Dataopsamling fra en redekasse

Hejsa

Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg vil opsamle sE5% mange data fra
en redekasse som muligt. Alle disse data skal kunne vises pE5% en
hjemmeside (realtime). Jeg har allerede fat i en JavaprogrammF8%r, men
mangler hardware delen :-)

Mine 1. overvejelser:
Hvordan laver jeg en tE6%ller (hardware) som kan registrere hver gang en
fugl kommer ind/ud - data skal kunne vises pE5% hjemmeside?

Hilsen Bo

Re: Dataopsamling fra en redekasse

Hejsa

Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg vil opsamle så mange data fra
en redekasse som muligt. Alle disse data skal kunne vises på en
hjemmeside (realtime). Jeg har allerede fat i en Javaprogramm√łr, men
mangler hardware delen :-)

Mine 1. overvejelser:
Hvordan laver jeg en tæller (hardware) som kan registrere hver gang en
fugl kommer ind/ud - data skal kunne vises på hjemmeside?

Hilsen Bo

Jeg ville nok personligt f√łrst v√¶lge hardware, f√łr jeg fandt en
programm√łr...
Hvilken hardware platform skal det baseres på?

Mht. at tælle hvor mange gange der passerer en fugl, så må en simpel IR
diode i den ene side af hullet, og en modtager i den anden kunne klare den
sag.

mvh
Kåre

Re: Dataopsamling fra en redekasse

Hvilken hardware kan prorgamm√łren finde ud af at interface til?

   Modeltog, internet, gratis spambek√¶mpelse, elektronik og andet:
Re: Dataopsamling fra en redekasse

Ved jeg faktisk ikke - programmF8%ren (min sF8%n) er i gang med datalogi
pE5% Uni (kbh). Jeg vil tro at han vil kunne finde ud af at programmere
til det meste, men er dog ikke sikker.

En IR diode og en modtager lyder som noget af det rigtige - men
hvordan kan data sendes videre til en computer og derfra ud pE5% nettet?

/Bo

Re: Dataopsamling fra en redekasse

Okay.

Via noget netværk. Har i netværk derud?

Alternativt er at du "hacker" en vejrstation med tr√•dl√łs overf√łrsel. S√•
har du overf√łrslen helt gratis, temperaturm√•ling kommer af sig selv og
regnmåleren splitter du ad og lader den tælle "ud og ind" is tedet.

   Modeltog, internet, gratis spambek√¶mpelse, elektronik og andet:
Re: Dataopsamling fra en redekasse

Ved jeg faktisk ikke - programm√łren (min s√łn) er i gang med datalogi
på Uni (kbh). Jeg vil tro at han vil kunne finde ud af at programmere
til det meste, men er dog ikke sikker.

En IR diode og en modtager lyder som noget af det rigtige - men
hvordan kan data sendes videre til en computer og derfra ud på nettet?

/Bo

Jeg kender mange programm√łrer, og ingen af dem kan "programmere til det
meste" sådan bare lige.
Der er groft sagt to typer programm√łrer: PC og embedded.
Jeg vil gætte på din sin er PC mand, når du siger java. Men java kan også
benyttes til små embeddede systemer, mobiltelefoner, GPS navi osv.

N√•, men jeg vil umiddelbart foresl√• en embedded web-server l√łsning.
Altså et print med processsor og tilslutning ethernet tilslutning til et
netværk.
På disse print er der sædvanligvis en håndfuld I/O som kan bruges til
diverse sensorer.
Man kan så lave et program som håndterer sensorer, og logger data.
Og et program/webside som kan vise en hjemmeside hvor alle data præsenteres.

Om du så vil trække et kabel ud til din webserver, eller om du vil lave
noget tr√•dl√łst interface til dit (m√•ske) eksisterende tr√•dl√łse netv√¶rk m√• du
s√• overveje. Uanset hvad, skal der jo nok tr√¶kkes noget str√łm derud.

mvh
Kåre

Re: Dataopsamling fra en redekasse

må

Kunne være:
http://www.olimex.com/dev/lpc-e2468.html
119√ʬā¬¨ ... uC Linux...

http://www.olimex.com/dev/lpc-e2129.html
78√ʬā¬¨ Embedded

Der findes også andre boards...

Kasper

Re: Dataopsamling fra en redekasse

Enig, jeg har lige kF8%bt 1 af hver af disse, og de opfylder alle de
krav du har, og kan programmeres i mange forskellige miljF8%er og
interface til pc meget nemt:

http://makingthings.com/store/make-controller/controller-interface-board-ki =
t.html

http://makingthings.com/store/make-controller

Der er ogsE5% understF8%ttelse til ZigBee.

Kan man evt. lave noget tE6%lleelektronik som bruger sE5% lidt strF8%m at
det kan leve pE5% en 4-20 mA forbindelse ?

--
Christian

Site Timeline