DC-DC converter

Hey...

jeg står og skal lave en Dc-Dc converter... 10-30V til 5vdc... og det skal
være ganvalisk adskilt...

jeg har før brugt nole af de NMA2412 ell. lign.. men jeg skal bruge 3W og
jeg syntes de andre er lidt dyre.

så jeg tænkte på at bygge en selv, men problemer kommer i hvilken trafo man
skal buge og hvor man får sådan en, det skal jo være 1:1 / 2 : 1 ca...

jeg har selv nogle telefon trafoer liggende, men ved ikke lige om de kan
bruges til formålet ?? de er jo nærmere impedansomformere ??

--
Mvh Kasper

Re: DC-DC converter
Hej Kasper,

Hvad med at vikle dem selv ? (På små ring- eller potkerner)

Deres viklingsforhold afhænger af både indgangsspænding og M/S-ratio -
Teoretisk set kan du bruge en 1:1, for du regulerer jo efter
udgangsspændingen (via en optokobler når det skal være galvaniskt
adskilt), men for bedre effektivitet, bør du beregne den efter den typiske
indgangsspænding.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvis du bare vil lave en standard buck-converter, ville jeg blot lave
viklingsforholdet 1:1
Det mest interessante er at beregne den nødvendige induktans for
transformatoren.
Du må have nogen krav til min/max udgangsstrøm og til hvor stor ripple du
vil tillade, og derefter kan du regne ud hvor stor induktans din
transformator skal give dig.
Maxim har nogen datablade der forklarer problemstillingen. Hvis det virker
lidt for langhåret kan du bare skrive igen.

--
/Rune

Site Timeline