DC motorstyring (Hastighed)

Jeg har bygget et print der via USB porten har en analog udgang(8bit DAC)
(Er bedst til digital teknik, derfor dette spørgsmål)
Hvordan overfører jeg nu 8bit analog udgang til en variabel hastighed på en
DC motor gerne med nul midt på skalaen, så den kan køre begge retninger...
Skal sige at det er en 9-12Volts Motor og den trækker op mod 1A

Hilsen Jan

Re: DC motorstyring (Hastighed)

Vil det letteste ikke være at benytte 7 bit til hastigheden og det 8. til
retning?

Det kan laves simpelt med en modkoblet operationsforstærker med en
NPN-effekttransistor som open-collektor.

Tomas Skott

Re: DC motorstyring (Hastighed)

Hvis du er frisk på at snyde kunne du jo bare købe en fart regulator til
RC brug de kan klare mange A og styres med et pwm signal som er let at lave.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: DC motorstyring (Hastighed)

hvis du kan det digitale så fortsæt sådanne. lav det med pwm. og H bro. dit
første bit bruger du til at bestemme hvilken vej motoren skal løbe. så har
du nulpunktet i midten.

jacob

Re: DC motorstyring (Hastighed)

Jeg tror det letteste er at benytte sig af en H-bro. De findes
færdiglavet i forskellige afskygninger. L298D kan svjh. tåle 2x3A. Husk
fly-back dioder hvis de ikke er indbygget i den H-bro du vælger.
Som Jakob nævnte, kan du bruge PWM til at styre hastigheden.
Det står for Pulse Width Modulation, og betyder i praksis at du laver et
firkant-signal med variabel duty-cycle. Elektromotoren fungerer som
lavpas-filter, og opfatter derfor PWM'en som en DC. Ved 100% duty-cycle,
kører den altså fx 12V hvis din motorforsyning er 12V. 6V ved 50%
duty-cycle osv. osv.

Dine 8 bits, skal du altså bruge lidt anderledes. Jeg mener at der er 6
kontrolben på L298D, hvor PWM signalerne kommer ind på 2 af dem.

Mvh Søren

Re: DC motorstyring (Hastighed)

Ups.. jeg overså at du allerede har en D/A på.

Måske kan en FET (Field Effect Transistor) hjælpe dig.

/SF

Site Timeline