Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

Hej gutter!

Min nye ADSL2 forbindelse har et problem med for kraftigt signal (der er kun
700m t. centralen), så jeg skal have dæmpet signalet og udbyderen er desværre
lidt sløv til at få sendt dæmpeleddet :(

Kan jeg ikke nemt flikke noget sammen selv der vil virke? Nogen idéer til hvad
jeg kan sætte på der vil forbedre min forbindelse? Lige pt. kører jeg ca. halv
hastighed... (10 mod 20Mbps).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

Som TDC tekniker har jeg sgu aldrig hørt om at et signal på ADSL kan blive
for kraftigt.
Når jeg selv tester direkte på centralen, så må man jo sige at signalstyrken
ikke kan blive kraftigere, da jeg befinder mig lige ved siden af DSLAM'en.
Og dette har aldrig nogensinde før voldt mig problemer. Tværtimod.

Er du sikker på at der ikke er nogen der forsøger at tage gas på dig ?

Faktisk har vi hos TDC fået besked på at vi ikke længere må bruge de
dæmpeled vi brugte på ADSL, til ADSL2.

Disse dæmpeled var beregnet til at simulere en lang linie på alm. ADSL
DSLAM'er med en max på 8M/768K.
Så kunne vi teste om udstyr kunne traine op som om kunden havde lang
linie/stor dæmpning.
Hvilket ofte gav pote, da det tit viste sig at fra x-felt  kunne man uden
dæmpeled godt traine op, men ikke med linie på.

Jeg gad godt se din liniestatus i vores management system, men du er vel
kunde hos en af de andre "spillere" på banen.

mvh

Allan

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

Forskellige modemer har "huller" ud af dæmpningskurven, hvor de fungerer
ringe.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

kan dit modem ikke måle på forbindelsen/signalniveauer...
prøv at lav et dump her i gruppen... :-)

Rasmus

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse
Hej!

Hmm, kan ikke lige gennemskue hvordan.

Jeg tror spørger i en mere passende gruppe istedet. Du, og andre, skal være
meget velkomne til at flytte med!

Gruppen: news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

Så vidt jeg ved, så kommer der kun DC-fri højfrekvens ud til ADSL modem'et
efter skillefilteret (jeg gætter på at du har alm. telefon og ADSL på samme
linie?).

Det højfrekvenssignal skulle man vel kunne dæmpe simpelthen med en
spændingsdeler? Det meste telefoni-grej har 600 ohm karakteristisk
impedans, så hvad med 470+150 ohm til at prøve med?

Mvh. NKJensen

P.S: Forsøget er i det mindste billigt hvis det fejler.

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

Jeg hopper lige med her, omkring et måske lignende ADSL problem. En kammerat
har lige bestilt 20Mb hos TDC, og jeg satte et filter op på en lidt
alternativ måde. Vi syntes jo det var smart at kunne bruge de gamle
ledninget til telefonerne rundt om, så jeg gik ind bag den vægdåse hvor
ledningen kommer ind udefra, og koblede ledningerne ud til telefonerne fra
og tilsluttede dem filterets udgang. Jeg skilte filteret ad, og det viser
sig at den udgang på filteret der skal til ADSL-modemet, bare er forbundet
direkte til linien. Ingen DC-adskillelse eller noget. Af en eller anden
grund var forbindelsen blevet konfigureret til 2Mb i stedet for 20, og
nettet virkede fint, men der var sus i telefonerne. Og da forbindelsen blev
hævet til 20Mb, virkede nettet ikke mere.  :-/  Der er stadig sus i
telefonerne, men det kommer og går med jævne mellemrum, sikkert fordi
modemet forsøget at lave forbindelse med jævne mellemrum.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

(klip)

Så vil mit forslag ikke virke. En simpel spændingsdeler vil straks futte af
pga. de ca. 40 volt DC der står på linien når den ikke er belastet.
Ringespændingen er endnu kraftigere AC som er overlejret DC'en.

Mvh. NKJensen

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

Den vil nok snarere 'løfte røret' konstant, netop ved at belaste. Men det er
jo heller ikke så heldigt. :-/

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

Ja, det er rigtigt - hvis modstandene kan holde til effekten.

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

hmm... filteret skal vel laves som et LC filter...
der er da ingen grund til at blande modstande ind i det...

Rasmus

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse
$90270$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk:

Et simpelt RC-led kan også fjerne såvel DC som ringespænding (50 Hz) - men
det var bare ikke det vi startede med at snakke om - spørgeren ville have
dæmpet signalet til sit ADSL modem.

Mvh. NKJensen

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

ja... men DC og ringespænding er vel ret ligegyldigt i forbindelse med
dæmpning af signalet på ADSL?

Rasmus

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse
$90267$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk:

Både ja og nej, det viser sig at skillefilteret sender alting direkte til
ADSL modem'et. Og dermed skal et evt. dæmpeled kunne holde til såvel DC'en
som ringespændingen.

Den højfrekvente del af signalet som bærer selve datastrømmen ligger
frekvensmæssigt langt fra - og dermed ligegyldig som du skriver.

Mvh. NKJensen

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

tjoo, men har DC og ringespænding indflydelse på at modem'et siger at
signalet er for kraftigt??
det er vel amplituden af datastrømmen der skal dæmpes... kan man ikke antage
at der sidder et hp-filter i indgangen på modemet?

jeg er lidt i tvivl om meningen i det du skriver...

Rasmus

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

Nej

Jo

Jeg skriver, at hvis man vil lave et dæmpeled foran et ADSL modem, og
skillefilteret sender alting fra telefonlinien videre til ADSL modemet, så
skal dæmpeledet kunne holde til såvel DC som ringespænding foruden at lade
de højere frekvenser passere i dæmpet form tiil ADSL modemet.

Mvh. NKJensen

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

hehe... godt så... vi er vist helt enige... jamen det kan en spole (ja, de
rette dimension naturligvis) da også sagtens...
det er da netop et godt argument at vælge en LC løsning frem for en RC
løsning... der afsættes jo kun en meget lille effekt i LC leddet ved
DC'en...

Rasmus

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse
Det er ikke nødvendigt at dæmpeledet kan klare DC da der ikke kommer DC ud
af ADSL udgangen på filteret(der sider 0,15uF i hver ledning)
--
Hilsen Madsen

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

interessant... det er ellers ikke hvad Ulrik Smed skriver andet steds i
tråden...

Rasmus

Re: Dæmpeled til ADSL2-forbindelse

Det kan være der er forskel på dem med 3 ben til at sætte i et telefonstik i
væggen, og dem beregnet til at montere ved siden af som har RJ45-agtige
stik. Den jeg skilte ad var af den første type.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline