Dagens hurtige pop-quiz

Halløjsa,

spørgsmålet er: Hvilke kondensatorer skal jeg bruge?

Har en 7805, den får 12v ind, smider 5v ud - og jeg skal bruge 5v @ 200mA.

+12v o------[7805]------o +5v
          |     |     |
          C1    |     C2
          |     |     |
   0v o------------------o 0v

Jeg har desværre glemt hvad værdierne for C1 og C2 skal være :-/

På forhånd tak :-)

--
-jens
RSV1000 '99

Re: Dagens hurtige pop-quiz

Mit forslag vil være 200uF inden og 100nF bagefter

Klaus

Re: Dagens hurtige pop-quiz

Thank you, come again :-)

--
-jens
RSV1000 '99

Re: Dagens hurtige pop-quiz

C1 skal min være 330nF, nogle hundrede uF er ok.
C2 skal min være 100nF

Hvis du skal bruge 200mA i mere end nogle få sekunder, så bør du også tænke
på lidt køling.

Download evt. http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html den har fået en side
til at beregne/analysere den slags kredsløb.

Re: Dagens hurtige pop-quiz
Hej Jens,

Det kommer an på hvad du har af forudgående filtrering, men hvis den er i
orden og tæt på regulatoren, kan du nøjes med 100nF for C1 (monteres så
tæt på regulator og stel som muligt. C2 ville jeg vælge til 10..20 µF
(afhængig af hvad den skal drive - der er jo forskel på en motor og noget
støjfølsomt).

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg tager 12v fra en alm. PC strømforsyning og skal drive et LCD display.

C1 = 200uF & C2 = 100nF gør at LCD'et står og hopper og danser - ikke
særlig stabilt.

Grunden til at jeg ikke bare tager 5v fra PC PSU'en er at den simpelthen
ikke kan levere nok ampere til at drive hele systemet (LCD'et er dråben
der får bægeret til at flyde over ;-))

--
-jens
RSV1000 '99

Re: Dagens hurtige pop-quiz

Mere kapacitet på C2 - 200uF

Hvor varm bliver din 7805 ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Dagens hurtige pop-quiz

Ydrk, tror måske ikke liiige en 7805 er hvad jeg har brug for - den
bliver jo ++varm - og jeg har ikke lige plads til at smide en kæmpe
køleplade på den :-/

Andre ideer?

Skal jo nok have fat i noget switchmode lignende ala LM2575 - ka' sådan
en svend skaffes nemt i .dk?

--
-jens
RSV1000 '99

Re: Dagens hurtige pop-quiz

Inden du er færdig med switchmode fylder det en halv bondegård. Ind med
en effektmodstand inden 7805'eren. 20-25 ohm 2 watt.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Dagens hurtige pop-quiz

Mkay.. :)

Så 200uF på begge sider og en effektmodstand - det vil jeg prøve :)

--
-jens
RSV1000 '99

Re: Dagens hurtige pop-quiz
display.

En lille TO-220 køleplade kan vel gøre underværker? - Men hvorfor bruger du
ikke også bare 5V fra strømforsyningen?

Brian

Re: Dagens hurtige pop-quiz

Uhh, var der ikke noget med at den ikek kan trække det ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Dagens hurtige pop-quiz
du

Hov, jeg er blind/glemsom :)

Brian

Re: Dagens hurtige pop-quiz

Sikkert, men sådan en havde jeg ikke lige på lager ;-)

Som sagt tidligere - strømforsyningen kan ikke trække mere over de 5V -
desværre :-/

--
-jens
RSV1000 '99