Dato på kondensator

Hej!

Kan man se produktions datoen på elektrolyt kondensator, og hvordan ?

Venligst Lars

Reply to
Lars P

Lars P skriver:

Ofte, der er som regel en prduktionskode, hvordan den er udformet er afhængigt af type og fabrikant.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

"Klaus D. Mikkelsen" wrote in news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den:

Takker for hurtigt svar

venligst Lars

Reply to
Lars P

snipped-for-privacy@mailcircuit.com (Klavs Rommedahl) wrote in news: snipped-for-privacy@posting.google.com:

Det er fordi jeg gjorde rent på mit værksted, der har jeg nogle forskellige kondensatorer, jeg ikke kan huske hvornår de er fra. (tror de er helt tilbage fra før 2000) så det er vist noget med at man skal køre spændingen forsigtigt op på dem.

venligst Lars

Reply to
Lars P

Lars P skriver:

Hvorfor det ?

Bliver der gjort det i et apparat ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Nok fordi Lars et eller andet sted har set at man skal være forsigtig med gamle kondensatore, det er også korrekt, men kondensatore fra lige før 2000 er ikke gamle, det er de når de har ligget på lager i en 20-30 år eller mere.

"Max" wrote in news:3faf2f4b$0$94873$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

Det er lige præcis rigtig Max, jeg har hørt at isolatoren skulle bryde ned. Men jeg takker for dit svar

Venligst Lars

Reply to
Lars P

Hej Lars

Nu er kondensatore et område der er sket en meget stor udvikling på gennem årene, de kondensatore man laver idag holder meget længe når de bare ligger, de dør i brug, det er temperaturen der tager livet af dem, ikke tiden. Jeg går ud fra at det er elektrolyt kondensatore du taler om, moderne folie kondensatore er jo nærmest lavet så de holder evigt. Man oplyser en lager tid fra producenten når det drejer sig om lytter, den ligger på typisk 5-10 år. Det er den tid de kan ligge og hvor de stadigvæk garantere data på dem. Lagertiden er langt højere hvis man acceptere nogle procent foringelse af data. Et problem har denne udvikling dog medført, de er blevet fysisk meget mindre gennem årene, og det medføre at de bliver varmere, jo mindre hus, jo mindre overflade til at slippe af med varmen på, så hvis man ønsker at lave noget hvor kondensatorene holder længe, så skal man vælge typer der er fysiske store og samtidig har en lav indre modstand, det giver den bedste løsning, og husk også at det kan være en fordel at bruge to mindre frem for en stor, den samlede overflade bliver større på den måde.