Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse

Så blev version 2 af UV lyskassen færdig.

Nu er der 94 dioder i den, så afstanden
mellem dem er halveret.

De får 23 mA hver og afstanden mellem dioder
og print blev øget med 10 mm.

2 stykker sort isolerbånd på et stykke 100
* 150 print. 10 min. eksponering og resultatet
vel nærmest perfekt.

http://www.sandcastle.dk/artikler/PCB-OK.jpg

Kassen endte så med at se sådan her ud:

http://www.sandcastle.dk/artikler/LYSKASSE1.jpg
http://www.sandcastle.dk/artikler/LYSKASSE2.jpg

Timeren er lavet over en XR2243 og spænder
mellem 2 og 20 minutter.

Max

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse

Imponerende. Jeg havde ikke forventet så godt resultat med dioder.

Selv skal jeg indrømme, at jeg nu er mere interesseret i at hitte ud af at
få proppet noget G-kode ind i den gamle HURCO fræser og helt slippe for
belysning, fremkald, ætsebad, acetone og hvad der ellers er.

--
Thomas [4990]

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse

Jeg skal lige være sikker på hvad det er billedet viser. Det sorte er tapen,
og er det før fremkaldelsen eller efter eller hvordan? jeg kan ikke helt
gennemskue det med de farver.

Men jeg kan godt se at det måske kunne være interessant at eksperimentere
med de lysdioder til UV - og med 50 stk her
http://cgi.ebay.com/50-5MM-FLAT-TOP-UV-LED-5000MCD-WIDE-ANGLE-/260645259689?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cafab09a9
til 5$ kunne det jo være interessant at lave samme eksperiment med fx. 200
lysdioder.

I øvrigt er der nogle meget fine diffusionsplader i fladskærme. Hvis du
finder en defekt en så prøv at kanibaliser panelet og find den finde
mælkehvide plade der ligger mellem backlightet og displayet, det må helt
bestemt kunne bruges.
Jeg vil prøve at gøre dit eksperiment efter i nær fremtid, jeg har nemlig
også samme problem med ikke helt skarpe kanter ved belysning for tæt på
lamperne (lysstofrørene..) på min belyser.

Peter

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse
Hej Peter

De to mørke streger er kobber der er tilbage på en ætset
pertinax printplade. Så det er det færdige resultat der ses.

Jeg tror ikke at det er løsningen med at gøre det diffust, jeg tror
løsningen er lysdioder med smal lysvinkel og så rigtig mange af
dem, så undgår man at der komme lys ind under filmen i kanten.
Man skal jo tilstræbe at tegne en så skarp skygge som muligt.

Jeg har brugt dem her:

http://cgi.ebay.de/100-UV-LEDs-5mm-Ultraviolet-LED-Modding-Tuning-UV-/260635827961?cmd=ViewItem&pt=Modding&hash=item3caf1b1ef9

Max

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse

jeg kunne forstille mig at bruge SMD led med en vinkel pE5% 10 grader
feks.. sE5% vil det mE5%ske blive bedre resultat end med lysrF8%r..
prF8%v at lave baner pE5% 0,1 mm  med samme afstand og mindre og mindre.
og se hvor fine detailer du kan fE5% over pE5%
printet.                             hvis du kan komme ned omkring  6
mil / 0,15 mm  og det er perfekt sE5% er du lige sE5% tE6%t pE5%
fabrikanternes grE6%nse fF8%r det bliver hF8%jere pris for produktion.
alex

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse
Hej Alex

Så fik jeg lavet mit første "rigtige" print med opstillingen, og jeg
kan se at jeg har flere problemer. Først og fremmest er min folie
ikke tæt nok. Det kan så løses ved at lave den mere tæt eller
nedsætte belysningstiden, så det skal der eksperimenteres lidt
med. Angående det med en tættere film, ja der skriver Peter
Opfinder noget om sort skosværte, så det skal nok prøves.

Som du kan se på dette billede, ja så kan jeg ikke klare noget med sikkerhed
der er tyndere end 20 mil, så 6 mil er langt væk endnu.

http://www.sandcastle.dk/artikler/TEST01.jpg

Men jeg er stadigvæk sikker på at det kan lykkes at opnå et rigtig
godt resultat.

Max

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse

I forhold til at det er første forsøg på et virkeligt print, er det ikke
så dårligt. Benytter du positiv eller negativ resist?

Jeg har tidligere ætset dele af messingplade og lignende, det er lidt
mere kritisk mht. belysning og filmtæthed, se
http://www.modelbaneteknik.dk/model/tek/etch/etch.htm .

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Undre mig over dit svar, troede du havde plonket mig
for længe siden.

Min film er ved det der hedder en positiv. Altså printbanerne
er sorte og den fotobelægning der skal fjernes UV bestråles.

Ja, bl.a. er underætsning et større problem ved metalplade ætsning.
Har arbejder sammen med en fabrik om sådan noget for mange år
siden, jeg fik bl.a. lavet encoderhjul i hvidblik.

Max

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse

Det har jeg sikkert også, men jeg plejer at rydde op i filteret med
mellemrum. Det er kun ganske få som aldrig bliver slettet.

