DC motor som dynamo

Jeg skal lave et projekt med en fjernstyret flyver, som skal fyldes med en
del strømkonsumerende elektronik. For at undgå at fylde for mange tunge
batterier i havde jeg overvejet at lave lille strøm generator.

Jeg havde tænkt at man kunne bruge en brændstof motor til modelfly og
forbinde den til en DC motor med ca. samme omdrejnings tal som brændstof
motoren og så bruge motoren som dynamo. Der skal selvfølgeligt nok reguleres
og glattes en del efterfølgende, men det er der da råd for.

Da denne del af planen stadig kun befinder sig på ide niveau, ville jeg lige
høre om der er nogen som har prøvet noget tilsvarende eller ville kunne
komme med nogle umiddelbare råd.

Venlig hilsen
Hans

Re: DC motor som dynamo

Jeg læste på et tidspunkt i EPE om en projekt, hvor de brugte en stepmotor
til at lave en træk op lommelygte. Måske kunne du bruge noget der fra?

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Re: DC motor som dynamo
Hej Lasse

Tak for resons - det lyder ikke som om der er helt nok knald på det omtalte
system, men det kunne da være interessant om de havde gjort nogle erfaringer
jeg kunne bruge.

Hvordan kommer man i nærheden af det der EPE du omtaler (hvad er det?).

Re: DC motor som dynamo

EPE =  Everyday Practical Electronics
http://www.epemag.wimborne.co.uk /

rigtig fedt blad

stepmotor

det er i march 2003
arktiklen hedder Wind-Up Torch Mk. 2

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Kan du ikke oplyse hvor meget strøm du skal ca bruge, og i hvor lang tid?
Som de andre også skriver kan man få gode lette batterier med meget
kapacitet.
Ekstra brændstof, ekstra motor og generator vejer også.

Du kan evt bruge en alm DC motor fra en model racerbil, de er gode og kan
også bruges omvendt som generator, bare de har permanente magneter. Sådan en
vil passe direkte i omdrejninger til en brændstofmotor. Ved dog ikke helt
hvilken spænding de giver ud!

Hvad med at bruge solceller på flyveren, som Ulrik har skrevet lidt om i et
tidligere spørgsmål.
Hvis du skal bruge mange kan du jo bygge et svævefly eller luftskib med
solceller på, og trække det efter hovedflyveren.

MVH

Torben

Re: DC motor som dynamo

Stepmotorer er bedst ved meget lave omdrejningstal. Jeg tror ikke de er
egnede som dynamo ved så høje omdrejninger. Hvad med at bruge en af de
elmotorer til netop modelfly? De er robuste og med meget tykke viklinger,
der giver stor strømstyrke og en passende spænding ved høje omdrejninger. De
er også lette i forhold til den effekt de yder. Hvis man kunne sætte den i
forbindelse med propel-motoren var det jo også en vægt-fordel, i stedet for
at have to brændstofmotorer.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: DC motor som dynamo
 Hvis man kunne sætte den i
for

Hardcore løsningen her er jo at installere et par permanentmagneter i
motorens propelmedbringer, og arrangere en stator med poler/viklinger rundt
om propelmedbringeren. Så er man ude over problemet med trækket af
generatoren, og løsningen er meget kompakt, og kan bygges så let som du
ønsker det.

Det strømtræk du har behov for er jo til servoer og modtager(korrekt?) og
kan jo så klares med meget små celler, forudsat du kan levere resten med
generatoren.

Det kan laves rigtigt smart, hvis man vil.....

Mvh
Henrik

Re: DC motor som dynamo

Det tænkte jeg også på, i bedste knallertsvinghjuls-generator-stil. ;-)

Ja, det er nu rart at kunne styre hvis motoren skulle gå ud, så man vil jo
nok stadig ha' nogle små backupceller, bare lige til at lande pænt med.  :-)

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: DC motor som dynamo

reguleres
lige

Jeg skal lige have den een gang til:
Vil du har en ekstra motor, til at trække en generator, eller vil du trække
den med en rem fra flyets hovedmotor?
-hvor megen effekt skal du bruge og i hvor lang tid (jeg er lidt nysgerrig:
til HVAD?)
Hvad må det veje?

