DC/DC step-up converter

Jeg søger ideer til komponentvalg til en DC/DC step-up converter.
Mit krav er +12V ind og +60V ud. Den skal bare kunne oplade en 2200uF
kondensator til ca. 60V i løbet af 2 sekunder.

Jeg er ikke så stærk i switch-mode afdelingen, så jeg vil gerne have input
om hvilke kredse der er egnede, når prisen skal være rimelig, helst ikke for
mange udenoms-komponenter og helst second-source på dem så de også er til at
skaffe efterfølgende.
Hvad bruger I andre ude i den virkelige verden?

Re: DC/DC step-up converter [CW multiplier?]

 er til at20%

Hej Allan

Denne er nok at skyde over mE5%let?:

07/08/04 EDN, Build a Transformerless 12V to 180V DC/DC Converter:
http://www.edn.com/article/CA431146.html
PDF:
http://www.edn.com/contents/images/70804di.pdf

Dog er der nok en fejl C1-C18 stE5%r kun til at kunne holde til 63V.20%
Faktisk burde de skulle kunne klare progressivt hF8%jere og hF8%jere20%
spE6%nding jo nE6%rmere doblercellen kommer udgangen.

Piller du nogle af dioderne og kondensatorer fra kan du komme til at20%
lande pE5% ca. 60V.

Faktisk er kredslF8%bet en afart af "Cockroft Walton (CW) multiplier":
http://da.wikipedia.org/wiki/Cockcroft-Walton_generator

Og du kan f.eks. lodde 3 40106B oven pE5% hinanden og derved fE5% switche=
t20%
mere ladning per gang. Dog skal det checkes at switchdioder og20%
kondensatorer kan klare at formidle den hF8%jere strF8%m.

Der er en fejl i tabel 2. Iout angives til at vE6%re 1000mA - det er en20%
fejl, beregnet udfra effektiviteten er det faktisk 1000uA3D%1mA.

mvh/Glenn

Re: DC/DC step-up converter [CW multiplier?]

Hej Glenn :o)

Jeg tror desværre den skyder under målet.
Ved lidt hovedregning og tællen på fingrene er jeg nået frem til at DC/DC
converteren skal kunne levere ca. 60-70mA for at kunne oplade min 2200uF
kondensator på de ønskede 2 sekunder. Jeg havde selv overvejet et antal
spændingsdoblere, men det er vist ikke løsningen når der er behov for så
stor udgangsstrøm.

Jeg tror desværre ikke at jeg kommer uden om en eller anden form for
"Inductor Based" Step-Up, eller er det helt ved siden af (jeg er udpræget
"bit-vender", så switch-mode er ikke lige min stærke side).

Re: DC/DC step-up converter [CW mul tiplier? - mere om denne mulige løsning]
Hej Allan

2E%..

FF8%lgende svar er under forudsE6%tning at du ikke kan finde en lF8%sning=
 med20%
en spole.

-

VIGTIGT: NE5%r eller hvis du anvender en boost/step-up SMPS, sE5% skal du=
20%
afbryde smps-konverteren eller dennes strF8%mforsyning inden20%
kondensatorafladning, ellers vil de 12V direkte blive kortsluttet gennem =

spole og diode!

-

Kig under:
http://da.wikipedia.org/wiki/Cockcroft-Walton_generator#Teknisk

Jeg vil pE5%stE5% at du sagtens kan fE5% ladet din kondensator op med en =

CW-generator. En CW-generators overfF8%rte ladning per tid (strF8%m) er20%
proportionalt med CW-kondensatorernes stF8%rrelse og oscillatorens frekve=
ns.

Ved 50Hz skal du anvende store kondensatorer, men ved hF8%jere frekvenser=
20%
kan du nF8%jes med mindre kondensatorer, de bF8%r sE5% vE6%re af20%
lav-ESR/swich-mode kondensatorer - og de er faktisk ret billige i dag.

Af dioder kan du f.eks. anvende 1N4007 (50Hz) og ved hF8%jere frekvenser =

bF8%r du anvende Schottky-dioder:
http://da.wikipedia.org/wiki/Schottky-diode

Ser man sig lidt for kan 1 til 5-amperes Schottky-dioder fE5%s for nogle =

fE5% kroner stykket og med en reverse recovery-hastighed pE5% 20-30nSekun=
der.

Som vekselstrF8%msforstE6%rker kan du anvende en high-speed MOSFET20%
switchmode driver med eller uden MOSFET udgangstransistorer:

Anvend f.eks. LM5104 (7,5-14V, bootstrap max. 100V, SMD, har adaptive20%
dead-time delay!) med 2 stk n-channel MOSFETs (IRF3711?). Alternativt20%
anvender du IR2184 (10-25V, max. bootstrap 600V, fE5%s i DIL og SMD, fixe=
d20%
deadtime delay). Via bootstrapping bliver den F8%verste gren tE6%ndt af20%
driverne! ME5%ske kan du direkte anvende disse drivere uden20%
udgangstransistorer, da IR2184 kan levere 1,7A og LM5104 kan levere 220%
ampere:
http://da.wikipedia.org/w/index.php?title3D%Step-motor&oldid3D%605391#Eks =
empel_p.C3.A5_.22driver.22-blok_ICere
(E6%ldre udgave)
Nyere:
http://da.wikipedia.org/wiki/Step-motor

Du driver blot driverne med en 40106B som pre-driver og oscillator og20%
"disabler"/holder MOSFET driverne lav, nE5%r spE6%ndingen er hF8%j nok og=
 mens20%
du aflader kondensatoren.

mvh/Glenn

Re: DC/DC step-up converter [CW mul tiplier? - mere om denne mulige løsning]
2E%..

