DC Motor 2HK+ ?

Jeg har fået til opgave at udvikle en DC motor styring til optrækning af
kabler på ruller (samt at måle hvor mange meter der bliver "oprullet") og
lidt forskelligt i forbindelse med dette ..
på en rulle er der mellem 1 og 10KM kabel rullens størrelse er ca 30->60cm i
diameter processen skal gå rimeligt stærkt (helst under 1 time) så der skal
nok en forholdsvis hurtig motor til
jeg vil *tro* at en DC motor med 2HK eller mere vil kunne løse opgaven men
hvor finder man sådan en motor til f.eks. 12/24V med enkoder og evt.
gearkasse ?

m.v.h.
lasse madsen

Re: DC Motor 2HK+ ?

Jeg kan ikke hjælpe dig med svar til at finde motor.
(Bortset fra at jeg vil mene at det du vil lave formentlig kan købes
færdigtlavet. Det er dyrt at lave et-styks produktion.)

Men jeg vil gerne kommentere din tro.!

En 2HK /1,5kW) motor kan trække "hvadsomhelst".  Det drejer sig bare om
at finde den rette gearing.  (Her ca. 2 omdr/min.)
Du må start med at kende det træk der skal til, og hastigheden.
Jeg tvivler på at du kan klare dig uden gearkasse med std. motorer. Så
skal effekten være højere.

Jeg vil foreslå at du finder en der kan hjælpe dig med vurdering af krav
til moment.
Man kan ikke designe det via hjælp fra nyhedsgrupper.

Mvh. Jørgen

Re: DC Motor 2HK+ ?
Hej Jørgen.

Der er kun tale om et 1 stk apparat og ikke en produktion så det er jo
præcis det jeg er ude efter :o)
og det er i min applikation nødvendigt at kunne styre RPM på motoren ud fra
nogle sensorere og diverse ting...

Tak for det :o)

Jeg vil undersøge nærmere.

Det har ellers fungeret perfekt i de 5 år jeg har benyttet mig af dem...

M.v.h.
Lasse

Re: DC Motor 2HK+ ?

Det jeg mener er: Du skal ikke begynde at regne på hvad det koster i
tid. Og omkostninger iøvrigt. Så vil du blive overrasket.

Spar penge og køb noget færdiglavet.
(Ihvertfald hvis det er til professionel brug, og du kan bruge din tid
bedre til noget andet.)
Men OK, det er jo ikke mig der skal betale. Ihvertfald ikke direkte.

Ja.  Men det kommer jo an på hvilke krav og forventninger man har.
Så vi kan sagtens være uenige, og begge have ret.!

Mvh. Jørgen

Re: DC Motor 2HK+ ?

Så sidder jeg og tænker på en viskermotor fra en bil.

Mvh.

Re: DC Motor 2HK+ ?

Skal det køre på DC?
For ellers må en gemen 3-fase asynkron motor og en frekvensomformer være langt
mere robust, og sikkert billigere.

Hvis du skal bruge encoderen til at måle kabellængden, så skal vist den ikke på
motoren direkte, men på kablet med et tilpas stort hjul med gummioverflade?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: DC Motor 2HK+ ?

For at finde kabellængden kan du istedet evt. overveje at "veje" kabelrullen
on-line, feks vha. strain-gauges. Kræver selvfølgelig at kablet holdes
nogenlunde rent.

Mvh Lars

Re: DC Motor 2HK+ ?

skal

Du kan sagtens finde motoren, måske jeg kan støve nogle demomodeller op der
kun har nogle få minutters driftstid på ryggen?
Du finder dem næppe med både encoder og gear på der passer. Du er nød til at
finde et passende gear, og montere encoderen på kabelføringen, hvis det skal
være rimeligt præcist.

En købeløsning kunne være en CURTIS styring, og en passende motor, så
mangler du kun gear og encoder.

Mvh
Henrik

Site Timeline