DC motor samt styring heraf ?

Hejsa

Jeg skal have konstrueret noget der kan stå og dreje inden for en 90 graders
vinkel frem og tilbage en enkelt eller 2 gange i minuttet. Der skal ikke
bruges det store moment overhovedet - det skal blot dreje en lille rørstump
i noget vand !

Jeg havde så forestillet mig en lille gear motor (enten en 220V AC eller en
6/12 V DC)der så køre omkring 1 omgang i minuttet. Men jeg skal jo så styre
denne så den ændre retning frem og tilbage inden for 90 grader !!

1) Hvilken lille billig motor ville være et godt valg ?
2) Hvordan styre jeg den nemmest sådan frem og tilbage ?

På forhånd mange tak
Mvh

Re: DC motor samt styring heraf ?

Enhver dc motor ka dreje begge veje blot ved at vende polerne, og hvis
du er smart finder du en motor med nogle indicator ben der sender signal
hver gang den har drejet en omgang :)

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling

Enhver. Der har været et par gearmotorer til salg i
news:dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej prøv evt at spørg der
igen...

Du styrer den ikke frem og tilbage, det gør du rent mekanisk

Re: DC motor samt styring heraf ?
Hwj Brian,

En der kan trække lasten uden at dø, skal det være stille er en
lille skyggepolmotor (230VAC) nok en god løsning ;)

Fx. et hjul på motoren hvor der er boret et hul off-center hvor der
forbindes en arm til et tilsvarende arrangement på rørstumpen (hvor det
skal sidde længere fra centrum, så der bliver en udveksling på 4:1.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja jeg tror jeg laver det mekanisk så, lidt lige som dette -
http://pages.infinit.net/lambertv/images/dsc00207_labels.jpg

Og ser om jeg kan finde en billig brugt motor :D

Re: DC motor samt styring heraf ?

Fornuftigt !

Se dig om efter en tallerkenmotor til en microbølgeovn !

Re: DC motor samt styring heraf ?

graders
rørstump
en
styre

Hvad med en visker motor fra en bil 12 v dc og mekanisk nem at ændre samt er
den billig (nærmeste autoophug)
 Hilsen johnny

Re: DC motor samt styring heraf ?

Den skal også være lille :o) Men tak for tippet !

Tror nu også at en sådan trækker et par gode ampere !

Re: DC motor samt styring heraf ?
Hej Brian

Har sådan en til afhentning i 8700.

Mvh Max

Re: DC motor samt styring heraf ?

Send mig lige lidt specs(størrelse, omdrejninger, spænding osv) på min
mail( snipped-for-privacy@REMOVEhotmail.com - fjern REMOVE) - men det lyder super !!

Takker

Re: DC motor samt styring heraf ?
Hej

Brug en Servo motor fra model fly de kan fåes i alle størrelser og er
uhyggeligt nemme at styre og de kan køre op mod 180 grader...

/madsen

Site Timeline