DC-DC converter

Hej Alle,

Jeg vil gerne forsøge mig med at bygge en 12VDC til 19VDC converter
til at drive en laptop fra en blycelle. Jeg har set nogle diagrammer
på nettet og det ser ud til at det burde være til at lave ved at
generere et firkant signal som derefter transformeres op i en
transformator. Hvorefter spændingen igen udglattes til DC.

Men er det den bedste måde ? er der andre måder at konvertere 12 til
19 v?

En anden ting, hvordan har en transformator det med firkant signaler ?
de vil vel typisk helst se et sinus eller trekant signal ?

Det irriterer mig dog godtnok lidt at den skal have 19v.. selve
batteriet i laptoppen er på 10v ved drift og jeg mener der står
omkring 12v på det.. Men selve ladestikket er 19Vdc. Hvor fleksible
plejer disse indgange at være ? sidder der en DC-DC converter inde i
laptoppen der laver der 19V om til +/-5 og +/-12 v ?

Vil maskinen kunne tage skade, hvis den kun får 12V ind fra
ladestikket ?

--

Mvh Per K. Hansen

Re: DC-DC converter

Jeg har bygget et antal af den slags, netop til laptops og pc'er i
biler: http://dion.swamp.dk/carpower.html

Foto af færdig strømforsyning:
http://dion.swamp.dk/pics/oggster/psu/view.img_0501.jpg.html

Jeg har dog ikke bygget en der laver 19V endu (jeg har lavet 12V, 15V &
16V), men det burde virke.

Hvor meget strøm skal du bruge?

Måske, hvis den forsøger at bruge den samme energi kan der jo være ting
der bliver lidt for varme, men nok ikke...

Min egen IBM thinkpad spiser 16V og hvis den får meget mindre end det
holder den op med at lade og skifter til batteridrift, så det er også
muligt at laptop'en slet ikke har lyst til at køre på mindre end 19V.

Re: DC-DC converter

Ok, det vil jeg prøve at bygge.

2.64A er max på den medfølgene transformator, så det er deromkring.

Ok, men jeg tror ikke jeg vil prøve så.

Jeg må nok bare se om jeg kan lave sådan en carpower. Jeg har allerede
fundet nogle kerner fra en atx strømforsyning, der må næsten være
noget der kan bruges.

--

Mvh Per K. Hansen

Re: DC-DC converter

Jag byggde en DC-DC converter som fungerar mycket bra.
http://w1.857.telia.com/~u85710889/docs/dc-dc /

Site Timeline