DC-DC konvertering

Hej alle

Jeg søger en nem og ikke for kostbar løsning til at forsyne en bærbar PC,
som skal have 16 V, fra en 12 V bilakkumulator.

På forhånd tak.

John

Re: DC-DC konvertering

Hvilket forbrug????

Børge

Re: DC-DC konvertering

Hvilæket forbrug??? 2 - 3 A???

Børge

Re: DC-DC konvertering
Hej Børge og alle andre

Ja det var en forglemmelse, netstrømforsyningen er angivet til 4,5 A

John

Re: DC-DC konvertering

Køb en inverter (12V -> 230V) og brug din normale adapter. Det er ikke
særligt energi effiktivt med nemt og billigt.
Eller mener jeg at thansen har en 12V -> 12V-22V, men den koster lidt mere.
Mikkel

Re: DC-DC konvertering

Jeg har bygget en lille dc/dc converter som gør netop det:
http://dion.swamp.dk/carpower.html

Det er muligt at der findes en commerciel converter som gør det samme,
men da jeg byggede min kunne jeg ikke finde en som kunne klare strømmen
og slet ikke hvis spændingen var lav.

Hurtigt og beskidt:
http://dion.swamp.dk/pics/oggster/psu/img_0121.jpg

Alle stumperne kan fåes hos Århus Radiolager, undtagen low-esr
kondensatorerne som jeg fik fra Elfa.

Hvis du har et par gamle PC strømforsyninger til at ligge er det meget
muligt at der er stumper nok til at bygge en dc/dc converter, ihverfald
burde du kunne finde både transistoren, dioden, spolerne og
kondensatorerne i en.

Re: DC-DC konvertering

Hvis du kan brue en loddekolbe, så søg efter "cigar" her:

http://brinck.dk/stromf.asp

Mvh. NKJensen

Re: DC-DC konvertering
Hejsa,

www.pc-elektronik.dk har en 12Vdc til 15/16/18/19/20/22/24Vdc /120W
boostkonverter til 247 inkl. moms. Heri er inkluderet de mest gængse DC-stik
som oftest anvendes på bærbare PC'ere.

/C

Re: DC-DC konvertering

Hos Århus Radio Lager eller WWW.batterier.dk får du en converter der er
beregnet til formålet ca. Kr. 250,00 12V ind, ud er omstillelig samtlige
bærbare, med div stik.

Det med først at convertere til 230V er en syg ide, (gå ikke over åen for at
hente vand) den giver alt for store tab. og koster iøvrigt en del mere end
en enhed der er beregnet til formålet.

Børge

Re: DC-DC konvertering

Næh, for pludseligt har man noget andet man skal bruge 230 volt til og
så er den god at have.

Ja, den koster jo voldsomme 300 kr. Til gengæld er man sikker på at ens
bærbare ike bliver ødelagt i tilfælde af at der er en der får trykket på
en omskifter, så der kommer overspænding til den.....

Re: DC-DC konvertering

Ja, det sker jo tit i bilen:)

300,- er da også en formue når man kan bygge en mere effektiv dc/dc
converter for en gammel PC strømforsyning og 20 kr i stumper.

Re: DC-DC konvertering

Netop....

Hvad koster du i timen ?

Re: DC-DC konvertering

Well, den tid hvor jeg sidder og svinger min loddekolbe kan jeg ikke
sælge til andre så omkostningen er 0.

Re: DC-DC konvertering

Netop, men 300 kr er latterligt billigt

Ingen bøvn, 2 års garant (men ingen GDS glæde)

Re: DC-DC konvertering

    Hvis man har job, så kan fritid betragtes som ens alm. timeløn +
overarbejds takst... da man ku ha arbejdet over der, eller andet :) sjovt.

    VH
    Moller

Re: DC-DC konvertering

Hmmm ... kan du ikke lige forklare mig hvad timeløn og overarbejds
takst er? - jeg har aldrig haft andet end jobløn i mine 12+ år som
ingeniør.

Kai (ikke at jeg klager over lønnen :-)

Re: DC-DC konvertering

    Det er din mdr. løn divideet med dine vuderet antal timer på en mdr.
ved godt at både du og jeg har linien "Der er taget højde i lønnen for
overarbejde" i kontakten og vi derved ik for den slags udbetalt, men
tommelfinger reglen er endten 50% eller 100% ekstra.

    :) måske måske ikke.....

    VH
    Molle
    Som ik kan tillade sig at klage eller...

Re: DC-DC konvertering

Tak, men jeg har det jeg skal bruge af den slags.

Jeg har på intet tidspunkt foreslået en invertering til 230V. Den syge idé
må være opstået et andet sted, nærmere dig. Til gengæld er vi 110% enige om
virkningsgraden

/C

Site Timeline