Dallas 1 wire (DS18B20) problemer

Hej Alle,

Jeg sidder og leger med en bunke af de her dallas temperatur følere og
de driller mig.

Jeg sender en Match rom (0x55) så adressen og derefter en convert
(0x44). Nu kommer problemet så for i følge databladet kan man nu lave en
read for at spørge DS18B20'eren om den er færdig med målingen. Men det
sker bare ikke helt som det skal. For når jeg laver en read på bussen
skulle den svare med 0 når den ikke er færdig og 1 hvis den er færdig og
et 0xff vil betyde at man ikke har fat i dimsen.
Hos mig svare den med alt muligt forskelligt hvilket jeg ikke fatter.

Hvis jeg bare venter 1 sekund og laver en reset og sender adressen og
read scratchpad så kommer temperaturen fint frem til mig. Så det eneste
problem jeg har er at det status svar der bliver sendt til mig når den
laver sin måling altså er bogus!

Er der nogen her, som har erfaringer med de DS18B20 dimser som har set
noget ligende eller som kan sige at hos dem virker det i hvert fald fint
og at jeg må ha jord i hovedet.

Mvh
   Jan

Re: Dallas 1 wire (DS18B20) problemer
hej jan
sider lige og programer på softwaren til dallas 1822 tempratur sensoren
godt nok ikke den samme som dig men næsten

giver du den power eller køre du den på parasit power ??
du kan ikke tjekke om den er færdig hvis du køre paresit power
kun med extern power

regner med at software bliver færdig idag eller i morgen der er lige en
julefrukost der skal overstået i aften
vender lige tilbage med nogle test målinger

vh. lars madsen

Re: Dallas 1 wire (DS18B20) problemer
Hej Lars,

Ja det skulle jeg nok lige have skrevet i det første indlæg for jeg
kunne have tænkt mig til at det ville være det første svar jeg ville få
:-) Men mine sensorere sidder på fast forsyning i hvert fald mens jeg
tester mit software...

Er 22'eren mere smart end mine 20'er?

Re: Dallas 1 wire (DS18B20) problemer
hmmm

1820er vist ved og udgå og så vidt jeg kan se har den 9 bit opløsning
1822 har 12 bits opløsning

vh. Lars

Re: Dallas 1 wire (DS18B20) problemer
hej Jan

nu køre det

jeg laver en

COMMAND_RESET                                  RESETTER BUSSEN OG TJEKKER AT
DER ER SLAVE PRESENT
READ ROM COMMAND ($33)                for at finde chip id
FUNCTION CONVERT TEMP ($44)        lave sampling

så laver jeg en read byte fra bussen
og tjekker om den er andet end 00
hvis den er det afslutter jeg rutinnen ellers laver jeg en ny read
efter dette ryger chippen i power down mode for at vække den laver jeg så en
der efter laver jeg en

COMMAND_RESET                              RESETTER BUSSEN OG TJEKKER AT DER
ER SLAVE PRESENT
 READ ROM COMMAND ($33)                for at pege på chipen igen
 FUNCTION_READ_SCRATCHPAD        for at læse tempraturen
                                                                    og så
har jeg den :-)

vh. lars

Re: Dallas 1 wire (DS18B20) problemer
en hvad, der mangler vist noget her!

--
*** Calle ***

Re: Dallas 1 wire (DS18B20) problemer
øhh jo calle
du har vist ret

det jeg mndte var at efter tempratur samplingen
laver jeg en readbyte function og ventret på at der kommer andet retur end 0
for så er samplingen færdig

så reseter jeg dimsen og sender en search rom comando for at pege på den jeg
vil snakke med
og så læser jeg tempen ud

håber det kunne hjælpe dig jan

vh. lars madsen

Re: Dallas 1 wire (DS18B20) problemer
Hej,

Tak for dit info. Det er præcis det samme vi gør på nær en ting. Nemlig
der hvor vi begge spørger dimsen om hvorvidt den er færdig med målingen.
Du tjekker på om bussen er Not Null hvor jeg tjekker på om den er Lig 1,
da den i følge databladet skulle sende 1 når den var færdig. Men det kan
være at det de mener med 1 er det samme som Not Null, altså alt andet
end Null. Det skal jeg lige teste...

Mvh
   Jan