Dæmpe-dims til stor strøm...

Jeg er i fuld krig med et van(d)vittigt projekt med køling af en CPU og
har valgt at bruge en Grunfos (UPS 25-40) cirkulationspumpe til
transport af vandet.
Den bruger normalt 230V DC og har indbygget 3 hastigheder.

Min ide er nu, at lave en styring så jeg kan føde motoren med  3 forsk.
spændinger via en alm. drejeomskifter.

Da jeg ikke ved hvor meget tryk der er i vandledningerne aner jeg ikke
hvor langt jeg kan gå ned i spænding inden motoren går helt død. Derfor
er jeg ikke meget for at komme frem med nogle tal!

Tænker rent hypotetisk at jeg vil lave en omskifter der føder motoren
med f.eks. 110/170/230V og derefter jurstere mig ud af det hele ved
hjælp af den indbyggede omskifter så jeg den vej kan finde de 3 bedste
settings (low/mid/high).

Mit problem:

1/ Hvordan skruger jeg en styring sammen som kan klare dette uden at gå
i sort pga. belastning over en (3) effektmodstande?

2/ Er det muligt at lave en styring der ved hvert skift imellem de
forsk. settings altid i "rolige bevægelser" går op og føder motoren med
230V inden den (evt.) går ned på eks. vis 110 V?

Ved ikke om det har nogen betydning, men selve styringen (der ikke må
prod. nogen væsentlig varme) er ca. 1 meter (kabellængde) fra Grunfos
pumpen!

Håber der er nogle der ude der kan løse problemet på en fornuftig måde:-)

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Jeg tror jeg ville starte med at købe en mindre pumpe. Du skal have rimeligt
store kølekanaler gennem systemet, for ikke bare at afsætte al pumpems
effekt som friktionsopvarmning gennem kanalerne, og så skal din køler
pludseligt yde det dobbelte..... Køb en til DC, evt. 12V, som du med en
LM317 og lidt andet fnadder kan køre fra strømforsyningen i din PC, og
samtidigt have regulering på.

Mvh. Mikael Kristiansen

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

  > Jeg tror jeg ville starte med at købe en mindre pumpe. Du skal have
rimeligt

Pumpen er skam god nok, effekten er også ok, mine kølekanaler er også
lavet netop efter et meget stor flow.

Hvorfor hulen jeg så har valgt den pumpe i forhold til en akvariepumpe?

Af den simple grund at jeg skal have vandet rund i et net hvor en
akvariepumpe straks vil miste pusten:-)

Noget af vandet vil blive sendt til en ganske alm. (læs: stor)
panelradiator der bliver mont. ca. 12 meter væk fra pumpen.
Andre dele af vandet vil blive ført til en gennemstrømnings-radiator der
er i umiddelbar nærhed af pumpen, men som har en pæn stor modstand.

Samtidig så ønsker jeg et flow der udskifter vandet hurtigt så jeg meget
hurtigt kan se status på temp. i hele systemet.

Jeg vil tro at pumpen i runde tal skal cirklere omkring 50 litter vand.

Grunden til at jeg i det hele taget er kommet ind på at bruge så kraftig
en pumpe var en "nørd" der i et helt andet forum der kom ind med en
forklaring af hvordan han havde opbygget sit system netop med denne
pumpe. Jeg prøver bare at forfine systemet så jeg kan skruge ned for
vandstrømmen hvis der ikke er brug for "fuld skruge".

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Forventer du at du på npoget tidspunkt har brug for "fuld skrue" ?

Den er i forvejen regulerbar i 3 trin. Hvis du sænker indgangspændingen,
vil den alligevel forsøge at opretholde et af de 3 trin den er sat til,
da der er frekvensomformer i den.

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Er du sikker på det?
En frekvensomformer i en UP-pumpe?
Det må være en af de små røde der er tale om, den der sidder ved
varmecirkulartion i næsten alle hjem. Dem er der ingen frekvensomformer i,
hastighedsændringen foregår ved at du ændre på vindingsantallet i statoren.
Hr. Beach kunne evt søge lidt oplysninger om enfasede asynkronmotorer...

Desuden kunne jeg ved bare lidt produkt-søgning på www.grundfos.dk se at
pumpen må have en løftehøjde på ca 10m vandsøjle! Mon der er brug for dette
tryk i en computer?

