DC-DC konvertering

Hej alle

Jeg søger en nem og ikke for kostbar løsning til at forsyne en bærbar PC, som skal have 16 V, fra en 12 V bilakkumulator.

På forhånd tak.

John

Reply to
John Petersen

"John Petersen" skrev i en meddelelse news:67b2$451afdd3$5518241d$ snipped-for-privacy@news.arrownet.dk...

Hvilket forbrug????

Børge

Reply to
Børge Larsen

"John Petersen" skrev i en meddelelse news:67b2$451afdd3$5518241d$ snipped-for-privacy@news.arrownet.dk...

Hvilæket forbrug??? 2 - 3 A???

Børge

Reply to
Børge Larsen

John Petersen skrev:

Køb en inverter (12V -> 230V) og brug din normale adapter. Det er ikke særligt energi effiktivt med nemt og billigt. Eller mener jeg at thansen har en 12V -> 12V-22V, men den koster lidt mere. Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Hej Børge og alle andre

Ja det var en forglemmelse, netstrømforsyningen er angivet til 4,5 A

John

"Børge Larsen" skrev i en meddelelse news:451b6917$0$20307$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Reply to
John Petersen

Jeg har bygget en lille dc/dc converter som gør netop det:

Det er muligt at der findes en commerciel converter som gør det samme, men da jeg byggede min kunne jeg ikke finde en som kunne klare strømmen og slet ikke hvis spændingen var lav.

Hurtigt og beskidt:

Alle stumperne kan fåes hos Århus Radiolager, undtagen low-esr kondensatorerne som jeg fik fra Elfa.

Hvis du har et par gamle PC strømforsyninger til at ligge er det meget muligt at der er stumper nok til at bygge en dc/dc converter, ihverfald burde du kunne finde både transistoren, dioden, spolerne og kondensatorerne i en.

Reply to
Flemming Frandsen

"John Petersen" wrote in news:67b2$451afdd3$5518241d$ snipped-for-privacy@news.arrownet.dk:

Hvis du kan brue en loddekolbe, så søg efter "cigar" her:

Mvh. NKJensen

Reply to
Niels Kristian Jensen

Hejsa,

har en 12Vdc til 15/16/18/19/20/22/24Vdc /120W boostkonverter til 247 inkl. moms. Heri er inkluderet de mest gængse DC-stik som oftest anvendes på bærbare PC'ere.

/C

Reply to
Claus

"Claus" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Hos Århus Radio Lager eller

får du en converter der er beregnet til formålet ca. Kr. 250,00 12V ind, ud er omstillelig samtlige bærbare, med div stik.

Det med først at convertere til 230V er en syg ide, (gå ikke over åen for at hente vand) den giver alt for store tab. og koster iøvrigt en del mere end en enhed der er beregnet til formålet.

Børge

Reply to
Børge Larsen

"Børge Larsen" skriver:

Næh, for pludseligt har man noget andet man skal bruge 230 volt til og så er den god at have.

Ja, den koster jo voldsomme 300 kr. Til gengæld er man sikker på at ens bærbare ike bliver ødelagt i tilfælde af at der er en der får trykket på en omskifter, så der kommer overspænding til den.....

Ja, det sker jo tit i bilen:)

300,- er da også en formue når man kan bygge en mere effektiv dc/dc converter for en gammel PC strømforsyning og 20 kr i stumper.
Reply to
Flemming Frandsen

Flemming Frandsen skriver:

Netop....

Hvad koster du i timen ?

Tak, men jeg har det jeg skal bruge af den slags.

Jeg har på intet tidspunkt foreslået en invertering til 230V. Den syge idé må være opstået et andet sted, nærmere dig. Til gengæld er vi 110% enige om virkningsgraden

/C

Reply to
Claus

Well, den tid hvor jeg sidder og svinger min loddekolbe kan jeg ikke sælge til andre så omkostningen er 0.

Reply to
Flemming Frandsen

Flemming Frandsen skriver:

Netop, men 300 kr er latterligt billigt

Ingen bøvn, 2 års garant (men ingen GDS glæde)

Hvis man har job, så kan fritid betragtes som ens alm. timeløn + overarbejds takst... da man ku ha arbejdet over der, eller andet :) sjovt.

VH Moller

Reply to
Moller

Hmmm ... kan du ikke lige forklare mig hvad timeløn og overarbejds takst er? - jeg har aldrig haft andet end jobløn i mine 12+ år som ingeniør.

Kai (ikke at jeg klager over lønnen :-)

--
Kai Harrekilde-Petersen
Reply to

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

Det er din mdr. løn divideet med dine vuderet antal timer på en mdr. ved godt at både du og jeg har linien "Der er taget højde i lønnen for overarbejde" i kontakten og vi derved ik for den slags udbetalt, men tommelfinger reglen er endten 50% eller 100% ekstra.

:) måske måske ikke.....

VH Molle Som ik kan tillade sig at klage eller...

Reply to
Moller