dB

Er lidt rusten i dB kan jeg mærke...
Hvis en opamp er koblet så den forstærker 10 gange. Hvor mange dB svarer det
så til?

Evt. hvis nogen kan komme med en letforståelig omregning mellem forskel i dB
og absolut tal?

Mvh
Morten

Re: dB

du kan kigge på siden her http://dsel.brisling.net/formler/decibel.pdf
der er en fin tabel som bla. viser at 10gg er lig 10dB.
men der vises også hvordan man kan regne den ud hvis man ender skævt.
noget fornøjligt ved dB er at har du to kredsløb der begge behandler
signalet. de har begge 10gg forstærkning. til sammen har de 100gg
forstærkning eller 20dB. POC.

Jacob

Re: dB

her er det så du kigger forkert.
For spændingsforstærkning(som er tilfældet med opampen) er 10gg 20dB.
For effektforstærkning er 10gg 10dB.
mvh Erik

Re: dB

OK. Jeg siger tak! Det var da herligt lige at få afklaret det :)

Mvh
Morten

Re: dB

Ok.
Jeg havde så også lige fået øjne. og beklager fortagelsen.

jacob

Re: dB
Hej Morten

Jeg har 4 sider fra en bog omkring forstærkning og dB, skal
jeg maile dem til dig ?