MVH
Frederik

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Ja

et af de 3 >trin den er sat til,

Nej, den vil opføre sig som andre asynkron motorer der belastes med "propel"
og blot tabe omdr. Og i øvrigt varme unødigt fordi at slippet i rotoren
bliver større, induktionen ændrer sig. I gamle dage regulerede man
ventilations, og små pumpemotorer på den måde. Meget primitivt, men der
sidder stadig masser af ventilationsanlæg i landbrugene, reguleret på den
måde.

Dog ikke, så skal den hedde UPS-E. De tre trins UPS kobler "kun" mere eller
mindre vikling ind i kredsløbet.

Når det kan lade sig gøre så simpelt, så er det fordi at
ventilatorpropel/pumpehjul har en ret veldifineret kurve, moment versus
omdr., og at asynkron motoren finder sig i meget stort "slip" på rotoren.
Problemet er varmeudviklingen, men den findes jo også på frekvensregulerede
motorer. På UPS'en er det ligegyldigt, der fjernes varmen af det vand der
passerer pumpen.

mvh
Orla

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Okay, my mistake.

Så det eneste der vil virker er en frekvensomformer ?

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

eller
frekvensregulerede

Nu over/underfortolker Du mit svar  ;-)  En asynkron ventilator/pumpe vil
fungere med eksempelvis en fasesnit regulator,(spændingsregulering), men det
er da ikke den ideelle verden. Mht. grundfoss pumpen, så ville jeg være
varsom med at regulere omdrejningstallet synderligt langt ned,
(reguleringsmetode uagtet), af hensyn til de meget små lejer, der er i
pumpen. Det er vandsmurte glidelejer, og bæreevnen i glidelejer afhænger af
hastigheden mellem fladerne hvor "bærefilmen", i dette tilfælde vand,
befinder sig, og "bærefilmens" viscositet. Såe..., mon ikke grundfoss _har_
regnet på den slags, og valgt reguleringens omfang ud fra de data  ;-)

mvh
Orla

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Også det tryk der vil være i systemet?

Javel ja...

Hvad med et noget simpler systemt? Har du bug for 2 radiatorer og over 25m
rør? Og hvad bruger du til rørlægningen? Bemærk at der i huse, hvor den
pumpe er desinget til at flytte vand rundt, bruges ret kraftige rør.

Og de skal flyttes hvor hurtigt?
Hvilken effekt skal flyttes i systemet?
Hvilken temperatur forskel har du mellem det "varme" og det "kolde" system?

Så sæt den i den laveste indstiling! Hvorfor fanden vil du overhovedet opnå
ved at skrue ned for pumpen? Den larmer ikke uanset hvilken indstilling du
vælger! Og den flytter *rigeligt* vand uanset hvilken indstilling! Desuden
er pumpen designet til den netspænding der står på den, ikke så meget andet.

Derfor vil jeg stadigvæk anbefale dig at lave et andet system. Det vil være
nemmere og stadigvæk være tilstrækkeligt til at flytte den mængde varme der
er tale om i et normalt computersystem. Så med mindre du kan overbevise mig
om at du har brug for køling i kW klassen, så syntes jeg du skal vælge noget
andet.

Frederik

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Klip

Forventer du varme fra radiatoren.?  ha, ha, ha....

Du er tilsyneladende fast besluttet på at gennemføre dit forehavende.
Men du må være klar over at de fleste der ved lidt om køling vil anse
det for at være en misforståelse.
Kort sagt: Det er alt, alt for meget.
Bare vha. kølingen i rørene (24m!!!) til radiatoren vil du kunne køle
mange CPU'er.

Det er  fuldstændigt ligegyldigt med vandet i disse mængder.
1 eller 100% af det du planlægger betyder minimalt for den termiske
tidskonstant.
Hvad definerer du som hurtigt.?

Kan du ikke fortælle denne nørd at han har misforstået et eller andet.?
Du kan roligt _skrue_ ned ved at finde en mindre pumpe. Gør dit projekt
lettere overkommeligt. Mht. pris og tid.