En lille fly motor har jo et ret højt omdrejningstal, og det skal
generatoren jo tilpasses, med mindre der er en nedgearing (remtræk, tandhjul
...)

Har du undersøgt andre batterimuligheder, som f.x. de batterier, der bruges
i bærbare PC'er?

Bo //

Re: DC motor som dynamo
Hej.

Generator systemet findes af købe som et standard system. Jeg kan bare ikke
finde linket !! Som jeg husker det er prisen omkring 1500 - 2000 kr.

Men hvorfor en generator, med de 4 - 5 celler som vi normalt bruger, kan du
idag på 200 -250 gram få ca. 3300 mAH med op. Det rækker til ca. 3 A i 15
min (som jo i de fleste tilfælde er det der er brændstof til)

Hvis du skal bruge mere strøm og samtigig højere spænding vil det, med en
generator, ret hurtigt gå dramatsik ud over motoren's effelt - du ska ikke
regne med mere end max .50% virkningsgrad i genereatoren så f.eks 50 w ud,
vil betyde 100W ind - selv med en god 10cm3 er dette over 5% af
motoreffekten.

Køb nogle gode batterier (f.eks GP 3300 SCHR) og en god 12 v lader (F.eks en
ag modellerne fra Schulze) så kan du lade batterierne efter hver flyvning.
Du kunne evt også købe LIPO celler - der får du ca dobbelt så meget
kapacitet til samme vægt (Schulze laderen klarer også ladningen af disse)

Søren

en
trække
nysgerrig:
tandhjul
bruges

Re: DC motor som dynamo
Lyder som et spændene projekt, men jeg tror ikke at en generator er en
pålidelig løsning, samt at du opnår nogen vægtmæssig gevinst derved,
medmindre at dit projekt er over modelfly størrelse .
Der er særlige lovmæssige regler, når vægten kommer over 7.0 kg.
Mit bedste forslag er at bruge opladelige li-po batterier. Energi tætheden
er vel efterhånden omkring 3 , hvorimod diesel er omkring 13, men til
gengæld har du sparet vægten fra generatoren og spændings udjævneren .
Ellers prøv at spørg på   http://www.rc-unionen.dk/nytforum/default.asp .
Dette er det rette forum omkring modelfly spørgsmål . Ellers må du komme med
flere detaljer omkring dit projekt .

en
trække
nysgerrig:
tandhjul
bruges

Re: DC motor som dynamo

Har du overvejet en stor, langsomtgående propel?

Jesper G. Poulsen

Re: DC motor som dynamo
Takker for mange indlæg,

Projektet går ud på at der skal laves et autonomt styret fly, som skal kunne
følge en forudbestemt rute. Det er vist noget med en Amerikansk konkurrence,
det er ikke mig som er tov holder. Jeg hjælper blot til med problemer med
ledninger på.

Der skal installeres en lille computer muligvis industri PC, med GPS og
noget gyro værk, der skal desuden sidde nogle kameraer til billede
genkendelse af terræn.

De vil have at flyet skal kunne flyve i flere timer og jeg forventer at
elektronikken bruger 2-4A ved ca. 12V.

Flyet som skal bruges er vist ret stort, så det kan bære en del. Alle de
praktiske ting vedrørende lovgivning m.h.t. at flyve med store fly er der
vist styr på.

Det meste foregår stadig på tegnebordet, de er vist begyndt at arbejde på en
hjemme side jeg vil lægge et link når jeg får den.

Venlig hilsen
 Hans

Re: DC motor som dynamo

en

Jeg ser frem til et link, gerne sendt direkte til min mail. Det lyder som
noget passende vanvittigt til at jeg kunne finde på at deltage.