Darlington Transistor

Sidder og kikker på denne her:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/fairchild/TIP122.pdf

100V og 5A

Jeg skal kun bruge den til 12VDC og ca 2A

Så dn må jo være helt fin..

det er min arduino der skal trække den, kan jeg bare sætte den direkte til
at trække den. eller skal jeg have en modstand imellem ?

//Brian

Re: Darlington Transistor

Jeps

Det komemr an på, hvordan du skal trække den?

Du kan vælge at lade benet fra adunio'en gå på basis af transistoren og
sætte collector til + forsyning. Så vil signalet ud af emitter være
arduniosignal minus 1,2 volt.

Du kan også vælge at koble signal fra ardunio til basis, emiter til
minus og forbinde din belatning mellem plus og collector. Så skal du
blot være opmærksom på at transistoren vil trække signalet ud af din
ardunio ned til 1,2 volt (sådan cirka) og det har den nok ikke godt af i
længden.

Da din transistor her en hfe (strømforstærkning) på omkring de 1000 og
du vil slæbe 2000mA genenm den, skal du regne med at have en basisstrøm
på mindst 2mA. Det får du ved at sætte noget der ligner
(5-1,2/0,00219%00) 1,9kohm eller derunder i serie med basis. Praksis vil
nok vise sig at være 1kOhm i serie med basis og så er du godt kørende.

kalus
Re: Darlington Transistor
LED skreiv:

I prinsippet bruker du alltid en basmotstand. Bruk databladet for å
berekne verdien; det er derfor du har databladet ;-)

HM

Re: Darlington Transistor

Livet er for kort til bipolære transistorer. Brug en MOSFET i stedet. Og
en af de moderne, der hedder noget med "logic-fet". 2Amp kan klares i en
lille SMD komponent, eller i en TO220 uden køling af nogen art. Ingen
modstande, ingen problemer.

Bo //

Re: Darlington Transistor
Det er så her jeg gerne ville have haft et nummer på den du anbefaler ;)

//Brian

Re: Darlington Transistor
Jeg bruger tit en BSP75G, idiotsikret, selv mod mig
BSP752 er en anden model

De er ikke til switching, men kan trække en god strøm

Christen

Site Timeline