Brug tiden på noget vigtigere. For eksempel:
Jeg vil gætte at alene forskellen i den termiske overgang du er istand
til at lave (bedste/værste forbindelse)fra CPU til køler, betyder meget
mere for CPU temperatur end den forskel der er på om din pumpe giver
100% eller 2% vand.

Mvh. Jørgen

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Det vil jo være sådan at rumtemperaturen vil diktere CPUens temperatur når
der er så enorm en køleflade. Det er overkill så det basker.

 Brug tiden på noget vigtigere. For eksempel:

Enig. Varmeovergangen mellem kølehovedet, og CPUen er altafgørende, og det
eneste der afgør CPUen temperatur i denne sammenhæng.

Henrik

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Uden at vise præcis hvordan netop din cirkulationspumpe virker tror jeg ikke
du kan justere opdrejningstallet på den vha. spændingsregulering. Normalt
skal du ændre på fasen for at ændre antallet af omdrejninger og så skal du
samtidigt ændre på spændingen for ikke at få for stor strøm igennem
viklingerne ved lav frekvens og for at øge strømmen ved høje frekvenser...

Point beeing: det hjælper ikke ret meget at ændre på spændingen til
motoren...

MVH
  Thomas

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

"Fasen"? Gade vide hvad jeg havde spist her til morgen. Jeg mente
naturligvis frekvensen:-)

MVH
  Thomas

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Ved du hvor meget tryk den leverer? Prøv at finde et datablad!

Dit primære problem er at du ikke ved hvordan en asynkron AC-motor virker.
Det nemmeste ville være at skaffe dig en større 12V akvariepumpe. Det er
vist _lidt_ nemmere at lave noget styring til en DC-motor.

Hvor mange watt trækker pumpen? Hvis du laver en spændingsdeling med
effektmodstande, hvor megen effekt skal disse så være dimensioneret til?

Ja. Det fornuftigste ville være at finde en anden løsning. Selvfølgeligt
kunne det godt lade sig gøre, *alt* kan lade sig gøre. Men mit bud er at det
vil være nemmere at finde en anden løsning. Højst sandsynligt så er din
pumpe lavet til 230V, og ikke så meget andet.

MVH
Frederik

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Som Michael Kristiansen skriver: Brug en mindre pumpe.

Jeg kender ikke den pumpe du nævner, men du kan vel køle 500 CPU'er med
den. Samtidig.

Dog har jeg kigget på hjemmesiden. Er det UPS 200 serien.? Kan give 70
m3/t.?  Hvis det er: Vildt overdrevet. Du kan klare dig med under 1/100
af det. (Afhængig af vandets temperatur)

Den varme du forsøger at fjerne, får du flyttet til effektmodstandene. -
Gange 10 eller noget i den stil.

Hvis du begynder at variere indgangsspændingen skal du lige overveje om
der er elektronik indbygget der kan bruge den spænding du kan give.
Jeg vil tro at pumperne er beregnet til f. eks. 200 - 240V.  Det kan du
læse på den.

Pumper har kvadratisk karakteristik. Dvs. momentet afhænger af
omdrejningstallet i 2. potens.  Så laveste hastighed skulle være rigeligt.

Hvorfor bruge tid på at lave ekstra omskiftning.  Den har kun behov for
at gå i laveste hastighed.

Hvor meget effekt vil du iøvrigt fjerne.? 1kW.?

Kort sagt:
Glem dine vilde ideer. Eller kør på den laveste hastighed af de 3. Uden
de _underlige_ krumspring du vil lave.

Hvorfor ikke bare bruge det Grundfos har lavet.?  De er dog
professionelle. Og det er du ikke, kan jeg læse mellem linierne.

Jeg vil ellers ikke kommentere dine spørgsmål. Følg det Michael
Kristiansen skriver.

Prøv at spørge i en anden (mere relevant) gruppe, hvis du tør...

F. eks. dk.teknik.el

FUT: dk.teknik.el

Mvh. Jørgen

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

yep, lyder som overkill på linie med at sætte en V8er på en sæbekassebil i
træ.....
Van(d)vittigt...joe deeeet....

Sæt pumpen på laveste trin, og sæt en kugleventil på tryksiden og luk den
næsten, så vil jeg tro det passer!

Medmindre du har en 5000W strømforsyning til din PC så har jeg noget svært
ved at se hvor al den effekt den pumpe kan fjerne med vand skulle komme fra?

