Dæmpet lys

Dæmpet lys.

Savner lidt hjælp til følgende:

Jeg har en strømkilde 16 volt vekselstrøm.
Har fx. tilsluttet seks lyssokler a 50 mA hver.

Jeg ønsker at dæmpe lyset med fx. 25 procent. hvordan gøres det? Det
må være noget med at sætte en modstand ind, men hvilken og hvordan
vendes en modstand rigtig?
Hvordan regner jeg fremover ud hvilke modstande, jeg skal bruge?

Gerne henvisning til et sted på nettet, som kan forklare mig som helt
nybegynder hvordan og hvorledes.

Hilsen

Jørgen L.

Re: Dæmpet lys
Tror du skal forklare lidt mere om hvad det er du havde tænkt dig at lave.
Den måde du stiller spørgsmålet på, gør det meget svært at svare.
Hvad skal der sidde i disse "lyssokler"?
Hvorfor lige 16 volt?
--
MVH.
Finni

Re: Dæmpet lys
Det er lys til huse og lignende på et modelbaneanlæg.
Strømkilden er en transformator som leverer 16 volt.
Hver "Beleuchtungssockel" lyssokkel "kræver" 50 mA.

mvh

Jørgen

Re: Dæmpet lys
On 05 Aug 2007 20:22:38 GMT, Jørgen Lehnemann

Prøv at flytte ledningen fra "konstant 16volt" til den variable udgang
på trafoen.
Så er det jo bare at eksperimenterer sig frem til en passende
spænding. Det med 25% er jo noget diffust når vi taler lysstyrke.

Alternativt kan du benytte en variabel (DC) spændings forsyning og
bruge den.

16 Volt hvor du laver pulsbrede modulation er også en mulighed.

Et voltmeter til at kontrollere at du ikke kommer for højt op i
spænding er nok smart.

/Hans

Re: Dæmpet lys
Hej,

Jeg har desværre kun trafo'er med konstant 16 volt.
Det er - mig bekendt - almindeligvis heller ikke trafo'er med
variabel styrke, som bruges i modelbanedrift.

Mvh

Jørgen L.

Re: Dæmpet lys
jo... det var der da på mit modeltog...
der kunne man regulere spændingen og dermed hastigheden på toget...

hvis jeg var dig ville jeg prøve at sætte en ganske alm. lysdæmper på
primærsiden af din transformator og så regulere lyset på den måde...
du kan købe lysdæmper som byggesæt hos f.eks. Brinck i kbh...
www.brinck.dk f.eks. denne: http://brinck.dk/byggesaet/br557.asp

Rasmus
Re: Dæmpet lys

Det virker som en jævn dårlig ide, jeg tvivler på at din trafo bliver
glad for at den får en hakket AC spænding på 2-400KHz ind, når den er
designet til 50-60Hz det plejer ikke at tage så langtid så dør trafoen
pga. mismatch.

/Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Re: Dæmpet lys

Hvorfor gør man det så på halogen lampe sæt?

Kasper

Re: Dæmpet lys

det er hellere ikke en normale trafo, de er designet til at de kan tåle
det, ligsom switchmode trafoer også er optimeret til deres frekvens
område.

den sidste trafo jeg så blive udat for en lysdæmper gik pænt meget
til, der var ingen output overhovedet på den.
og det startede pænt meget med at den havde knoret og larmet
i noget tid før.

/Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Re: Dæmpet lys

Hvis det er en jernkerne-transformator, så siger det sikkert mere om lysdæmperen
end om traformatoren.

En larmende transformator kan skyldes DC indhold i forsyningen - så er der stort
set kun primærtrådens modstand til at begrænse strømmen og så varmer
transformatoren sig selv ihjel.

--
  Med venlig hilsen,     Ove Kjeldgaard
  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Dæmpet lys
Hej Rasmus

Nu køre lysdæmpere jo heller ikke på 2-400 kHz, men på 50 Hz.

Re: Dæmpet lys
men de genererer en hulens masse harmoniske også med meget høje
frekvenser....dog ikke normalt trafoer der tager skade af det. Trafoer
plejer at være mere kede af meget lave frekvenser...omkring DC :) der
magnetiserer kernen....siger min erfaring mig.

Re: Dæmpet lys

så er det jo meget heldigt at der sidder et godt støjfilter på omtalte
lysdæmper... ik? :-)

Rasmus
Re: Dæmpet lys

Ja men "sjovt" når man "glemmer" sådan en drosselspole for at spare
lidt.....det kan lave seriøs ravage rundt om på lysnettet :)

Re: Dæmpet lys
Hej John

Fungere trafoen ikke som drossel ?

Re: Dæmpet lys
Næh .. drossel spolen sidder i et filterkredsløb (LC) hvor den fungerer
som lavpasfilter og derfor filtrerer højere harmoniske fra. Trafoen har
godt nok en selvinduktion men den er ikke koblet så den fungerer som
filter i nogen væsentlig udstrækning.

Re: Dæmpet lys
Hej John

Ok, tak for info.

Re: Dæmpet lys
fortæl mig lige hvor der optræder 2-400 kHz i den omtalte lysdæmper...
bemærk i øvrigt støj-filteret...
og så kunne jeg endvidere godt tænke mig at høre hvorfor der er problemer
med 2-400 kHz ind i trafoen?

Rasmus
Re: Dæmpet lys
On Mon, 6 Aug 2007 11:48:37 +0200, "Rasmus M. Jensen"

Jeg ville nok regulere på sekundærsiden i stedet. Så kan man nøjes med
at dæmpe de dele af anlægget, som behøver det. Dette byggesæt er som
skabe til formålet:
http://brinck.dk/byggesaet/br553.asp

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Dæmpet lys

den havde jeg overset... smart lille sag...

Rasmus