Døralarm??

Hej

Jeg har en låge til min kældertrappe, som min kæreste gang på gang glemmer at lukke. Hvilket som bekendt ikke er så smart når man har små børn! Nu er det jo sådan at indtil flere køleskabe har en dør åben alarm. Kan man selv fremstille en, der giver en IRRITERENDE lyd, når lågen er åben eller kan man købe en færdigfremstillet udgave nogen steder??

mvh

Dunder

Reply to
kurt dunder

glemmer

man

Batteri (evt. DC strømforsyning), Buzzer og dørkontakt.

En buzzer (evt. pizo buzzer) kan du nok få i de fleste forretninger på listen her:

Dørkontakten kan være lidt mere besværlig, en microswitch kan måske bruges, hvis du ikke kan finde en rigtig dørkontakt.

Batteri/strømforsyning skal selvfølgelig have samme spænding som buzzeren er beregnet til.

Reply to
HKJ

I har allerede alarmen, den dag ungen ryger derned, så kan i høre det ;) Lær kæresten at lukke døren, eller få en ny kæreste, for selv kvinder bør da kunne lære.

/Hauge

Reply to
Hauge

Hej HKJ,

En magnetswitch af dem man bruger til dør- og vinduesalarmer er måske lettere at få til at fungere uden de store manøvrer. Og en momentan "hold off"-kontakt må der sikkert også godt være med i kredsløbet, så den ikke hyler når man bare skal igennem - og husker at lukke efter sig.

--
Venlig hilsen,
Søren

I en kort tid, før den brænder af pga. overbelastning. Reed kontakter tåler ikke særlig store strømme.

Så opstår der hurtigt det problem at man glemmer at tænde efter besøget (Selvfølgelig kan det laves mere fancy med en timer).

Reply to
HKJ

da

Sad faktisk og tænkte på det samme... Første gang det sker husker hun det resten af gangene....

Nå den med microswitchen vil jeg nok anbefale selvom den med magnetkontakten er ret god(den koster bare spidsen)

--
Jabbe

Kvinder: De er jo allesammen psykopater!
Jabbe(4k)

"Jabbe(4k)" skrev i en meddelelse news:Ctnqc.93$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

magnetkontakten

25,- kr hos brinck

mvh Thorbjørn

Reply to
Thl

Hej HKJ,

Hmmm... Du må ha' ret begrænsede erfaringer med reed-rør - jeg har da fx. nogle der tåler adskillige ampere. Men dels sagde jeg intet om at den skulle trække hovedstrømmen og dels bruger en piezobuzzer ikke så forfærdelig meget strøm - det skal jo ikke være en 120dB/1m sirene der generer hele nabolaget.

Og hvad er det nu lige momentan betyder ?? Skulle jeg have skrevet "dødemandsswitch" i stedet ?

Der er et lukketøj på lågen alligevel (ellers var det jo ligemeget med at lukke), så en switch på det og Bob's your uncle.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Thorbjørn,

Jeg mener at jeg for nogle år tilbage fik en håndfuld til 3..4 kr. stykket der (ellers var det hos Aage).

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg har leget med nogle almindelige reed dørkontakter, de holdt ikke ret længe (Jeg har også brugt andre typer reed-rør med væsentlig længere levetid). Faktisk er der på nogle typer reed-rør en advarsel at de skal have en seriemodstand hvis de har for lang tilledning.

Du sagde heller ikke noget om at koble en forstærkning ind.

En meget almindelig buzzer type er slet ikke af pizzo typen, men nærmere et ringeklokke design (med elektronisk styring).

Reply to
HKJ

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns94EDB4A629D3Ao8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

4 dage senere,- Hej Søren , det har du ret i, men den jeg så var færdigmonteret i hus med skrueterminaler og huller til fastgørelse, -- og så er det vel ikke så galt endda.

mvh Thorbjørn

Reply to
Thl

Hej HKJ,

Tjaa, der er selvfølgelig nok også mindre gode typer på markedet, jeg er bare ikke stødt på dem.

Det har jeg nu aldrig set, men det må jo så være induktion der er problemet og det er næppe et problem i den relevante anvendelse.

Nej, jeg er vant til at folk er i stand til bare en smule tankevirksomhed.

I betragtning af fremstillingsprocessen/prisen for typerne, er jeg ret sikker på at billige buzzere med højt output er piezo'er - i dette årtusinde. En elektromekanisk buzzer er dyrere at fremstille, da de kræver mere manuel arbejdskraft.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Thorbjørn,

Nej OK, dem jeg fik var blot rørene og det er da lettere at sætte den på en låge når det er fikst og færdigt :)

--
Venlig hilsen,
Søren