Dataopsamling, del 2

Hej Alle

I forlængelse af min forespørgsel fra 14. december om dataopsamling fra
crosstræneren.

Nu har jeg anskaffet mig et ti meter kabel som Klaus foreslog.

Sagen er bare den, at jeg har svært ved at se de data som bliver sendt
til computeren.

Jeg har forsøgt mig med forskellige freeware datalog-programmer, men de
ser ikke ud til at modtage nogen data fra crosstræneren.

Kettlers egen software, som jeg har i en demoudgave kan sagtens finde
maskinen og dens serienummer.....så der bliver sendt en eller anden form
for data til computeren.
Kettlers software koster bare ca. 1800 kroner, som jeg syntes er lidt
heftigt set i lyset af, at den bare laver grafer ud fra modtagne data.
En sådan graf kan jeg sagtens selv danne, når jeg har dataene.

Hvordan får jeg fat i de data som crosstræneren sender til computeren.
så vidt jeg kan gennemskue skal jeg vide noget om crosstrænerens

baud rate
byte size
parity
stop bits
  data flow control
input buffer
output buffer

sagen er bare den, at der er vildt mange kombinationsmuligheder, hvor
det ville tage mig en 100 års krig og tre eftermiddage at gennemgå
kombinationer for så at finde den rigtige.

Findes der en smart måde at finde den rigtige kombination?
Carsten Riis
Re: Dataopsamling, del 2

Du står formentlig overfor et større arbejde med reverse engineering.
Selve de basale parametre så som baudrate mv. kan du dog se ved at
kigge på hvordan Kettlers software sætter porten op. Ligeledes
kan du kigge på de data softwaren udveksler og måske lure dig frem
til dataformat/kommunikationsprotokol.

Et uundværligt værktøj til dette er Portmon:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896644.aspx

Re: Dataopsamling, del 2

Spørger de efter nogen?

Den sender nok en forspørgsel til crosstraineren - der så svarer med
data....

Hvis dataene kommer i en form du kan læse.

Det kan de fleste snifferprogrammeer autodetektere på.

none (så er den skid slået)

software på computeren.

Ja. Som Per skriver, så findes der dataloggerprogrammer der kan sniffe
data ud af comporten, mens et andet program bruger den.

Anden løsning er at bruge de 1800 kr og så få det rigtigt første gang.

Det er trods alt kun 36 timer af 50 kr i timen til dig selv du sparer -
har du en færdig dataopsamling klar på 36 timer?

Re: Dataopsamling, del 2

Det var et rigtig godt spørgsmål.

Jeg troede, at dataene blev sendt afsted fra crosstræneren og så
computeren så modtager dataene....hvor så kettlersoftwaren så fortolker
dataene til grafer og tabeller.

Mon ikke, at det er de tal som står i displayet på crosstraineren? Evt.
i en kommasepareret format eller noget i den stil.

Det lyder temmelig omstændigt at crosstrænerens computer opfanger de
forskellige fx rotationer, hastigheder, modstand mv....  fortæller det i
et display....hvorefter det bliver kodet til noget kryptisk datahalløj
for så kettlersoftwaren  er det eneste software i hele verdenen som kan
afkode datahalløj'et.

Det ved jeg ikke.   Det er blandt andet derfor jeg spørger her.

Carsten Riis
Re: Dataopsamling, del 2

Det ved vi jo ikke.

Måske

For at sælge softwaren?

Det kan jo også være at det er de rå målinger der sendes i en pakke af
100 af gangen, uden filteret til displayet (så man har en rolig
visning).

For mig lyder det til at du er på rimelig bar bund.

Men jeg er heller ikke programmør. Skal du have fat i nogen der jkan
hjælpe dig med dataopsamling, skal du nok over i noget edb-grupper i
stedet - her er vi hovedsageligt "elektroniktosser" :-)

Re: Dataopsamling, del 2 [løsningen]

tja,

10 meter seriel kabel
+
programerne
     commoperator
og
     Free Serial Port Monitor

og så lidt excel-fiflerier for at finde de rette kommandoer som
crosstræneren forstår har jeg fundet frem til, at bogstavskombinationen
PW giver svaret på mit informationsbehov.

Nu sætter jeg bare forespørgslen PW til crosstræneren en gang i
sekundet, mens der trænes og vupti, så får jeg godt en tekststreng som
jeg i Excel lige skal opdele i de data som jeg skal bruge, så er
graferne på vej.
Ganske nemt og interessant læringsproces.

Brugt arbejdstid tjo, ca. 12 timer  + at jeg lærte noget om hvordan
seriel-kommunikation foregår, samt lidt excel-nødder, som blev knækket.

Jeg takker for al input, samt at du/andre har lagt øre til mine fiflerier.

Jeg pønser på at lave en god instruks til alle ejere af CTR3, så de selv
kan fifle lidt med deres crosstræner og computer.

Carsten Riis
Re: Dataopsamling, del 2 [løsningen]

Velbekom da. Måske du kan hjælpe mig en anden gang?

God ide. Du har vel også lidt hjemmesideplads, hvor du kan smide det?

Re: Dataopsamling, del 2 [løsningen]

sandsynligvis ikke noget elektronik.

jep   www.de3faktorer.dk  (lidt tekniske problemer pt.)

Carsten Riis
Re: Dataopsamling, del 2 [løsningen]

Så noget andet..... :-)

Re: Dataopsamling, del 2

Kan du ikke bruge sådan et her ?

http://www.softhypermarket.com/Free-Serial-Port-Monitor-download_29681.html

hvor downloader du demo softwaren ? , så skal jeg lige checke
det ud.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen