Dataopsamling, del 2

Hej Alle

I forlængelse af min forespørgsel fra 14. december om dataopsamling fra crosstræneren.

Nu har jeg anskaffet mig et ti meter kabel som Klaus foreslog.

Sagen er bare den, at jeg har svært ved at se de data som bliver sendt til computeren.

Jeg har forsøgt mig med forskellige freeware datalog-programmer, men de ser ikke ud til at modtage nogen data fra crosstræneren.

Kettlers egen software, som jeg har i en demoudgave kan sagtens finde maskinen og dens serienummer.....så der bliver sendt en eller anden form for data til computeren. Kettlers software koster bare ca. 1800 kroner, som jeg syntes er lidt heftigt set i lyset af, at den bare laver grafer ud fra modtagne data. En sådan graf kan jeg sagtens selv danne, når jeg har dataene.

Hvordan får jeg fat i de data som crosstræneren sender til computeren. så vidt jeg kan gennemskue skal jeg vide noget om crosstrænerens

baud rate byte size parity stop bits data flow control input buffer output buffer

sagen er bare den, at der er vildt mange kombinationsmuligheder, hvor det ville tage mig en 100 års krig og tre eftermiddage at gennemgå kombinationer for så at finde den rigtige.

Findes der en smart måde at finde den rigtige kombination?

--
Med venlig hilsen
Carsten Riis

Du står formentlig overfor et større arbejde med reverse engineering. Selve de basale parametre så som baudrate mv. kan du dog se ved at kigge på hvordan Kettlers software sætter porten op. Ligeledes kan du kigge på de data softwaren udveksler og måske lure dig frem til dataformat/kommunikationsprotokol.

Et uundværligt værktøj til dette er Portmon:

Per H. Nielsen
Per H. Nielsen

Carsten Riis skriver:

Spørger de efter nogen?

Den sender nok en forspørgsel til crosstraineren - der så svarer med data....

Hvis dataene kommer i en form du kan læse.

Det kan de fleste snifferprogrammeer autodetektere på.

none (så er den skid slået)

software på computeren.

Ja. Som Per skriver, så findes der dataloggerprogrammer der kan sniffe data ud af comporten, mens et andet program bruger den.

Anden løsning er at bruge de 1800 kr og så få det rigtigt første gang.

Det er trods alt kun 36 timer af 50 kr i timen til dig selv du sparer - har du en færdig dataopsamling klar på 36 timer?

Klaus D. Mikkelsen skrev den 01-01-2009 15:19:

Det var et rigtig godt spørgsmål.

Jeg troede, at dataene blev sendt afsted fra crosstræneren og så computeren så modtager dataene....hvor så kettlersoftwaren så fortolker dataene til grafer og tabeller.

Mon ikke, at det er de tal som står i displayet på crosstraineren? Evt. i en kommasepareret format eller noget i den stil.

Det lyder temmelig omstændigt at crosstrænerens computer opfanger de forskellige fx rotationer, hastigheder, modstand mv.... fortæller det i et display....hvorefter det bliver kodet til noget kryptisk datahalløj for så kettlersoftwaren er det eneste software i hele verdenen som kan afkode datahalløj'et.

Det ved jeg ikke. Det er blandt andet derfor jeg spørger her.

--
Med venlig hilsen
Carsten Riis

Carsten Riis skriver:

Det ved vi jo ikke.

Måske

For at sælge softwaren?

Det kan jo også være at det er de rå målinger der sendes i en pakke af

100 af gangen, uden filteret til displayet (så man har en rolig visning).

For mig lyder det til at du er på rimelig bar bund.

Men jeg er heller ikke programmør. Skal du have fat i nogen der jkan hjælpe dig med dataopsamling, skal du nok over i noget edb-grupper i stedet - her er vi hovedsageligt "elektroniktosser" :-)

"Carsten Riis" skrev i en meddelelse

Kan du ikke bruge sådan et her ?

hvor downloader du demo softwaren ? , så skal jeg lige checke det ud.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Klaus D. Mikkelsen skrev den 01-01-2009 17:42:

tja,

10 meter seriel kabel
  • programerne commoperator og Free Serial Port Monitor

og så lidt excel-fiflerier for at finde de rette kommandoer som crosstræneren forstår har jeg fundet frem til, at bogstavskombinationen PW giver svaret på mit informationsbehov.

Nu sætter jeg bare forespørgslen PW til crosstræneren en gang i sekundet, mens der trænes og vupti, så får jeg godt en tekststreng som jeg i Excel lige skal opdele i de data som jeg skal bruge, så er graferne på vej. Ganske nemt og interessant læringsproces.

Brugt arbejdstid tjo, ca. 12 timer + at jeg lærte noget om hvordan seriel-kommunikation foregår, samt lidt excel-nødder, som blev knækket.

Jeg takker for al input, samt at du/andre har lagt øre til mine fiflerier.

Jeg pønser på at lave en god instruks til alle ejere af CTR3, så de selv kan fifle lidt med deres crosstræner og computer.

--
Med venlig hilsen
Carsten Riis

Carsten Riis skriver:

Velbekom da. Måske du kan hjælpe mig en anden gang?

God ide. Du har vel også lidt hjemmesideplads, hvor du kan smide det?

Klaus D. Mikkelsen skrev den 12-01-2009 22:46:

sandsynligvis ikke noget elektronik.

jep

(lidt tekniske problemer pt.)

--