Prøv lige at regne lidt på hvor meget energi din CPU afsætter. Regn bare
worst case, og gang sikkerhedsfaktorer på som det passer dig :-)

Hvis du så vil acceptere en temperaturforskel på fremløb /retur vandet på
5-10 grader, så kan du jo se at din "lille" pumpe, med begge arme bundet på
ryggen, kan fjerne så meget effekt at dit projekt er V8 monteret på en
ølkasse.

Hvis den skal reguleres, så sæt trinnet på laveste, og smid en kugleventil
på tryksiden så du kan lukke for vandet.

Henrik

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...
OK, det lader ikke sådan rigtigt til at vi er på samme bølgelængde mht.
vandkøling og de muligheder der ligger i dette. Det er ikke helt den
samme ånd jeg hører når man snakker med folk på Usenet der virkelig får
præsset citronen i deres setups /casemods /totaltuned -maskiner:-(

Havde samme snak med min kære onkel der også mente at vandkøling af en
computer var helt ude i skoven. Men alle setups jeg har set siger det
modsatte, det er i den verden kun ekstremerne der sætter grænserne. Det
er her jeg søger ud:-)

Igen kort fortalt så skal jeg lave et syetem som er mere eller mindre
umuligt at høre når det er i drift, men samtidig holde min HW nede på en
temp der kan holde systemet oppe uden fejl.

Mange (næsten alle *S*) snakker om overkill, men det er jo rent faktisk
også det det handler lidt om. At trække så meget ydelse ud af et system
uden at gå over de grænser man selv har sat.

Mine egne grænser er at temp. på vandet ikke må komme under 18 grader da
jeg helst ikke vil have kondens i systemet. Derfor er Peltierelementer
udelukket ind til videre (men skal helt klart lege med det senere).
Samtidig så er grænsen for støj der, hvor man slet ikke kan høre dyret
køre, selv hvis man sidder helt stille og lytter. Derfor er
kompressorkøling ind til videre også udelukket (men vil prøve at fuske
med det når jeg har 110% styr på hvordan kondens holdes væk).

Kan ikke lige huske om jeg allerede har skrevet det, men mit
hjemmelavede kabinet (i MDF-træ) kan få lov til at fylde det det skal.
PT. er jeg oppe på noget der ligner en brede på 3 meter, en højde på 75
cm og en dybde på 1 meter. Men intet bliver savet ud før alle ting mht.
de komponenter der skal i, er på plads:-)

Og så lige inden jeg prøver at kommentere nogle af jeres indlæg-->

Overkill på køling er altid bedere en under-kill:-) Jeg har i min kære
fortid bla. haft ganske mange HDD (IBM X 8) som er gået døde pga. varme.
Har også prøvet et riste en CPU fordi min CPU-fan gik død.
Hvis man vil have et system som man ikke skal tænke på døgnets 24-timer
så laver man overkill, vil man have et system som bare er OK så vil der
altid være de dage hvor det kan gå galt (dansk sommer???) hvilket jeg
ikke vil bruge tanker på.

Jeg har valgt at kommentere alle jeres svar samlet, håber dette giver et
hurtigere overblik over hvor jeg vil hen *S*

Frederik Thorup skriver 20/06 09:28--->

Hva er det for en fætter?

Jeps, vil hellere have en stor pumpe der ikke skal svede end en pumpe
der køre alt hvad den kan trække. Overkill minus Støj

Orla skriver 20/06 09:28--->
varsom med at regulere omdrejningstallet synderligt langt ned af hensyn
til de meget små lejer, der er i pumpen.

Det lyder som en ganske fornuftigt forklaring. At jeg skal holde mit til
det som Grunfos har lavet pga. levetid, støj mm. Den kan jeg godt købe.

Frederik Thorup skriver 20/06 09:39--->

Ja ja... det er jo kun et spørgsmål om at lave (købe) rør, samlinger,
slanger mm. der kan klare trykket.

