Daewoo 712D monitor - død

Hejsa

Jeg er løbet ind i et problem med min monitor, en Daewoo 712D. En dag da den
stod tændt begyndte den at flimre på skærmen og derefter gik den i sort. Jeg
tog strømmen af den og satte den til igen og nu er den totalt død. Når der
kommer spændning på den er den en modstand der bliver rødglødende, den
hedder R559, men udover det sker der ikke noget. Er der nogen der har en ide
til hvad jeg kan gøre og hvor fejlen evt ligger. ?

På forhånd tak

Jesper

Re: Daewoo 712D monitor - =?iso-8859-1?Q?d=F8d?=
Hej!

Hvad laver modstanden? Hvis den leverer ca. 150V til et ben på
højspændingstrafoen, så ville jeg foreløbigt checke BU'en
(højspændingstransistoren) for kortslutning.

Re: Daewoo 712D monitor - død
Jeg har nu fundet frem til fejlen, der to transistorer hvor jeg ikke kan
måle nogen diodestræning men kun ren kortslutning. De hedder 2SJ449 og
2SC5411 så dem skal jeg have fat i. Findes der nogen der kender et godt sted
hvor man kan købe dem til billige penge eller findes der mon en person i
Sønderjylland der ligger inde med dem ?

Jesper

ide

Re: Daewoo 712D monitor - =?iso-8859-1?Q?d=F8d?=
Hej!

Det er en meget normal fejl... 2SJ449 kan erstattes af 2SJ307 eller IRFI9634. En
2SC5411 kan sikkert sagtens erstattes af en BU2525AF istedet. Kan klare lidt
mindre effekt, men jeg tror ikke det betyder så meget.

Omlod, omlod, omlod i liniedel inden du forsøger at tænde igen! Og kig også
efter tydeligt defekte komponenter (flækkede kondensatorer m.v.) inden du
tænder...

Normalt er det 2SJ449's skyld, at linjetransistoren går istykker, og førstnævnte
går istykker pga. ælde...

Re: Daewoo 712D monitor - død
Jeg har fundet en 2SC4542, kan jeg bruge den istedet for en 2SC5411 ?

Jesper

IRFI9634. En
lidt
også
førstnævnte

Re: Daewoo 712D monitor - =?iso-8859-1?Q?d=F8d?=
Hej!

Nej, den kan ikke klare de frekvenser som 2SC5411 kan. 2SC4542 er til 100Hz tv
(32kHz liniefrekvens) mens 2SD5411 er til monitorer (65kHz eller mere).

Re: Daewoo 712D monitor - død
Jeg har nu skiftet de to transistorer og der er da også kommet billede på
skærmen igen, men efter ca 5 min. hvor den har stået tændt klapper billedet
sammen fra siderne indtil midten. Jeg har været det meste igennem og kan
ikke finde flere fejl.
Er der nogen der har en ide til hvad jeg skal kigge efter ?

Jesper

Re: Daewoo 712D monitor - =?iso-8859-1?Q?d=F8d?=
Hej!

Kan du bruge pincusion, h-bredde m.v. når problemet er der? Det lyder som
øst/vest fejl umiddelbart...

Re: Daewoo 712D monitor - død

Jeg har prøvet, men jeg kan ikke se at der sker noget med bredden

Jesper

Re: Daewoo 712D monitor - =?iso-8859-1?Q?d=F8d?=
Hej!

Dvs. du kan ikke justere de parametre? I så fald er det sandsynligvis ø/v
fejl...