Dagens joke.. - Page 2

Re: Dagens joke..[og lidt om flervejshøjtallere og strømstyring]
Hej Orla

Hvis man kan lave udstyr der holder mange år i biler, ja så burde PA
højttalere jo heller ikke være noget problem som du jo delv har
erfaret. Jeg tror grunden til at de aldrig rigtig har gjort sig på HiFi
markedet er at samlede enheder ikke tiltaler nørderne, de elsker
jo så mange byggeblokke som muligt. Og det er jo også en
temlig dyr løsning, selv firmaer der laver såkaldt High-End vender
jo i sidste ende femører.

Ja, der er også flere firmaer der laver seriøse forstærkere man kan
købe til formålet. Og til mange proffesionelle opgaver er det jo også
en elegant løsning. Det morsomme er så at den proffesionelle verden
og HiFi verdenen er to forskellige :)

Mvh Max

Re: Dagens joke..[og lidt om flervejshøjtallere og strømstyring]

Jeg vil gjerne vite hva Hiraga har sagt.

For å snakke om forspenning av lytter:
1: det er faktisk mulig å bevise at forspenning vil linearisere den
ekvivalente seriemotstanden i lytter.
2: det er ikke mulig å høre forskjell, da dette ligger langt under vår
høreterskel.
3: jeg har faktisk eksperimentert med dette.
4: desto dårligere lyttene er, og desto lavere spenning de er beregnet for,
desto mer kan fenomenet måles. Problemet ligger i at ESR motstanden faktisk
ikke er lineær, men har en viss form for diodevirkning. Det er akkurat i
delefrekvensen hvor forvrengningen blir størst. Men som jeg nettopp sa:
fullstendig betydningsløst! Det kan heller ikke hjelpe med å  parallellkoble
små kondensatorer. Det eneste som nytter er å bruke film kondensatorer. For
store verdier, vil det hjelpe med mange i parallell. Trenger man ca 100 uF
så bruk 9 x 22 u i serie med 9 x 22 uF. Ikke bruk mindre spenning enn 63
Volt.

Med hilsen
Arne Offenberg
som heller bruker sine 9 volt batterier i røykvarsleren.

Re: Dagens joke..[og lidt om flervejshøjtallere og strømstyring]
Hej Arne

Jeg tænkte ikke på noget han har sagt, men kom til at tænke på
at han engang i syvtiårene mødte op på HiFi messen i Paris, hedder
vidst Du Son elle sådan noget, men en ny designet forforstærker der
jo blev rost meget indtil Hiraga afslørede at den var lavet med alle de
"ulovlige" komponenter, Op-amp, keramiske kondensatore i signal
vejen, elektrolytter og kulfilmsmodstande og så vidre. Han må have
moret sig en del :)

Mvh Max

Re: Dagens joke..[og lidt om flervejshøjtallere og strømstyring]

Der husker Du forkert, det var en svensker, (Karlson i forbindelse med sine
Sonab højtalere ?), der lavede det stunt. Hiraga er lidt mere seriøs.

mvh
Orla

Re: Dagens joke..[og lidt om flervejshøjtallere og strømstyring]

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
sine

Jeg har sett noen av Hiragas konstruksjoner. En ting er sikkert: han har en
egen evne til å gjøre de enkle. Det er bra, både fra et kostnads-synpunkt og
et teknisk. Det er ikke bestandig at det mest kompliserte er det beste.
Det er riktig at det var en svensk høytalerkonstruktør som utførte stuntet
med en black box, som inneholdt både 741 med høy forsterkning, dempeledd med
kullfilmsmotatander, samt mange meter med den dårligste lakriskabel man
kunne tenke seg. Det er ikke riktig at ingen klarte å høre forskjell.
Grunnen til dette var en liten dB ned i 10 khz området, grunnet en kapasitet
han ikke hadde tenkt på. Etter at dette ble rettet var det ingen.

Så hvilken Svensk konstruktør var dette? Det var ikke Stig Karlsom, som
aldri ville tenkt denne tanken. Han var akustiker.

Arne O

Re: Dagens joke..[og lidt om flervejshøjtallere og strømstyring]

en
og
med
kapasitet

Ingen som har kommet opp med konstruktøren av ACE bass? Jeg er litt usikker
på fornavnet, tror det var Karl Gustav med Stahl som efternavn.
Ace bass, baserer seg på temperaturkompensert negativ utgangsiresistans, og
er den mest perfekte måte og drive et basselement på.
Utrolig at jeg klarte å skrive navnet til Stig Carlson så galt.

Arne O

[...]

test af hifikomponenter - elektrolytter
[ved svar bedes ng...elektronik fjernet]

2E%..
2E%..

Hej Arne

Jeg er ret nysgerrig efter at hF8%re om din erfaring med lytter.

2: Hvor gE5%r grE6%nsen? Hvor "stor" mE5% ESR blive?

3: Hvem brugte du som forsF8%gskaniner; "indfF8%dte" hifi-nF8%rder som fi=
k lov20%
at have indflydelse pE5% testmiljF8%et? Med blindtest?

Eller er din tE6%rskel baseret pE5% teoretiske beregninger? Egen lytning?=

mvh/Glenn

Re: Dagens joke..[er ikke nødvendigvis en joke]

Jamen, jamen. Mangler man bipolare el-lytter, så har det altid værret god
latin på bjerget at koble 2 kondensatorer med den dobbelte kapacitet - mod
minus.
Karsten H. Jensen

Re: Dagens joke..[er ikke nødvendigvis en joke]

:o)

Det er jo altid lettest at grine af det man ikke forstår  :-) (I eksemplet
er der godtnok tale om at forspænde en foliekondensator, hvilket nok næppe
gør den store forskel).

Men ellers prioriteret:

1. Undgå elektrolytkondensatorer i signalveje.
2. Nødvendige elektrolytkondensatorer skal have forspænding.
3. Elektrolytkondensatorer skal afkobles med folie/keramik kondensatorer.

mvh
Orla
Folk uden musikuddannelse bør afholde sig fra at udvikle audioprodukter !

Re: Dagens joke..

Der skal noget eksotisk til en gang i mellem, for at man syntes det er
godt.

På den anden side, ville jeg godt lave en A/B blindtest med fyren....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Dagens joke..

Jup, en blindtest mellem en Skoda 120 og en Porche 911 viste ingen forskel,
begge røg af vejen inden for de første 100 meter. Ergo ingen forskel !  :-/

mvh
Orla, som ikke forstår at audio skal trækkes ned på middelmådigt niveau.

Re: Dagens joke..
Hej Orla

Hvad er der da galt i det ?

Mvh Max

Re: Dagens joke..

ROFL

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Dagens joke..

Hvorfor ikke diskutere i den relevante gruppe.???

dk.teknik.lyd

Det er der det foregår.

Se oversigt over danske nyhedsgrupper via www.usenet.dk

FUT: dk.teknik.lyd