Da det er en kondensatorkoblet belastning, er det nok ligemeget om20%
driver  eller MOSFET er hF8%j/lav:

http://home.golden.net/~kpwillia/mult.htm

mvh/Glenn

Re: DC/DC step-up converter [CW multiplier? - vigtigt]

Hej Anders

Link:
http://home.golden.net/~kpwillia/mult.htm

En vigtig detalje mere; der skal byttes rundt pE5% "IN" og "GND".

"IN" skal forbindes jord og "GND" skal forbindes til driver/forstE6%rker =

udgang (+vekselstrF8%m). Herudover skal "OUT" vE6%re foroven. TilfF8%j de=
rfor20%
en diode og en kondensator(C5) til eksemplet.

VirkemE5%de:

NE5%r "GND" er positiv i forhold til "IN" lades C1 op via en diode med 12=
V.

NE5%r "GND" bliver lig "IN" deler C1 sin ladning via en diode med C2.

NE5%r "GND" er positiv i forhold til "IN" lades C1 op via en diode med 12=
V.
og
C2 deler sin ladning via en diode med C3.

NE5%r "GND" bliver lig "IN" deler C1 sin ladning via en diode med C2.
og
C3 deler sin ladning via en diode med C4.

[...]
C4 deler sin ladning via en diode med C5.
2E%..

Hvis du anvender polariserede elektrolytkondensatorer skal plus til20%
hF8%jre i tegningen i linken.

mvh/Glenn

Re: DC/DC step-up converter

-når så kondensatoren er ladet op, hvad så ?
-skal den gøre det igen, og i givet fald hvor ofte
-skal den være galvanisk adskilt

Bo //

Re: DC/DC step-up converter

Så kommer brugeren pludselig og aktiverer noget, der aflader kondensatoren i
løbet af 200mS. Derefter skal kondensatoren bare lades op igen i løbet af
ca. 2 sekunder.

Den skal som sagt oplade kondensaturen igen, men hvor ofte er lidt svært at
sige.
Når brugeren står ved udstyret kan det godt ske at han laver 10 afladninger
efter hinanden med 5-10 sekunders mellemrum, men det kan også ske at der går
et døgn før han aktivere udstyret igen.

Nej, det er ikke nødvendigt.

Re: DC/DC step-up converter

Hvad med at bruge strømforsyningen fra en autoforstærker?

Mvh. Uffe Ravn

Re: DC/DC step-up converter

Jeg har haft samme ide, men syntes ikke jeg har kunnet finde et diagram.
Alle de Car-boosters jeg har fundet på nettet er bygget omkring integrerede
forstærker-kredse.
Har du en ide til hvor der ligger et diagram med en "løs" 60V
strømforsyning?

Re: DC/DC step-up converter

Hvad med en simpel selvsvinger i stil med en lader til en blitz?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: DC/DC step-up converter

Bestemt en mulighed.
Hvordan ser sådan et kredsløb ud? Jeg kan kun finde diagrammer til udløseren
til en slave-blitz, og det har ikke meget med sagen at gøre :o)

Re: DC/DC step-up converter

Jeg har ikke lige et konkret diagram, men der er ikke mange stumper i, mon
ikke bare det er en powertransistor der selvsvinger over en spole med udtag,
eller en lille trafo? Det hedder vist en blokeringsoscillator. Der skal også
noget til at stoppe den når spændingen er nået, det kunne være en Z-diode og
et par småtransistorer/modstande.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: DC/DC step-up converter

Fandt lige lidt her:  :-)
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_strbfaq.html#STRBFAQ_054

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: DC/DC step-up converter

Tak for hjælpen :o)
Deg har kikket lidt på det, men det ser ikke ud til at være nemt at skaffe
en egnet transformator til den løsning. Det virker ikke realistisk, hvis jeg
skal have den viklet specielt for max. 100 stk. pr. år.

Re: DC/DC step-up converter

Man kan evt. bruge drosselspoler af den åbne type, og bare lige smide 10
vindinger tynd tråd udenpå som feedback til at svinge over. Så virker det
som en klassisk stepup med spole, uden adskilt sekundærvikling.

Iøvrigt, tidligere fik vi viklet små trafoer til el-stimulatorer i firmaet,
også ret små styktal, til godt 20kr. stykket, det synes jeg faktisk var
billigt. Mener endda det var inkl. materialer.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: DC/DC step-up converter

Kohsel i Hørning har jeg osse brugt til småting.
Bo //

Re: DC/DC step-up converter

Jeg havde en lummer ide, om at den skal aflades. Derfor skal converteren
kunne starte ind i noget, der minder om en kortslutning, og det ku
derfor være en god ide, at se se på noget med slowstart, der hindrer
controlleren i at fudde a'

Jeg tror jeg ville se nærmere på MC34060 eller 34063
De er gamle, lette at bruge, billige, og der er flere, der laver dem.
Jeg tror faktisk jeg har begge på lager.

Er det noget, du skal bruge i store mængder?

Bo //

Re: DC/DC step-up converter

Den del tror jeg at jeg har styr på.

Takker. Jeg prøver at kikke på dem :o)

Tak, men det er til et firmabrug, så jeg får/køber dem bare hos min normale
leverandør.

Alt er relativt.
Det er til et kommercielt produkt, som sælger ca. 100 stk. om året. Mine
leverandører mener det er i småtingsafdelingen, for mit lille firma er det
en god portion :o)

Re: DC/DC step-up converter

Sådan opfatter de osse mit firma.. :-)