DC-motorer, kvalifiserte gjettinger

Jeg har to DC-motorer fra gamle store printerer. Merkene er ukjente. Jeg
ønsker å bruke en av dem som bormotor på en CNC.

1.
Ø50 mm, L 85 mm. Dette er en børstemotor.

2.
Ø 53 mm, L 80 mm.

Hvilken effekt kan slike motorer ha?
Hvilke omdreiningstall kan slike presses opp til?

HM

Re: DC-motorer, kvalifiserte gjettinger

hej harald, jeg har en dåse med blå etiket og gult låg, hvad tror du den
indeholder?

Med andre ord, umuligt at gætte hvilke motorer der er tale om.

mvh Erik

Re: DC-motorer, kvalifiserte gjettinger
ER skreiv:

Tullprat.
Der er, innen vide grenser, et visst forhold mellom fysisk størrelse og
effekt. Dem som har erfaring med å lese data på slike motorer har også
kompetanse til å gi kvalifiserte gjettinger. Dette gjelder også hastighet.

Problemet er at mange svarer uten å ha reell kunskap. Spørsmålet er ikke
stillet til dem, og de er ikke utfordret til å svare.

HM

Re: DC-motorer, kvalifiserte gjettinger

Hvad betyder det?

Afhængigt af motorens konstruktion kan det gælde maks. effekt, men det
gælder ikke hastighed og drejningsmoment. Med samme motorstørrelse kan
hastigheds/drejningsmomentkarakteristikken være vidt forskellig, selv
for motorer af samme konstruktion.

Det bedste er altid at gå ud fra fabrikantens data. Af samme grund har
jeg sjældent brugt "surplus"-motorer af ukendt oprindelse, men i reglen
brugt motorer som jeg kunne få pålidelige data for.

Velkommen til usenet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Danske alternativer til dette glimrende Norske ord inkluderer "vrøvl"
og "bullshit".

Kai

Re: DC-motorer, kvalifiserte gjettinger

uha da Harald, sorry, jeg prøvede bare på en morsom måde at
anskueligegøre at det kan der ikke svares på.

Hvad angår min kundskab vil jeg la andre dømme, jeg lodder ikke smd med
en hammer :-)

mvh Erik

Re: DC-motorer, kvalifiserte gjettinger
ER skreiv:

Nei, men der kan gjettes, - med mer eller mindre erfaring ;-)

Re: DC-motorer, kvalifiserte gjettinger

Prøv at sætte dem på en variabel strømforsyning og se hvordan de ter sig
når du skruer op for spændingen.

Jeg har for nyligt skaffet en pose motorer til en modelbane klub i ca de
dimensioner fra 10 år gamle HP-blækprintere. De kører ikke hurtigt men
trækker som bare pokker. (Modelbane klubben kører spor-0 ifald nogen
synes at dimensionerne var lidt velvoksne)

/Lars

Re: DC-motorer, kvalifiserte gjettinger
Lars Peter Larsen skreiv:

Mascotten min har akuratt tatt kvelden. Desuten leverer den bare 2A, og
det er ikke nok.

Da reiner jeg med at ikke mine heller kjører hurtigt, -> 30 000. Ideen
min er forkastet :-(
(Modelbane klubben kører spor-0 ifald nogen

Spor 0, hvilken skala er det?

HM

Re: DC-motorer, kvalifiserte gjettinger

1:45.