Det forklarer at dit problem er manglende sværtning af filmen og deraf
partiel ætsning af partier som skulle stå rent i kobber.

Jeg benyttede en negativ resistfolie som blev lagt på metalpladerne i en
laminator, og film som blev kørt ud (i byen) på en fotoplotter (det
sorte er helt sort). Filmene var ikke så voldsomt dyre. Jeg kan sikkert
finde et link hvis du er interesseret.

Jeg syntes det var lettere at opnå tilstrækkelig god kvalitet på den
måde. Positiv 20 på spray blev jeg aldrig gode venner med.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fik du det film lavet hos et trykfirma eller hvordan? det kunne jeg godt
lide at vide.

Har selv prøvet det med at køre film på med en laminator, nogle gange blev
resultatet ret godt - og andre gange blev det noget bras. Jeg blev aldrig
helt gode venner med det og opgav til sidst og så købte færdig lavet
fotoprint derefter. Men hvis man får hold på metoden så er det en super
billig måde at lave print på.

Peter

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse

Jeg fik kørt film ud hos Starco Prepress (senere Starco Grafisk)
http://www.starco.dk /.

Se iøvrigt http://www.modelbaneteknik.dk/model/tek/etch/etch.htm om
nogle af de problemer jeg havde som følge af den dobbeltsidige proces.
Om Starco har fået løst problemet, ved jeg ikke.

Resistfolien jeg brugte, hedder ImagOn fra DuPont. Laminatoren bør være
med opvarmede ruller. Jeg brugte først en med opvarmede plader, men
resultatet var meget afhængigt af især luftens fugtighed.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse
Hej Erik

Jeg har såmændt kontakter til både fotoplottere og grafiske muligheder
for at få lavet film, men jeg vil gerne have en løsning jeg selv kan
håndtere her og nu. Ligeledes vil jeg bruge købte fotoprint da jeg
ikke gider rode med det selv. Det er såmændt begrænset hvor meget
jeg skal lave af det.

Og glipper det helt, ja så har jeg strygejernsmetoden som backup.

Max

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse

Helt sikkert! Jeg kan lave fotoprint med 12mill clearence med godt resultat,
10mil bliver for småt, det er med alm. lysstofrør og laserudskrift på
teknisk tegnepapir.

At vurdere ud fra dit billede så belyser du lidt for længe, prøv om ikke du
kan få det lige så pænt med 20-30 sekunder kortere tid. Det er ofte ikke
meget der skal for lige at få "prikken over i'et".

Peter

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse
Hej Peter

Ja, jeg er klar over at det er et problem, så jeg vil prøve at
reducere tiden med 1 minut næste gang.

Men det print jeg fik lavet er nu bestykket og det virker jo fint,
det er en lille temperaturstyrring til et lille kar hvor fremkalderen
skal være i.

Max

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse

Jeg har nu aldrig brugt varme til fremkalderen, den skal ikke ligge ret
længe (1-2 minutter...) og man kan tydeligt se når det rå kobber er fritlagt
pænt og så er det bare op og over i ætsekaret. Der skal bare være bevægelse
i fremkalderen så det bliver fremkaldt ens.
Jeg bruger noget så enkelt som en opvaskebalje, NaOH og 1L vand. Det
fungerer fremragende.

Peter

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse
Hej Peter

Det er nu også mest for sjov jeg laver den. Men når det hele er
færdig, ja så kommer det til at stå klar i et koldt kælderrum, så
jeg satser på varme både til fremkalderen og til ætsningen.

Max

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse

jeg vil sige at det er klogt at holde E6%tsnatron pE5% samme temperatur
som du vil gF8%re..
prF8%v at fremkald en belyst , nE5%r det er fint at se pE5% sE5% prF8%v at =
hE6%ve
temperaturen 20 grader.. sE5% smutter resten af lakken af,  SE5% hellere
fE5% kontrol over denne proces som er lige sE5% vigtig som alt andet
alex

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse

I øvrigt til alle.....: PC-elektronik.dk har Natriumpersulfat til en næsten
urimelig billig penge. De kalder det blot ÆTSEMIDDEL og det koster 72,50kr
for 600gr! Det er ret billigt! Jeg bruger 500g til 3-4l vand og så varmet op
til ca 50°.

Peter

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse
Hej Peter

Vi ved det :)

Han har det også i 400 g portioner, og det passer lige til
de 1,5 l der er i mit ætsekar.

Max

Re: Dagens bulletin angående UV-LED lyskasse
Ja det er meget billgt af hvad jeg har betalt i Danmark ,det er fint
tip .

og hvad jeg har fE5%et det for i det store udland ...
conrad.de
har 1 kg til 10 80% .... ca 75 kr.
fragten er 5 80% ,med forbehold for at det
er nE5%r man kommer over et stF8%rre belF8%b
( jeg kF8%bte for 7080%og fik det til danmark for 580%
men det er langsommeligt med bankoverfF8%rsel hvor iban numre fF8%rst
kommer efter man har bestilt.)
alex

Site Timeline