Hvorfor??? 1 ting er at jeg syntes det er sjovt at lave et system der er
vildt, en anden ting er at jeg i mit setup gør det muligt at teste mange
forskellige måder at køle vandet ned på. Jeg har ikke noget jeg skal nå,
og derfor arbejder jeg hen mod et setup jeg kan udbygge uden de store
armbevægelser:-)

2 radiatore er igen noget med at jeg gerne vil teste de muligheder og
effekter der er i de forskellige måder at køle vandet på (fans /
rumtemp). De 25 meter rør er desværre nødvendige da jeg ikke vil have
panelradiatoren ved computeren med lige under en vindueskarm så jeg har
mulighed for at lufte varmen ud om sommeren. Og der er langt hvis mine
rør skal monteres langs vægen (i en alm. kabelliste*S*)

pumpe er desinget til at flytte vand rundt, bruges ret kraftige rør.

Her må jeg være dig svar skyldig. Jeg har fået Bliktuden fra mit arbejde
til at forestå alle de installationer der ikke er plasticslanger direkte
til min HW. Han har sikkert mere check på hvilke Ø de forskellige rør
skal have en vi har. Han har fået en stregtegning af mit projekt og ser
ikke de store problemer i det. Desværre er han ikke en ørn til det
elektriske og siger derfor pas til min ide om at begrænse pumpens effekt:-(
Det eneste han ikke er så glad for er at jeg vil hænge pumperne (skal
faktiks have 2 stk. kørende *S*) op i nogle spec. gummiringe jeg har
fået fingerne i. Her bliver vi så nød til at bruge nogle meget kraftige
gummislanger da pumpen jo vil bevæge sig en smugle pga. ophænget. Men
det må vi se på til den tid.

Jørgen Rasmussen skriver 21/06 19:43--->

Jeps, jeg forventer varme "fra" radiatoren! Sagt på en anden måde, så
forventer jeg at den om vinteren hvor her er pisse koldt, giver lidt
gratis varme:-) Men pointen er jo bare at den skal regulere vandet til
rumtemp. så min HW kan holdes på en acceptabel temp. uden at gå til.

Ja hi hi....

det for at være en misforståelse. Kort sagt: Det er alt, alt for meget.

Hvem er de fleste? De turbo-køle-nørder jeg har været i dialog med rundt
omkring i verden er i dag i stand til at trække rigtig mange kræfter ud
af ingenting. Det eneste problem alle bare altid støder på, på et eller
andet tidspunkt er varme. Simpelthen at de ikke er i stand til at
bortlede alt den varme som deres tunede HW laver pga. meget højere
frekvenser og spændinger på delene.
Jeg har nu brugt langt over et år på at læse mig igennem alt hvad hvad
der har med køling (til dette projekt) at gøre, og endnu ikke fundet et
site i denne verden der har med OC at gøre der ikke kun har tænkt på 3
ting: Køling, overkill og overkill.
I denne verden så er alt alt for meget MEGET bedere end bare lidt for
lidt:-) Og så bør man måske også lige ligge til at det ikke er
videnskaben der skaber alle de ting der fungere.

andet.? Du kan roligt _skrue_ ned ved at finde en mindre pumpe. Gør dit
projekt lettere overkommeligt. Mht. pris og tid.

Tror du misforstår mig lidt:-) Jeg er faktisk ganske ligeglad med hvor
lang tid jeg skal bruge på projektet. Om det er (næsten) -uoverkomligt
gør ikke noget. Mit mål er at lave så jeg i mange år frem slat ikke skal
tænke på køling. Det må så tage den tid sådan noget nu tager.
Når vi snakker pris, så er det ikke det vilde der er i deff. på en
Grundfos UPS 25-40 til 699,- og en af de bedste pumper til alm.
vandkøling, Eheim 1250 cirkulations-/dykpumpe til 595,-
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=WCEH012&Fane=COLD,COWA,COWAPU

Prisen på de matrialer jeg så skal bruge til at sætte det hele sammen
bliver rigtigt nok noget større, men her får min ven bliktuden et par
rammer af de små grønne med brus *G*

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Klart din løsning fungerer. Det gør en RollsRoyce V12 Griffon fra et
spitfire jagerfly også. Også selvom nogen skulle montere den på et løbehjul.

Vi kan blive absolut enige om at for meget køling er at foretrække. Du vil
regulere på en alm cirkulationspumpe....hvorfor? Den støjer så lidt i
forvejen(medmindre den konstant står og kaviterer pga for små
rørdimensioner) at det ikke bliver et problem.

Din sammenligning med en pumpe fra studiedata kontra en danfoss pumpe finder
jeg temmelig underholdende. Den ene pumpe er legetøj ved siden af den anden.

Men vær klar over at dit setup er så meget overkill mht varmebortledning at
_omgivelsestemperaturen_ vil diktere din CPU temperatur, eller rettere: din
kølehovedtemperatur.

Den mængde varme du kan fjerne med blot en køler fra en personbil+en lille
blæser+en cirkulationspumpe er så stor at det der reelt bestemmer din succes
er hvor godt dit kølehovede er designet, og hvor lav en termisk
overgangsmodstand du kan nå. Ikke om du har 1,2 eller 200 radiatorer
stående.

Du kan jo fjerne varme i KW klassen med dit setup, men det kan du bare ikke
overføre via kølehovedet.Så hvorfor tæske helt vildt i flere radiatorer
osv?? Du kan sætte radiatorer op herfra og til månen uden at komme i
kapacitetsproblemer ;-)

Det er lidt som at trække kraftigere kabler i huset for at få strøm frem,
når det egentlige problem er at elværket har lukket for strømmen.....

Mvh
Henrik

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Og så kan det sgu også køre hurtigt ikk;-)

Det er her det hele startede. Støjen fra en alm. pumpe til OC (Er jo
egentlig lavet til akvarier) giver trods alt noget mere larm fra sig end
den svend jeg vil have gang i.
Jeps, og tror ikke den vil kunne klare at jeg smider 25 meter slanger på
den hvis den skal forbindes til en radiator så langt væk. Hvis endelig
den er i stand til at skabe et flow i vandet, kunne jeg forestille mig
at den vil komme på så hårdt arbejde at den vil larme mere end rigeligt.
På trods af dette er det den pumpe de fleste der selv bygger vandkøling
op bruger.

Jeg ved endnu ikke hvilket kølehoved jeg vil bruge til CPU og
northbridge da bundkort + CPU slet ikke er på tale før jeg har fået
bygget selve kabinettet og de installationer der skal ind i dette. Til
den tid vil jeg købe det grej og de hoveder der på det tidspunkt har den
største effektivitet. Her tror jeg at jeg vil få meget mere ud af at
vente da tiden jo altid sætter hastigheden på CPU mm. op og op men
priserne ned.

Grunden til at jeg vil have 2 radiatore i systemet er ikke fordi jeg vil
skabe større køling, men helt og holdent fordi jeg vil prøve at teste de
forskellige måder at køle på.
Jeg startede med en enkelt Airplex EVO 120 gennemstrømsradiator monteret
med en enkelt 120mm. fan, men her var mange af de rå OCér inde og sige
at det var alt alt for lidt hvis jeg ville lege sådan rigtigt med at
sætte fut på maskinen.
Så gik jeg over til en EVO320 med 3 stk. 120mm fans, senere 2 EVO360 og
så hele 6 stk. 120mm fans. Så var der mange der kom ind og snakkede om
at min lille lydsvage maskine ville gå over og lyde som en vindmøllepark
pga. alle de fans der måske nogle gange ville komme op og køre på fuld
skruge pga. varmen omkring maskinen...
Så var det jeg begyndte at arbejde mig hen imod en helt alm.
panelradiator og den er jo aldeles lyddød så længe der ikke er luft i
systemet. Men her er det jo så at en akvariepumpe ikke helt kan trække
læsset. Og så vil jeg også gerne have denne panelradiator monteret en
hensigtmessigt sted så det ikke umiddelbart kan ses. Og det er så
desværre så langt væk at jeg må bruge ca. 25 meter kobberledning:-(

Når man du allerede har gang i den ene form, så vil jeg jo gerne prøve
at lege med de forskellige måde at vandkøle på. Derfor vil jeg også
prøve det første system af med 2 EVP320 og mine 6 fans. Senere så håber
jeg at kunne lege lidt med at køle vandet ekstra meget ned ved hjælp af
først et aflagt køleskab hvor jeg jo kan opbevare en stor mængde rigtig
dejlig koldt vand. Og sådan kan man blive ved.

