbi.

/Claus

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

Uden på nogen måde at ha' forstand på elektronik eller crosstrainer var det
faktisk også noget jeg selv overvejede. Men jeg har omvendt som sagt ikke
fundet nogle løsdele da jeg skilte den ad.

Det skal helt klart prøves. Tak for input.

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

Klart, den er jo lavet af metal, så magneten hænger et sted på
stellet......

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

Point taken.
Iværksætter en efterforskning med lommelygte og evt forstørrelsesglas
oghåber på at finde evt. genplacerede magnet/magnetdele

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?

Har prøvet - og ja den reagerer på input. Nu mangler som sagt blot den store
eftersøgning efter den manglende magnet.

Re: defekt crosstræner - hjælp at hente?
Hejsa,

Klaus D. har givet svaret.... Magneten hænger sikkert på en eller anden
_metal_del. Da langt den største del af crosstræneren sikkert er lavet af
aluminium (hvilket ikke er magnetisk), må eftersøgningsområderne være noget
begrænset.

Alternativt,
Køb den billigste ledningsbåret cykelcomputer(!) du kan finde; Hertil følger
der ofte runde/flade magneter med. Skrot resten.

/Claus

Operationen lykkedes og patienten overlevede
En stor tak til Klaus og Claus for løbende input og feedback gennem
processen.

Jeg efterprøvede både forsøget med at kortslutte input hurtigt og at køre en
magnet hurtigt forbi reedkontakten. Begge forsøg viste at såvel
elektronikken som kontakt virkede ok.

Efter input om at en løssluppen magnet ikke vil lande på gulvet, men mest
sandsynligt søge et magnetisk materiale i nærheden, lykkedes det at opspore
den siddende, relativt skjult på en bagside.

Så efter en gang kontaktlim på magneten og en sammenskruning af chassiset,
har jeg atter en velfungerende crosstrainer.

Som sagt tak er kun et fattigt ord, men jeg er jer sgu taknemmelig for at
jeg slap for at skrotte dyret.

P.S.
hvad der så egentlig skete og hvorfor magneten pludselig valgte at forlade
sit ophæng, har jeg valgt ikke at forsøge at opklare, men blot tage til mig
som et af livets små mysterier.

med venlig hilsen
Henning

Re: Operationen lykkedes og patienten overlevede

Fedt.

Til det er der kun 1 at sige: Velbekom, måske du kan hjælpe os "tilbage"
på et tidspunkt med et eller andet du er god til?