DC til netværkskomponenter

Jeg går og tænker på om jeg kan lave noget fælles forsyning til alle mine
edb dimser. De kommer næsten alle med en trafo som har en dårlig
virkningsgrad.
Derfor tænkte jeg på at sætte en 5+12V switcher i kælderen, og trække
ledninger frem sammen med netværkskablerne.

MEN går det at lægge alle stelpunkter sammen, for det hele hænger jo også
sammen gennem netkablerne, eller??

Er der nogen der har erfaringer??

\michael - Hammel

Re: DC til netværkskomponenter

Du vil formentlig få for store spændings tab hen over ledningerne, så du
ikke længere har 5V og 12V.
Det kommer også an på hvilke netværks enheder der er tale om...

Men generalt ikke nogen god ide, syntes jeg...

Jeg har overvejet at lave det samme, men alle mine enheder står samlet, så
jeg kan lave korte/tykkere kabler direkte imellem dem

Kasper

Re: DC til netværkskomponenter

- de apparater, der kører på 12V har en intern regulator. Enten en
switcher, der laver 3.3V eller en primitiv serieregulater, der laver
både 3.3V og varme. Så der har jeg aldriv været ude for problemer.
Lettest afgøres det ved at flå dem ud af hylsteret og kigge efter
hvordan powerdelen er lavet. Herefter test på en lab forsyning. Det
meste 12V grej virker ned til ca 9V.

Noget andet er hvis man har gammelt grej, hvor IC'erne kører på 5V, og
det er en extern 5V forsyning. Her er der nok et problem med lange
ledninger.

Bo //

Re: DC til netværkskomponenter

Jo, men så har du bare tab i ledningerne i stedet. Hvor mange dimser har
du da der bruger strøm ?

Netværkskablerne er isoleret fra.

Ja, jeg slukker for alt andet end modem og router, når jeg slukker min
computer.

Klaus (for øvrigt også fra Hammel)
Re: DC til netværkskomponenter

Hej Michael,

Jeg har lavet noget, der minder meget om det... I et skab i min forgang
står en 12 Volt switcher og så har jeg trukket et 1.5 kvadrat kabel
rundt i alle rum i lejligheden. De fleste produkter i dag har en
indbygget buck konverter så 12 volt kan drive de fleste ting.
Her en lille liste over hvad jeg har koblet på forsyningen...

Uden problemer:
Simens ADSL model
Zyxel ADSL modem
Linksys G54 wireless router
Nokia oplader
Sony-Erisson oplader
Dør-spion kamera

Med problemer:
B&O Beocom 6000 trådløs telefon
B&O Beocom 1400 telefon svare

Løsning: Jeg har købt et par DC-DC konvertere med en virkningsgrad på
93% med elektrisk isolering til telefonerne, så nu virker det også fint
på den fælles forsyning. Normalt sidder der et skillefilter i en telefon
så DC ikke er et problem, men det har B&O sparet væk og bruger adapteren
som isolering.

Jeg har haft en professional måler på og jeg spare 46watt på den her
måde... men det var egentlig ikke så meget for strømmen, men pga.
pladsmangel. Nu kan ALT mit IT hjælpe udstyr sidde i en lille kasse på
væggen. (Har pillet alt udstyr ud af kabinetterne for bedre køling og
plads udnyttelse).

Alt i alt fungere det top doller og man får en mindre el-regning, et
pænere hjem og en klart gladere kæreste :-)

Mvh
   Jan Thøgersen

Re: DC til netværkskomponenter

Ja. "POE"

Systemet findes allerede. Energien overføres gennem netværkskablerne

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

mvh
JBH

Site Timeline