Dato på kondensator

Hej!

Kan man se produktions datoen på elektrolyt kondensator, og hvordan ?

Venligst Lars

Re: Dato =?iso-8859-1?Q?p=E5?= kondensator

Ofte, der er som regel en prduktionskode, hvordan den er udformet er
afhængigt af type og fabrikant.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Dato på kondensator

Takker for hurtigt svar

venligst Lars

Re: Dato på kondensator
snipped-for-privacy@mailcircuit.com (Klavs Rommedahl) wrote in

Det er fordi jeg gjorde rent på mit værksted, der har jeg nogle
forskellige kondensatorer, jeg ikke kan huske hvornår de er fra. (tror
de er helt tilbage fra før 2000) så det er vist noget med at man skal
køre spændingen forsigtigt op på dem.

venligst Lars

Re: Dato =?iso-8859-1?Q?p=E5?= kondensator

Hvorfor det ?

Bliver der gjort det i et apparat ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Dato på kondensator

Nok fordi Lars et eller andet sted har set at man skal være forsigtig
med gamle kondensatore, det er også korrekt, men kondensatore
fra lige før 2000 er ikke gamle, det er de når de har ligget på
lager i en 20-30 år eller mere.

Mvh Max

Re: Dato på kondensator

Det er lige præcis rigtig Max, jeg har hørt at isolatoren skulle bryde
ned. Men jeg takker for dit svar

Venligst Lars

Re: Dato på kondensator
Hej Lars

Nu er kondensatore et område der er sket en meget stor udvikling på
gennem årene, de kondensatore man laver idag holder meget længe
når de bare ligger, de dør i brug, det er temperaturen der tager livet
af dem, ikke tiden. Jeg går ud fra at det er elektrolyt kondensatore
du taler om, moderne folie kondensatore er jo nærmest lavet så de
holder evigt. Man oplyser en lager tid fra producenten når det drejer
sig om lytter, den ligger på typisk 5-10 år. Det er den tid de kan ligge
og hvor de stadigvæk garantere data på dem. Lagertiden er langt
højere hvis man acceptere nogle procent foringelse af data.
Et problem har denne udvikling dog medført, de er blevet fysisk
meget mindre gennem årene, og det medføre at de bliver varmere,
jo mindre hus, jo mindre overflade til at slippe af med varmen på,
så hvis man ønsker at lave noget hvor kondensatorene holder længe,
så skal man vælge typer der er fysiske store og samtidig har en
lav indre modstand, det giver den bedste løsning, og husk også
at det kan være en fordel at bruge to mindre frem for en stor, den
samlede overflade bliver større på den måde.