DC blæser med 3 ledninger,hvordan starter jeg den?

Jeg har fat i en DC blæser som der er 3 ledninger på.....Den ene er nok
noget tachogenerator af en art(forestiller jeg mig)

Kan jeg drive den på 12volt med kun plus/minus?

Det er en flowmax DC12V 0.22A

Tilledningerne er sort-blå-lilla.
Jeg _kunne_ jo prøve at sætte spænding på den, men jeg skulle helst ikke
brænde den af.

Et tip?

Henrik

Re: DC blæser med 3 ledninger,hvordan starter jeg den?
Hey...

Rød - Sort plejer at være +/-.. ohm evt.. ?

--
Mvh Kasper

Re: DC blæser med 3 ledninger,hvordan starter jeg den?
Takker. Fandt selv ud af det. Lilla var plus.blå er puls ud og sort minus.

Der var iøvrigt overraskende stor modstand. plus-minus havde mere end 2,2k i
modstand.

Henrik

Re: DC blæser med 3 ledninger,hvordan starter jeg den?

Du har jo ikke direkte fat i motoren når du måler der.
Normalt sidder der en spænding til frekvens converter i sådan en børge.
Lavere spænding = lavere hastighed osv.

mvh Uffe Bærentsen

Site Timeline