Defekt billedrør - Hvordan forsøger man at redde det?

Hej Alle,

Hvordan redder man et defekt billedrør?

1. Svejser sættes på (er det for kraftigt)
2. Sæt 230V direkte på med sikring...
3. Oplad en stor 300V elektrolyt kondensator?
4. Andre metoder?

Philips Blackline S TVet viser røde traceback linier+billedet er rødligt.
(Svage hvide traceback linier og ingen rød, når den røde er koblet fra ved
CRT soklen)
Går nogen gange væk når det er varmet op i 30sek.

Nogen der har nogle gode metoder :-) ?

(Kan se at Jesper i en anden tråd har et ligende problem med et Philips TV)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes K

Re: Defekt billedrør - Hvordan forsøger man at redde det?

Hvis du vil skade billedrøret er det gode metoder

Lån en billedrørsregenerator, eller byg en selv ud fra de anvisninger der er
at finde på nettet, jeg mener bla. at epanorama har en.

Men uaset hvad, er det ikke sikkert at dit rør kan redes.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Defekt billedrør - Hvordan forsøger man at redde det?

Det gør man ikke. Min er faring med regrenerering er at det var noget som
man nogle gange med held kunne gøre ved "gamle" billedrør, Nyere rør
ødelægges helt af en regenerering. Jeg har en regenerator, men bruger den
kun til at måle rør med. Den må du da gerne låne hvis du vil prøve på dit
rør men jeg syntes du skulle gå på jagt efter et andet rør istedet, evt fra
et lynskadet apparat.

Hvad hedder røret ?

mvh
JBH

Re: Defekt billedrør - Hvordan forsøger man at redde det?

 - i dit tilfælde med en glødeskal der periodisk sidder træls..:

Læg flimmerkassen ned på "mavsen"
Bank forsigtigt på billedrør'shalsen hele vejen rundt, flere gange.
tænd flimmerkassen
vent 10 minutter
Bank forsigtigt på billedrør'shalsen hele vejen rundt, flere gange.

Du kan nu være heldig at det duer igen, indtil næste gang, eller at det er
helt gavn kold.

Det er jo sandsynligvis et ESF rør - hvad med et brugt istedet for???
Hvad hedder røret helt specifikt???

Lars / Viborg

Re: Defekt billedrør - Hvordan forsøger man at redde det?

Personligt foretrækker jeg nu 45 grader.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Defekt billedrør - Hvordan forsøger man at redde det?

Så falder slaggen ikke ud på gitteret...

Modelbane Europa holder 10 års jubilæum, se hjemmesiden:

       http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

Re: Defekt billedrør - Hvordan forsøger man at redde det?

 - Betyder intet... - den falder ned i bunden af røret når du rejser
flimmerkassen op igen, og giver den et ordentligt GOK i låget...

 / Lars

Re: Defekt billedrør - Hvordan forsøger man at redde det?
Hej igen,

Ja det skulle det være.

Det hedder
"A68ESF002X11" og er et 29"

Altså man varmer billedrøret op, i en ovn?? og slaggen/kortslutningen falder
af?

Eller man kan banke lidt på røret, så slaggen ryger af?

Det vil jeg da prøve, kunne jo være sjovt hvis man kunne redde det,
selvom et gammel CRT ikke koster så meget mere :)
(evt nogle der har et brugt rør)

Fra tidligere tråd

kortslutning

Med Venlig Hilsen
Johannes K.

Re: Defekt billedrør - Hvordan forsøger man at redde det?

falder

Jeg tror nu det var hældningsvinklen der blev talt om, ikke temperaturen ;-)

mvh Ebbe

Re: Defekt billedrør - Hvordan forsøger man at redde det?

Ganske rigtigt :-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Defekt billedrør - Hvordan forsøger man at redde det?
;-)

Haha, syntes da også det lød lidt vildt at opvarme billedrøret ;-)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Site Timeline