DC-DC konverter?

Min flash, en Canon 550EX har et stik til extern power. Efter en del surfen
på nettet, fandt jeg ud af at det er en 325V indgang, som går direkte på
kondensatoren i flashen, og tillader at man kan opnå hurtigere recycle
tider, ved at hjælpe flashens eget kredsløb med at lade.

Jeg har pillet elektronikken ud af en tilfældig gammel blitz, og bruger nu
step-up kredsløbet fra den til at charge min 550EX flash dobbelt så hurtigt.
Men det kredsløb jeg bruger er for svagt. - Det virker, men efter 5-10
opladninger bliver det en 40-50 grader, og lugter lidt af loddetin :o)

Derfor skal jeg enten lave en selv, eller finde en step-up DC-DC konverter.
(Hedder den det?)

Jeg har et 6.7V batteri, NiMH, på 3000mA, og med det batteri, levere mit
eksisterendene kredsløb 525V uden belastning. Det lyder som en flash der er
færdig med at lade (ca. 8-12Khz, hvinen) og når der er en flash på (den
store flash) stiger spændingen hurtigt til 330V, og derefter svagt til jeg
slukker :) - Jeg har ikke haft den over 340V, idet jeg forventer at der
sidder en 350V kondensator i flashen.

På sekundær siden af mit eksisterendene kredsløb, trækker den 50mA når
flashen lader.

Mine spørgsmål:

Kan jeg finde en lækker DC-DC konverter der er færdiglavet, og som kan holde
til at lade en flash, og levere 325V fra et 6.7V batteri?

Hvad kan jeg gøre for at lade flashen endnu hurtigere?

Skal jeg holde op med at lade, når den nærmer sig 350V, eller er det OK at
køre på med ladning?

Hvis jeg leger videre med det kredsløb jeg har nu, hvad futter så af,
transistoren, eller en af de små kondensatorer?

På det eksisterendene kredsløb har transformatoren 3 indgangs og 2 udgangs
ben. - Hvad mening giver det?

På forhånd tak.

Michael Holm

Re: DC-DC konverter?
Hej igen,

Det afhænger af om du vil have kondensatoren til at holde, hvis ikke, så
bare fyld på ;)

Svært at sige noget sikkert om uden at have set diagrammet.
Alt efter hvordan det ser ud, er det nok transistoren der er første
kandidat - er det den der bliver varm ?

Sikkert den mening det skal :)

Det er nok en fly-back kobling i stil med:

        O +Batt

  _________      _____ etc.
 |      |  ) || (
 |      |  ) || ( Højspænding
[R]     |__) || ( (mange vindinger)
 |         ) || (
_|_C       ) || (
---    ____) || (_____ etc.
 |    |
 |b |/c
 +--| NPN
    |\e

      O 0V

--
Venlig hilsen,
Søren

Der er jo også en anden detalje. Det Xenon-blitz rør, der sidder i blitzen
har også en max. energi, som der må afsættes i røret. Hvis denne energi
overskrides, bliver trykket i røret for stort og dette eksploderer! Altså,
hvis du hæver spændingen, hæver du også den afsatte energi.

Mvh.
René Kirstein

Site Timeline