DC-DC step-up converter

Hej gruppe, jeg står og skal bruge en step-up converter som skal kunne lever
max 100-200 mA, den skal helst være ret simpel at bygge, og helst med ting
som de fleste har liggende i en rodekasse :)

Jeg har set et diagram på en men den krævede en spole, den skal vel også ha
en bestemt værdi, og så er den jo ikke sådan lige til at vikle selv :(

Jeg har set et kredsløb med NAND-gates, dioder og kondensatorer (og ikke
andet), men det er jo begrænset hvor meget strøm det kan levere :(

Brian

Re: DC-DC step-up converter

lever
ha

Fin ei gamal strømforsyning, og lodda ut bokre små (=alla)
ferit-ringkjernene, Ø15 mm. Ta ein leder fra eit par meters  cat5 kabel og
lek sydame.
Det er ikkje vanskelig. (Spolen har lov til å vera for stor.)
Kopla opp og prøv! Det einaste kritiske er dioden, som skal væra av schotky
typen; og så kortast mulig ledninger til jord (helst kortare).

Som regel virker det.

Kva med ein 555 og spenningsdobler?
PS.
Har nokon forsøkt ein diodekopla transistor i plassen for shotkey dioden?

HM

Re: DC-DC step-up converter
Hej Brian,

Fra hvor mange Volt ?
Til hvor mange Volt ?

Ret væsentligt at vide :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Flovt at glemme det... Men jeg var også ret søvnig da jeg skrev det :) - Det
skal bruges til en 24V blæser i min PC (Den kører ikke rundt ved 12V :-/ ),
og det er altså fra 12 til max. 24V.

Brian

Re: DC-DC step-up converter

Er ikke sikker men er der ikke +-12 V i en pc? Ellers er der +-5V. Så du
kan få 17 v og forsøge dig med først!

- Lars

Re: DC-DC step-up converter

Der er både -5 og -12V tilgængeligt, men så skal man til at pille i
ATX-stikket. :-(
Strømforsyningen kan heller ikke levere mere end 0.5A på de to ben, så det
er ikke det vilde man kan trække der, men det kan da godt trække en blæser.
Jeg ved ikke helt, hvad computeren bruger de spændinger til.

Jeg tænkte over om han ikke kunne bruge en MAX233. Den er lavet til at drive
serielle linjer, og kan give op til +/-14V fra en forsyningsspænding på 5V.
Han kan også bruge den kendte MAX232, men så skal han selv forbinde 4
eksterne kondensatorer. Med MAX233 skal han ikke bruge andet end kredsen for
at give den ønskede spænding.

Efter et hurtigt kig på databladet tror jeg at den sagtens burde kunne
trække en standard blæser, og mine erfaringer siger mig også, at MAX232/233
sjældent ligger på de +/-14V de opgiver som max, nærmere +/-10V hvilket
giver 20V på blæseren. Hvis han får fat i en kreds, kan han jo lige måle
spændingen inden han tilslutter blæseren.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: DC-DC step-up converter

Men strømmen den kan levere, er den stor nok, til at starte blæseren og
holde den i gang ?

Jeg ville gå efter ATX stikket.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: DC-DC step-up converter
MAX232/233

Jeg tør ikke gå efter de -12V der er i ATX-stikket, ellers havde jeg længe
gjort det :)

Men kan en 232/233 virkellig levere så meget strøm? - Nå, jeg må lige se i
databladet og så ellers bestille samples! Og hvad angår de 4 kondensatorer
er det ligemeget, sådan nogen har man da på lager ;)

Brian

Re: DC-DC step-up converter

Hvorfor ikke ?

Jeg tror det ikke !
Hvor meget kræver din blæser ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: DC-DC step-up converter
længe

Fordi jeg er bange for at min computer så kører langsomt/ustabilt :) - Og så
gider jeg ikke til at skille stikket af for at få strøm til den :)

1,9W 24V står der på den, så det er jo ~80mA, men ved startup er det jo nok
en del mere.

Brian

Re: DC-DC step-up converter

Ja, så duer 232/233 ikke. Jeg huskede forkert og troede at den nok lå
omkring 200mW, men når jeg tænker over det, så lyder det også af for lidt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: DC-DC step-up converter

Du sææter en diode i serie med + 12 volt og - 12 volt og en kondensator
hen over blæseren, så får du ingen problemer. Et bundkort er et yderst
støjfyldt miljø alligevel, så vær helt rolig.

[...]

Det kan jo smutte :)

Hvis du partout ikke vil bruge en spole, kan du få en (næsten) dobling med
en diodepumpe opbygget af diskrete komponenter.

Hvis du bruger gates kan du hægte et par BC3x7 på for at få større strøm,
men du kan også drive det med en NE555 i stedet.

(Man skal have en rigtig god grund til at bruge en 24V-blæser i en PC, for
spændingsdobleren introducerer endnu en fejlmulighed).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det var det den hed, det må jeg lige google på :) - Men den diodepumpe jeg
har set var opbygget på gates, og det er vel dem der afgør strømmen man kan
trække, og de kan jo ikke levere meget (CMOS ihvertfald)

Hvordan skal jeg hægte de transistorer på?

Jeg er en fattigrøv og fandt en 120mm blæser i en printer jeg slagtede :)

Men er det så galt den støj den vil lave? - Hvis ikke det er støj hvad er
problemet så? - Og mon ikke den støj kan omgås med en stak kondensatorer? :)

Brian

Re: DC-DC step-up converter
Hej Brian,

Det har du ret i.

Har du et link til diagrammet ? Det gør det lidt lettere.

OK :)

Blæseren støjer ikke mere end en 12V-udgave i samme fysiske stand.

At du skal bruge et ekstra kredsløb der ikke ville være nødvendigt med en
12V-blæser.

Jo, hvis du propper dem ind mellem blæserens blade så de blokeres ;)

Det er, som skrevet, _ikke_ støj jeg anser for at være problemet :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ved nærmere eftertanke... Jeg tror selv jeg kan sætte de transistorer på. -
Det er vel bare at bruge dem som "forstærkere" så kredsløbet leverer mere
strøm :)

Støj, elektrisk støj! - Altså interferrens!! - Skrevet som reply til;

"(Man skal have en rigtig god grund til at bruge en 24V-blæser i en PC, for
spændingsdobleren introducerer endnu en fejlmulighed)."

Det var det jeg mente med støj...

Problemet er at jeg ikke har 150 kr. pp for en ny 12V blæser ;)

Brian

Re: DC-DC step-up converter

Brug dog +/-12 volt og 2 dioder+kondensator !

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: DC-DC step-up converter
Hej Brian,

Ja.

Som jeg skriver... spændingsdobleren er (endnu) en ting der kan gå i
stykker - altså endnu en fejlmulighed.

Jeg mente både mht. elektrisk og hørbar støj ;)

God grund (hvis man ikke har lyst til at leve af pastaskruer med
lensgevind ;)

--
Venlig hilsen,
Søren