Data på stepmotor

Hej NG.
Jeg skal for første gang i gang med stepmotorer og har fundet et par
stykker frem fra skuffen, som jeg vil arbejde med. Jeg mangler dog lidt
data på dem, som jeg håber i vil være behjælpelige med.

Den ene er en TEC SPH-54s-B6BM
Så vidt jeg ved(er lidt grøn) er det en unipolar (to spoler, hver med
midterudtag). Jeg måler 5ohm pr. fase (10ohm over hele spolen). og den
har 1.8deg/step.
Men alt det fortæller jo ikke ret meget om spændingen/strømmen som jeg
må smide i den. Det kunne også være rart at vide lidt om moment osv.

Den anden er en Sanyo Denki type 103-555-0141
her måler jeg 10ohm pr. fase (20ohm over hele spolen). Der står 4.8VDC
på den(Så er strømmen vel bare 0.48A ikke?) og 1.875deg/step.

Noget med farverne på ledningerne... jeg ved at sort og hvid er
midterudtag, og hvilke ledninger der hører sammen, men i stedet for at
prøve sig frem med rækkefølgen kunne det jo være rart at vide lidt om de
andre farver. Jeg har disse farver: (hvid, blå og lyssebrun)(sort, gul
og rød).

Håber i kan hjælpe mig... jeg har prøvet google, men uden resultat...
men det kunne jo være at i kunne læse lidt ud af koderne.
Og tak for en go NG.

Mvh
Søren P. Schmidt
<<Nyuddannet elektronik-teknolog, der læser videre til B.Eng Mechatronic
i Skotland>>

Re: Data på stepmotor
Hej Søren,

Det er altid et problem med motorer (og trafoer etc.) der er skrællet ud af
gammelt udstyr eller fundet/købt uden data.
Opskriften:
- Visuel sammenligning og vurdering i forhold til motorer med kendte data;
fysisk størrelse/vægt og trådtykkelse er de bedste indikatorer.
- Test ved "sikker" spænding/strøm med temperaturmåling, efter 20..30
minutter øge en bid (hvor stor den bid kan være må for hver iteration
skønnes ud fra temperaturen) igen lade det køre 30..30 min. etc. indtil du
når noget fornuftigt.

Nej. Du kan ikke regne med DC modstanden i viklingerne, det skal måles
dynamiskt.

Den slags er desværre ikke standardiseret.

--
Venlig hilsen,
Søren