Håbet langt ude i fremtiden er at bygge en masse små computere der intet
siger og yder meget, men hjemmelavet!!! I mellemtiden så får jeg min
fritid til at gå med af lege... Det bliver jeg aldrig for gammel til:-)

Det har jeg prøvet, der kom ikke ret meget. Så gik jeg over til at bruge
en forbandede masse meget tynde kabler som jeg lagde op på taget. Så var
det der begyndte at ske noget selv om de endnu ikke havde smidt noget
kul under kedelerne på kraftværket. Lidt leg med et multimeter sagde mig
at styrken lige passede ind i stikket på mine radioer. I dag så er det
mig der levere signalet til kraftværkets antenne *LOL*

Vh. Allan

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Og denne "ånd" er den lige så åndsvag som dig? Jeg måtte spørge :-)

Vandkøling er skam fornuftigt nok. Men derfor må man skam gerne tænke sig
om. Du forslå at smide en "gigantisk" pumpe i et mikrosystem. Uanset hvor
mange processoerer du skal ghave kølet er den pumpe du kigger på aaaalt for
stor. For slet ikke at tale om flere pumper og radiatorer...

Okey, så hvis der bare er vand nok, dvs rigtigt mange kubikmeter koldt vand
i timen, så kan du få en 486 til at lege pentium???

Nej vel. Din køling kan kun forbedre dit system til en hvis grænse, derpå er
det ligegyldigt om du så så pumper 10 eller 100.000 gange mere vand igennem,
det bliver ikke bedre. Og selv med langt mindre systemer vil du nå grænsen
for dit system, derfor vil det være *åndsvagt* at bruge mere tid + penge på
at bygge noget endnu større. Dette er overkill. Du kommer ikke videre. Du er
ligeså langt som en der havde brugt en mindre pumpe.

Og du vil opleve det samme hvis din pumpe slukker. Det er ikke et argument
imod luftkøling. Og at du ikke har haft bare en smule luftgennemstrømning
omkring dine HD'er, gør jo ikke at du kun kan klare det med et gigantisk
vandkølingssystem.

Hvordan tror du dig i stand til at regulerer og styrer en motor hvis du
overhovedet ikke har tænkt dig at undersøge hvordan den virker? Undersøg dog
liidt mere, du siger du har brugt et år indtil videre, så et partimer hvor
du læste om asynkron motorer ville da ikke være urimeligt.

Igen ved du ikke hvad du taler om. Du vil gerne have flyttet en masse vand,
og til det skal du bruge et vist tryk. Men hvilket er tilstrækkeligt? En
Grundfos pumpe leverer optil 10 m vandsøjle tryk, og det er pænt meget, alt
for meget efter min smag til at have inde i en Computer. Hvad sker der hvis
der kommer bare det mindste utæthed?

Ja selvfølgeligt. Men har du *brug* for så tykke rør? Og vil det ikke være
nemmereat bruge tyndere flexible rør, og en mindre pumpe?

Igen er det mere end du nogen sinde får brug for! Nogen sinde, selv med 10
stk P4 overclokked vildt og sygt, får du aldrig brug for en hel radiator +
25m rør.

Igen hvor meget effekt skal du have flyttet?

Og hvad er temperatur-forskellen mellem varm og kold side?

Kender du disse tal, kan vi hjælpe dig med at dimensionere dit system. Også
så det er flere hundrede procent overskud.

Det nægter jeg at tro på. Du har ikke læst en eneste bog om køling. Ikke den
simpleste fysikbog eller lignende. At du har chattet med tågehoveder på
nettet og læst om deres projekter gør dig bestemt ikke til nogen ekspert.

Prøv at lån en bog (du ved på biblioteket) omkring køling og
varmeledningsteori. Derpå prøver du at lave nogle vurderinger omkring
varmemængden, kølingsmuligheder og varmetransporten.

Nej, men det er tåbeligt at ikke undersøge sagerne ordenligt først, eller
prøve at forstå projektet.

Og hvad vil du så opnå med denne kraftige pumpe? Hvad?

Hvis du er ligeglad med andre meninger, og ikke lytter til råd, så gå dog i
gang. Lav det, prøv dig frem. lær af dine erfaringer. Men vil du ikke lytte
til folk der ved mere end dig, så lad være med at spørge.

MVH
Frederik

Site Timeline