DC Coax kabel

Hej.

Nogen der har et tip til hvor man kan få fat i det coax kabel der bruges
på strømforsyninger til bl.a. bærbare computere, cirka 3,5mm tykt, sort
eller gråt.

Jeg kunne godt tænke mig at købe en rulle til reparationer.

// Per.

Re: DC Coax kabel

Coaxkabel?
Det er vel bare skærmledning af god kvalitet.
Som du kan få i diverse elektronikforretninger.

--
MVH.
Finni

Re: DC Coax kabel

Nej.

// Per.

Re: DC Coax kabel
nu er det du skriver i emnet i sig selv lidt af et paradoks... :-)
jeg tillader mig at tro at du blander forskellige begreber sammen.
Coax(ial) kabler betegner den type kabler der benyttes til overførsel af
højfrekvens-signaler, så som radio/tv, GSM, 3G, WLAN samt en mængde andre
Et coax kabel består af 1 inderleder omsluttet af et dialektrikum og en
eller flere skærme. Afstanden mellem inderleder og skærm bestemmer coaxial
kablets karakteristiske frekvens, som f.eks. til radio/tv brug er 75 Ohm...

En anden type kabel er skærmet kabel. Det er opbygget af flere ledere der
enten enkeltvis eller flere ledere sammen der er skærmet. Dette er IKKE et
coaxial kabel, men blot et skærmet kabel, til lav-frekvent
signaloverførsel.Afhængig af hvilket signal der skal overføres kan findes
disse kabler fåes med parsnoede ledere. Såvel som coax kabler findes disse i
et uendeligrt stort antal varianter.

Mit gæt erat du har behov for et skærmet kabel?
og så må du specificere det nærmere . dvs. antal ledere, ledernes tværsnit
areal etc.

mvh
Rasmus

Re: DC Coax kabel
Hej Rasmus

Og ved du hvad, et sådant coax kabel egner sig fortrinneligt til at
overføre DC med, de fleste typer tåler også temlige store strømme
og det bruges i stor udstrækning til at strømforsyne videokameraer
og antenneforstærkere med. Og så kan man samtidig sende HF og
LF signaler gennem dem, smart ikke ?

Max

Re: DC Coax kabel

ja det er jeg skam udemærket klar over... det ændrer ikke ved at det ikke er
et coax kabel Per Jensen har brug for samt at et coax kabel nu i sagens
natur netop _kan_ overføre højfrekvens signaler og selvfølgelig også tage en
DC eller et LF signal med...
det er vel forhåbentlig heller ikke dit primære valg for overførsel af DC?

mvh
Rasmus

Re: DC Coax kabel
Hej Rasmus

Nu er coax kabler jo coax kabler, navnet referere til opbygningen,
ikke til brugen.

Hvis jeg skal bruge en skærmet DC leder, ja så kan RG58 jo være
et udmærket valg såfremt at den kan klare belastningen. Hvis jeg
har brug for at beskæftige mig med impedansen, ja så vælger jeg
mit kabel ud fra det.

Max

Re: DC Coax kabel

et coax kabel er vel i princippet ethvert kabel med en centerleder og
en skE6%rm omkring.

Dc flest dc forsyninger til bE6%rebare og lignende bruger et kabel
der har en center leder og en skE6%rm, ikke med det formE5%l at ha' en
specific impedans eller lignende, bare skE6%rmet og med en fornuftig
leder stF8%rrelse

-Lasse

Re: DC Coax kabel

Præcis.

Et RG-58 er ALT for tykt til formålet, det kan jeg hverken terminere i
de DC stik der sidder på computere, eller den aflastning der sidder i
strømforsyningen.

// Per.

Re: DC Coax kabel
Hej Per

Måske varenummer 626-468 fra RS kunne være noget.

Re: DC Coax kabel

Når jeg slår nummeret op så siger den:

Din søgning på 626468 gav ingen resultater, se venligst tips og ideer
herunder til brug af RS søgning

Hmm....

// Per.

Re: DC Coax kabel
Hej Per

Beklager, nummert var 626-4682

Re: DC Coax kabel
Den gængse opfattelse af coax, kræver også et dielektriun som er
afpasset en bestemt impedans!

  - ellers er det bare et skærmet kabel!
//finn

Re: DC Coax kabel

Det faktum er vist allerede  blevet  bekendctgjort.:-
--
---
Med venlig hilsen

Joh, og det er et spørgsmål om at finde et kabel med tilstrækkerligt
gods i midterlederen til at bære strømmen (op til 5 Ampere) da der som
regel er rigeligt gods i skærmen. Og til spørgerens formål må det også
gerne være blødt.

/Lars

/Lars

Re: DC Coax kabel

Nej.

CO-AX betyder CO-AXIAL, dvs. to ledere der ligger langs hinanden, Havde
jeg skrevet ringeledning, eller tvillingledning var det straks noget
andet, men det ser ikke pænt ud til en bærbar computer.

Hvis du nogensinde har reparet en DC forsyning til en bærbar, eller
klippet kablet, vil du se, at det er CO-AX med en tyk inderleder, typisk
en tynd hvid isolering, en stelstrømpe og så yderkappen i sort eller grå.

// Per.

Re: DC Coax kabel
jeg har ikke skrevet om ringeledning eller tvilligeledning...
jeg har skrevet om ganske alm. skærmet kabel og coax-kabel med et
veldefineret dielektrikum, og ikke det plastic i en tilfældig tykkelse der
udgør isoleringen af lederne i et alm. skærmet kabel.

ja, altså et ganske alm. skærmet kabel med 1 leder.

mvh
Rasmus

Re: DC Coax kabel
Nej, det er typisk en tyk inderleder, isoleret og omgivet af en skærm,
som ofte bare er en flertrådet leder snoet omkring den inderste, altså
et skærmet kabel.

Et coaxkabel er derimod en inderleder, isoleret med et dielektrium som
igen er omgivet af en skærm, som regel nøjagtig flettet. Det hele er
nøje beregnet, fremstillet med stor pressicion og kontrolleret til en
given impedans og effekt.
Som regel ikke egnet til dc-strømforsyninger, men kan anvendes til
mindre effekter.
   - rg-58 og ~5A dc hmm??

//finn

Re: DC Coax kabel